Kto płaci za uszkodzony towar w Paczkomacie?

Gorące tematy Codzienne Zakupy Dołącz do dyskusji (7)
Kto płaci za uszkodzony towar w Paczkomacie?

Odbierając przesyłkę warto sprawdzić jej stan przy kurierze. A co, gdy kuriera nie ma?

Obecnie coraz częściej kupujemy przez internet. Transakcje w sieci wiążą się jednak z koniecznością transportu towaru. Ten natomiast może po drodze do klienta zaginąć lub ulec zniszczeniu. W większości przypadków, o czym już pisaliśmy, do momentu dotarcia do klienta to sprzedawca odpowiada za produkt. Ten, kto go odbiera powinien sprawdzić przesyłkę w obecności kuriera – zwłaszcza pod kątem rozklejenia taśm kartonów, zerwania plomb itp. Jednak decydując się na zamówienia w Paczkomacie, nie ma możliwości, aby zgłosić naruszenie przesyłki u dostawcy. Co robić w takiej sytuacji?

W dalszym ciągu obowiązuje prawo mówiące o tym, że to sprzedawca bierze odpowiedzialność za towar aż do momentu dostarczenia go do kupującego. Dopiero po udanym transporcie, na mocy art. 548 kodeksu cywilnego, to odbierający jest zobowiązany do dbania o przekazany towar. Istnieje jednak pewien warunek do tego, aby to sklep odpowiadał za towar przekazany do punktu odbioru – taka wysyłka, np. do Paczkomatu musi być jedną z oferowanych metod doręczenia. Jeżeli sklep internetowy proponuje jedynie np. firmę kurierską dowożącą do drzwi lub usługi Poczty Polskiej, a klient wyraźnie prosi o inną formę dowozu, to on jest odpowiedzialny za swój wybór.

W takiej sytuacji, gdy na nas ciąży odpowiedzialność, po odebraniu uszkodzonej paczki musimy kierować skargę do przewoźnika. W momencie, w którym niemożliwe było stwierdzenie usterki przy odbieraniu jej od kuriera, mamy na to 7 dni, o czym stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o prawie przewozowym:

6. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia przesyłki pocztowej nie dające się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki zgłosił operatorowi pocztowemu roszczenie z tego tytułu oraz udowodnił, że ubytki lub uszkodzenia przesyłki powstały w czasie między przyjęciem przesyłki przez operatora pocztowego w celu wykonania usługi pocztowej a jej doręczeniem adresatowi.

Przy zakupach internetowych pamiętajmy także o tym, że mamy możliwość zwrotu bez podania przyczyny. Oczywiście, tyczy się to głównie sytuacji, w której towar jest pełnowartościowy. Gdy obierzemy przesyłkę, która jest zniszczona, jak najszybciej poinformujmy sprzedawcę, a najlepiej wykonajmy dokumentację – na przykład robiąc zdjęcia dostarczonego towaru.

Niestety, zdarzają się sytuacje, w których sprzedawcy są nieuczciwi, tak jak w opisywanej przez nas historii, w przypadku której sklep Allegro odmówił zwrotu. Wtedy trzeba jednak żądać wypełnienia postanowień prawnych, w skrajnych sytuacjach posiłkując się pomocą UOKiK lub prawnika. Jeżeli nie dajemy sobie rady z nieustępliwym kontrahentem, warto poradzić się specjalisty. Prawnicy współpracujący z naszym serwisem odpowiedzą na wszystkie pytania kierowane na adres kontakt@bezprawnik.pl i doradzą możliwe działania.