Nietypowa ulica i jej oznakowanie – jak nią jeździć?

Gorące tematy Moto Zagranica Dołącz do dyskusji (5)
Nietypowa ulica i jej oznakowanie – jak nią jeździć?

Nietypowa ulica i jej oznakowanie w Danii. Kiedy takie powstaną w Polsce?

Co jakiś czas opisujemy dla Was sprawy związane z ruchem drogowym, przepisami, bezpieczeństwem i ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Tym razem przeglądając zasoby internetu, trafiliśmy na niezwykle ciekawe rozwiązanie, którym jest nietypowa ulica i jej oznakowanie, dzięki któremu nawet na wąskiej uliczce jest możliwy jednocześnie ruch samochodowy w obydwie strony, a także poruszanie się nią pieszych, rowerzystów, etc.
Rozwiązanie przeznaczone jest dla miejscowości, osiedli i tym podobnych miejsc, w których nie da się poprowadzić szerokiej, dwupasmowej ulicy z pasami dla pieszych lub nie ma możliwości przebudowania już istniejących traktów. Za pomocą sprytnego zabiegu da się tak wygospodarować miejsce, aby mogły z niego korzystać nie tylko samochody, ale także piesi i rowerzyści.

Prócz samego oznakowania potrzebne są jeszcze odpowiednie przepisy i znajomość zasad poruszania się taką ulicą. Jako że jest to pomysł duński, to nie ma na razie obaw, że tak oznakowane ulice szybko pojawią się w Polsce, gdyż znając kulturę jazdy wielu kierowców, których spotykamy na naszych drogach, mogłoby to powodować sporo wypadków.

Aby poznać ten nowatorski pomysł na poruszanie się wielu uczestników drogi jednym wąskim pasem ruchu, najlepiej jest obejrzeć świetnie przygotowaną animację, na której za pomocą „zabawek” objaśniono zasadę działania niezwykłej idei.

2 minus 1-vej

Mange kender ikke de nye 2 minus 1-veje. Ved du, hvordan du skal køre på dem?

Posted by FDM Forenede Danske Motorejere on 3 listopada 2015

Jak widać, jest to pomysł, który ma ułatwić mieszkańcom poruszanie się w obrębie terenów zabudowanych. Ma też wpłynąć na szybkość poruszania się pojazdów na danym obszarze, gdyż każdy kierowca będzie odpowiedzialny dużo bardziej za to, co dzieje się na pasie dla samochodów, ale także na wydzielonej części dla pieszych i rowerzystów.

Kierowcy muszą zjechać na środkową część jezdni, pozostawiając prawą i lewą stronę dla pieszych i rowerzystów. Gdy z przeciwka nadjedzie inne auto, to obydwa powinny zwolnić i zjechać na boki, zwracając szczególną uwagę na innych uczestników ruchu, dla których wydzielono boczne pasy. Jeśli napotka pieszego lub rowerzystę, to musi się zatrzymać lub zwolnić na tyle, aby wyminąć się bezpiecznie z autem z naprzeciwka.

Zachowując odpowiednią kulturę jazdy, zyskują przede wszystkim mieszkańcy, bo mają pasy ruchu dla siebie, a dodatkowo zyskują pewność, że kierowcy zwolnią, by nie ryzykować wypadku i nie narażać życia i zdrowia innych korzystających z ulicy. Jak sądzicie, czy takie rozwiązanie, ulica i jej oznakowanie, przyjęłoby się w Polsce, czy jednak tak jak pisałem wcześniej, znaleźliby się cwaniacy, którzy bimbaliby sobie na przepisy i gnali taką ulicą z dużą prędkością nie zważając na innych uczestników ruchu?

Masz jakiekolwiek wątpliwości lub problemy z niejasnym i kłopotliwym oznakowaniem dróg, ulic lub niesłusznie nałożonymi karami za złą interpretację tak oznakowanych miejsc i chciał(a)byś uzyskać poradę prawnika? Z redakcją Bezprawnik.pl współpracuje zespół prawników specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach, który solidnie, szybko i tanio pomoże rozwiązać Twój problem. Opisz go pod adresem e-mailowym kontakt@bezprawnik.pl, a otrzymasz bezpłatną wycenę rozwiązania sprawy.

Zdjęcie i filmik z facebookowego profilu FDM Forenede Danske Motorejere