W Empiku wszystko za 19,99 zł. Konsole, książki, gry i kody do gier. Szczęście klientów jednak nie będzie raczej trwać długo

Gorące tematy Zakupy dołącz do dyskusji (71) 25.02.2019
W Empiku wszystko za 19,99 zł. Konsole, książki, gry i kody do gier. Szczęście klientów jednak nie będzie raczej trwać długo

Edyta Wara-Wąsowska

Empik od czasu do czasu zaskakuje cenami. Ale wcale nie w tym klasycznym znaczeniu. Na przykład w nocy z 24 na 25 lutego wszystko, co znajdowało się w asortymencie sklepu internetowego marki można było kupić za…19,99 zł. Nieważne, czy chodziło o konsolę czy o kody do gier realizowane automatycznie. Nie ma wątpliwości, że był to kolejny błąd Empiku, bo ceny szybko wróciły do pierwotnej wysokości.

Kolejny błąd Empiku: wszystko po 19,99 zł

O całej sprawie zawiadomił nas jeden z naszych czytelników:

Dziś w nocy Empik miał potężny błąd cenowy prawie wszystkie artykuły zostały przecenione do 19,99 PLN, w tym artykuły cyfrowe typu gry i bony realizowane automatycznie. Myślę że to ciekawy temat na artykuł.

Nietrudno wyobrazić sobie reakcje obu stron. Klientów (chociaż zapewne nielicznych), którzy ochoczo ruszyli na zakupy oraz samego sklepu, gdy obsługa zorientowała się już, że coś jest zdecydowanie nie tak. To nie pierwszy raz, gdy sklepy internetowe myliły się w cenach produktów. Tak było np. w przypadku sklepu morele.net, gdzie w pewnym momencie laptopy były sprzedawane za zawrotną kwotę 10 zł.

Czy Empik będzie musiał wydać zakupione towary?

I tutaj przechodzimy do kwestii, która zdecydowanie najbardziej zainteresuje Czy Empik będzie musiał wydać zakupione towary? Czy będzie uciekał się do jakichś sztuczek, by jednak klienci nie wykorzystali olbrzymiego błędu cenowego? A może Empik po prostu nie ma obowiązku wydawać produktów w takiej sytuacji?

Należy sięgnąć do regulaminu sklepu Empik. Oczywiście o błędach cenowych niczego tam nie znajdziemy, ale warto zainteresować się punktem dziesiątym par. 6:

W przypadku braku w Magazynie zamówionego produktu lub braku możliwości realizacji zamówienia Klienta z innych przyczyn, w tym także, jeśli zakup ich od dostawców Empik, nie będzie możliwy w czasie przewidzianym na realizację zamówienia, Empik poinformuje Klienta o zaistniałej sytuacji wysyłając wiadomość na wskazany przez Klienta adres e-mail lub przekaże informację drogą telefoniczną na numer wskazany przez Klienta, w terminie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. W takim przypadku zamówienie jest anulowane. Anulowanie zamówienia z przyczyn wskazanych w niniejszym ustępie może nastąpić nie później, niż do dnia upływu terminu realizacji zamówienia, a jeżeli termin ten nie został określony, w terminie 30 dni od daty jego przyjęcia do realizacji przez Empik.

Kolejny błąd Empiku. Błąd cenowy a oświadczenie woli

Oczywiście nie ma tu nic na temat błędu cenowego. Jak zresztą w całym regulaminie – co jest akurat oczywiste chociażby ze względów na trudności interpretacyjne. Ten punkt regulaminu otwiera jednak Empikowi pewną furtkę. Wystarczy, że sklep stwierdzi, że określonych produktów akurat nie było w magazynie. Powód? Zbyt duża liczba zainteresowanych klientów, trudności ze strony dostawcy, właściwie – cokolwiek. Wtedy całe zamówienie może zostać anulowane, a co za tym idzie – klient nie skorzysta z szalonej obniżki cen wszystkich towarów do 19,99 zł. Kolejny błąd Empiku nie będzie wtedy obciążeniem dla sklepu.

Inna sprawa, że warto pamiętać o art. 84 par. 1 i 2 Kodeksu cywilnego:

§ 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.

§ 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).

Nie da się ukryć, że w momencie gdy klient widzi np. konsolę lub jakikolwiek inny, drogi sprzęt elektroniczny w cenie 19,99 zł, to doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że zaszło jakieś ogromne nieporozumienie. Czyli że wiedziała o błędzie. A tak duża różnica cen jest dodatkowo uznana za błąd istotny.

Wydaje się więc, że żaden z klientów raczej nie zobaczy swoich zakupów w Empik za 19,99, chociaż wątpliwości pojawiają się przy kodach na gry z automatyczną realizacją. Trudno na ten moment stwierdzić, co sklep będzie chciał zrobić w przypadku, gdy ktoś zdążył kupić taki kod i natychmiast go wykorzystać.