Jakie są obowiązki pracodawcy w czasie upałów?

Gorące tematy Praca Dołącz do dyskusji (4)
Jakie są obowiązki pracodawcy w czasie upałów?

Fala upałów przechodzi nad Polską – warto wiedzieć, jakie są obowiązki pracodawcy w czasie upałów.

Gdy było zimno, wietrznie i deszczowo wszyscy oczekiwali „prawdziwego lata”, czyli słońca i wysokiej temperatury. Marzenia się spełniają, ale nie zawsze tak jakbyśmy tego chcieli. Nadeszła fala upałów i… zatęskniliśmy za pochmurnym niebem i chwilą wytchnienia od patelni na ulicach. Klimatyzatory w pomieszczeniach i samochodach działają na maksymalnych obrotach, ale nie wszyscy mają do nich dostęp.

Doświadczeni zalecają noszenie przewiewnej odzieży w jasnych kolorach, picie dużej ilości wody, a nie piwa, soków, słodzonych napojów. Głowy chronić należy czapkami, kapeluszami, parasolami, a na szyi warto mieć zmoczoną w wodzie apaszkę, która chłodzi tętnice szyjne przebiegające tuż pod skórą – jeśli ktoś nie próbował, to polecam. Osobom w podeszłym wieku, chorującym na serce, a także osobom osłabionym chorobą zaleca się jak najrzadsze wychodzenie z domów.

Jeśli ktoś nie ma klimatyzacji lub wentylatorów, można polecić wieszanie na oknach czy drzwiach wilgotnych ręczników. Parująca woda zabiera ciepło z pomieszczenia i jest w stanie ochłodzić powietrze w domu.

Co mają zrobić jednak osoby, które muszą pracować? Szczęściarze siedzą w klimatyzowanych biurach lub samochodach wyposażonych w ten niezbędny w upale gadżet. Niestety wszyscy, którzy są pozbawieni tych udogodnień powinni wiedzieć, jakie są obowiązki pracodawcy w czasie upałów.

O obowiązkach pracodawcy w czasie upałów i zim mówi art. 94 punkt 2a Kodeksu pracy:

Pracodawca jest zobowiązany:
2a) organizować pracę w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie

Problemy pracowników związane z upałem lub zimnem regulują też przepisy bhp, które określają niestety tylko najniższą możliwą do pracy temperaturę. Dodatkowo ważne jest też rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania), nie niższą jednak niż 14 stopni Celsjusza, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają (np. praca w chłodniach). Natomiast w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18 stopni Celsjusza.

Maksymalną temperaturę pracy w pomieszczeniach określono jedynie dla młodocianych. Nie mogą oni pracować w pomieszczeniach, w którym temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, a wilgotność względna powietrza przekracza 65 proc.

Pracodawca, w przypadku wystąpienia przekroczenia norm na danym stanowisku pracy powinien wykazać się rozsądnym podejściem do czasu pracy – skrócić go do takiego wymiaru, który nie zagrozi pracownikowi uszczerbkiem na zdrowiu. Może zorganizować także agregaty klimatyzacyjne, wentylatory, prysznice do ochładzania ciała, zimne napoje do picia.

Sądzę, że w skrajnych przypadkach, gdy niemożliwe jest zapewnienie komfortowych warunków pracy, a obecne mogą sprawić, że pracownik zasłabnie i zrobi krzywdę sobie lub współpracownikom, prace powinny być wstrzymane.

Masz problemy związane ze złym przygotowaniem miejsca pracy, BHP lub warunkami, które mogą przynieść uszczerbek na zdrowiu i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie z serwisu shutterstock.com