ecommerce

Prawie co drugi z nas zamierza w 2022 roku kupować głównie przez internet. Wyprzedzamy w tym nawet Amerykanów

Prawie co drugi z nas zamierza w 2022 roku kupować głównie przez internet. Wyprzedzamy w tym nawet Amerykanów
Prawie co drugi z nas zamierza w 2022 roku kupować głównie przez internet. Wyprzedzamy w tym nawet Amerykanów
 

Okazuje się, że Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów w internecie. W 2022 roku aż 45% ankietowanych właśnie przez komputer chce głównie wydawać pieniądze. To większy odsetek niż wśród Amerykanów, Holendrów czy Australijczyków. Oznacza to, że inwestycja w ecommerce może być niedługo już nie tyle opcją, ile koniecznością, bo po prostu Polacy lubią zakupy przez internet.

Mało która nacja tak zaprzyjaźniła się z zakupami on-line

Serwis Klarna zlecił w ostatnim czasie badania dotyczące tego, jak chętnie Polacy robią zakupy on-line. Okazuje się, że to właśnie mieszkańcy kraju nad Wisłą są jednymi z tych, którzy najchętniej sięgają po komputer lub komórkę, by kupić to, czego potrzebują lub na co mają ochotę.

W komunikacie można wyczytać, że aż 59% Polaków mając do wyboru sklep internetowy, a stacjonarny wybrałoby ten pierwszy. A prawie połowa z nas, bo aż 45% uważa, że w 2022 roku będzie robić zakupy głównie przez internet. To potwierdza, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce. Wyprzedzamy bowiem nawet Amerykanów, wśród których 42% uważa, że w kolejnym roku będzie głównie kupować online, czy Holendrów (37%). Jeszcze mniej na ten ruch zdecydowani są Finowie (35%) czy Norwegowie (34%).

Polacy lubią zakupy przez internet. Praktycznie każdy, kto ma dostęp do sieci, kupił coś za jej pośrednictwem w 2021 roku

Okazuje się więc, że ktoś, kto chce być w przyszłym roku bliżej swoich klientów, powinien przede wszystkim zadbać o to, by mogli oni skorzystać z jego internetowego sklepu. Istotne jest też to, że kupują nie tylko młodzi. Chociaż to oni często są prekursorami i pokazują starszym pokoleniom, jak to wszystko działa, to wychodzi na to, że do kupowania online przekonali się już wszyscy. Dane z 2021 roku pokazują, że 96% osób, które mają internet, chociaż raz dokonali jakiegoś zakupu za jego pośrednictwem. Badane były osoby w przedziale wiekowym od 18 do 65 roku życia i co istotne, ten odsetek zbytnio się nie różnił w zależności od kategorii wiekowej.

Badania jedynie potwierdzają to, co każdy z nas zauważyć mógł na własne oczy. W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z małą rewolucją dotyczącą tego, jak kupujemy. Jeszcze kilka lat temu coś takiego jak Paczkomat było czymś, z czego korzystała tylko mała grupa, głównie osób młodszych, a wielu starszych patrzyło na tego typu urządzenia z nieufnością. Dziś natomiast urządzenia tego typu są praktycznie na każdym kroku, a aż 62% z nas właśnie taką formę dostawy preferuje. Coraz częściej widzi się też, że do tego typu urządzeń podchodzą osoby w każdym wieku.

Kto o ecommerce zapomni, może w przyszłości zapomnieć o klientach. Rynek nadal będzie się szybko rozwijać

Pandemia tylko przyśpieszyła to, co wiele badań podkreślało od lat. Z badania z 2021 roku przeprowadzonego dla PwC wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek ecommerce ma rosnąć średniorocznie aż o 12%. Oznacza to, że w 2026 roku jego wartość wyniesie 162 miliardy złotych.

Istotniejsze jest natomiast to, że aż 85% ankietowanych deklarowało, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości swoich e-zakupów. Widać to zresztą było nawet w momencie, gdy obostrzenia przestały obowiązywać i galerie handlowe znów mogły działać pełną parą. Nie sprawiło to bowiem, że Paczkomaty zaczęły świecić pustkami, a kurierzy nie mieli co robić.

Z wszelkich analiz wynika, że wygoda zakupów internetowych jest na tyle duża, że kto raz spróbował, ten po prostu docenia tę formę kupowania rzeczy. Oczywiście są branże takie jak spożywcza czy nawet odzieżowa, które są bardziej „odporne” na takie trendy, ponieważ wiele osób nadal woli samemu wybrać paprykę w sklepie czy przymierzyć ubranie i od razu zobaczyć czy jest odpowiednie. Jednak nawet w tych kwestiach coraz częściej zdarza się, że sklepy promują swoje witryny online i umożliwiają np. darmowe zwroty, które pozwalają klientowi zakupić kilka ubrań i oddać te, które są w złym rozmiarze lub po prostu źle leżą.

Dobre przyjęcie się w Polsce wielu nowych technologii, szeroki dostęp do internetu oraz nowoczesna bankowość, którą możemy się nad Wisłą pochwalić, mogą sprawić, że przy tak rosnącej branży eCommerce niedługo posiadanie swojego sklepu internetowego nie będzie czymś uzupełniających naszą działalność, a wręcz czymś obowiązkowym, bez czego funkcjonowanie będzie ciężkie do wyobrażenia.