UOKiK najsurowszy w historii wobec Telefonii Polska Razem. Dzwonili i udawali TePsę, Orange, Netię…

Gorące tematy Technologie 10.01.2017
UOKiK najsurowszy w historii wobec Telefonii Polska Razem. Dzwonili i udawali TePsę, Orange, Netię…

Udostępnij

Maja Werner

To jest prawdziwa zmora, że ci nowi dostawcy prądu czy usług telekomunikacyjnych nie mają odwagi powiedzieć wprost „jesteśmy nowym podmiotem na rynku”, tylko prowadzą rozmowę w taki sposób, że nie do końca wiadomo czy przyszedł nasz dostawca, czy ktoś z ulicy…

Jednemu z naszych redaktorów przydarzyła się na przykład historia Pana, który ostatecznie przyznał się, że jest z firmy Polski Prąd, ale przez całą dyskusję utrzymywał stanowisko, jak gdyby przysłała go Energa. Również innym osobom z naszego otoczenia zdarzyły się firmy stosujące takie praktyki i o ile sporo osób zachowuje w takich sytuacjach czujność, to czy moglibyście powiedzieć to samo na przykład o swojej babci?

W końcu nie chodzi tu tylko o naciąganie na niekorzystną ofertę, ale przede wszystkim o podszywanie się za operatora, z którym już jesteśmy związani umową. Jeśli przychodzi nasz operator i mówi, że będziemy mieli taniej, to jakkolwiek dziwne się to wydaje – czemu mielibyśmy mu nie wierzyć? A tymczasem to zupełnie inna firma, która w nieuczciwy sposób chce pozyskać klienta.

Oto, jak miała to robić Telefonia Polska Razem, przykłady pochodzą wprost ze źródeł UOKiK-u:

I.

  • A co to jest za firma co do mnie dzwoni?
  • Biuro obsługi klienta dla klientów Orange
  • Bo ja do Netii należę, proszę Pani.
  • No to dobrze. To jest dla klientów Netii jak najbardziej

II.

  • Bardzo mi miło. Ja kontaktuje się, ponieważ od następnego miesiąca następuje zmiana opłaty za abonament telefoniczny stacjonarny (…) dlatego też kontaktuje się w celu weryfikacji danych teleadresowych do obniżki tak?
  • Tak, ale ja, proszę Pana, dopiero umowę zawarłam w Netii, ja mam umowę na dwa lata, tak, że nie będę zrywać.
  • Ja kontaktuje się do klientów Netii. Ja nie wiem, czemu… Nie rozumiem, o czym Pani…
  • Aaa, to Pan jest z Netii, tak?
  • Tak.
  • Przepraszam bardzo, myślałam, że Telekomunikacja.

Co gorsza, nowe umowy zostawały zawierane w taki sposób, iż równocześnie dochodziło do rozwiązania umowy z dotychczasowym operatorem i skutkowało zapłatą kar umownych. Konsumenci nie byli o tym informowani, nie zdawali sobie nawet sprawy z faktu zmiany usługodawcy. Co więcej, Spółka PGT, do której należy Telefonia Polska Razem nawet nie przekazywała konsumentom egzemplarzy podpisanych przez nich umów, przez co nie zdawali sobie oni nawet sprawy z faktu, iż zawarli umowę z nowym operatorem.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

UOKiK najsurowszy w historii – Telefonia Polska Razem słono zapłaci

Takie działanie było oczywiście nie tylko nieuczciwe względem abonentów telefonicznych, ale i względem konkurencji firmy, która podszywała się pod swoich rywali. UOKiK prawdopodobnie słusznie uznał, że nie należy tolerować tego typu praktyk i po raz pierwszy w swojej historii nałożył maksymalny wymiar kary za praktyki godzące w słabszych uczestników rynku. Urząd nie znalazł w tej sprawie żadnych okoliczności łagodzących, dlatego na przedsiębiorcę została nałożona maksymalna kara, przewidziana przez przepisy – blisko 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku. Sankcja wyniosła ponad 1,97 mln zł – czytamy w oficjalnym komunikacie UOKiK-u, o ile spółka PGT nie zechce walczyć przed  Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.