Pożegnaj spam, nawet jeśli zgodziłeś się przy rejestracji

Gorące tematy Technologie Zakupy Dołącz do dyskusji (10)
Pożegnaj spam, nawet jeśli zgodziłeś się przy rejestracji

Serwisy internetowe muszą przestać wysyłać nam niechciane e-maile nawet, jeśli zgodziliśmy się na nie przy zakładaniu konta.

Chyba wszyscy użytkownicy poczt internetowych spotkali się z wiadomościami reklamowymi. Bardzo często nie wiemy skąd przychodzą i dlaczego akurat do nas. Łatwo można jednak zapobiec ich ciągłemu napływowi w sposób skuteczniejszy, niż zakładanie nowej skrzynki e-mail, która prawdopodobnie szybko dołączy do list mailingowych i będzie zasypana przez spam.

Przede wszystkim, zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przedsiębiorcy nie mają prawa przesyłać nam żadnych treści reklamowych i informacji handlowych, jeżeli nie wyraziliśmy na to zgody. Często jednak udzielamy jej nieświadomie lub, niejako pod przymusem. Zdarza się bowiem, że koniecznością założenia konta w danym serwisie internetowym jest akceptacja znajdujących się w formularzu rejestracyjnym opcji. Jedną z nich może być właśnie zgoda na newsletter.

Działania tego typu nie są zabronione – zezwolenie na przesyłanie reklam może być koniecznością początkowej rejestracji. Nie znaczy to jednak, że z newslettera nie możemy się wypisać. Obecnie większość tego typu e-maili zawiera na samym dole informację o tym, że otrzymaliśmy go, ponieważ wyraziliśmy na to zgodę, jednak możemy łatwo wypisać się z subskrypcji poprzez przejście na stronę z odnośnika.

Przykładowo, firma Active24 informuje o tym swoich klientów w sposób następujący:

Otrzymujesz ten e-mail ponieważ jesteś naszym Klientem, utrzymując domeny lub hosting. Jeżeli nie chcesz otrzymywać ankiety napisz na bok@active24.pl

Natomiast Urząd Komunikacji Elektronicznej w swoim biuletynie daje nam możliwość wypisania się, wyrażoną poniższą formułką:

Newsletter został wysłany na adresy e-mail osób, które zapisały się na listę subskrybentów powiadomień z UKE.
W przypadku rezygnacji z powiadomień prosimy wyrejestrować się.
Aby dopisać nowy e-mail można dokonać ponownej rejestracji.

Tego typu przykłady można mnożyć, ale wystarczy wejść do swojej skrzynki, wybrać dowolny list reklamowy i najprawdopodobniej każdy z nich na samym dole będzie miał podobne sformułowanie. Co jeśli go brakuje? Najlepiej jest odnaleźć na stronie przedsiębiorstwa adres kontaktowy i przesłać wiadomość, w której poinformujemy, że na nasz adres e-mail mają nie przychodzić więcej e-maile handlowe. Jeżeli nie uda nam się skontaktować z uporczywym nadawcą, możemy skierować sprawę do UOKiK.

W erze cyfryzacji jesteśmy jeszcze bardziej, niż do tej pory nastawieni na rozmaite zabiegi medialne i marketingowe. W związku z tym, także nasze dane jako potencjalnego klienta są cenne w oczach handlowców. Może to jednak owocować rozmaitymi problemami, także prawnymi. Jeśli czujemy, że informacje o nas dostały się do baz danych firm w sposób niezgodny z prawem, możemy decydować się na dalsze działania. W tego typu sprawach, jak i innych problemach z przestrzeganiem ustaw w sieci pomóc mogą prawnicy. Polecamy usługi specjalistów współpracujących z naszym portalem. Odpowiedzą na każdy problem prawny opisany pod adresem kontakt@bezprawnik.pl i przedstawią bezpłatną wycenę kosztów poprowadzenia sprawy.