ecommerce Zakupy

Pomimo kryzysu sklepy internetowe boją się rezygnować z darmowych zwrotów

Rafał Chabasiński
04.10.2022
Pomimo kryzysu sklepy internetowe boją się rezygnować z darmowych zwrotów

Kryzys sprawa, że także sklepy internetowe zastanawiają się nad cięciem kosztów. Wydawać by się mogło, że możliwość bezpłatnego dokonywania zwrotów to oczywisty kandydat. Możliwe jednak, że skreślamy je zbyt szybko. Część firm może chcieć zachować darmowe zwroty z uwagi na korzyści, które przynoszą.

Rosnące koszty działalności gospodarczej stanowią zagrożenie dla całkowicie bezpłatnych zwrotów towarów

Trzeba przyznać, że ecommerce rozpieściło konsumentów. Zaczynają oni oczekiwać rozwiązań stosowanych w sprzedaży online także w sklepach stacjonarnych, które działają przecież w oparciu o inny reżim prawny. Najlepszym przykładem wyjątkowo korzystnych dla klienta udogodnień są darmowe zwroty towaru. To bardzo popularna praktyka w szeroko rozumianej branży modowej. Klienci mogą teoretycznie zamówić to samo ubranie w kilku dostępnych rozmiarach, zatrzymać pasujące i odesłać resztę bez ponoszenia kosztów wysyłki.

Żyjemy w takim świecie, że praktycznie nigdy nie ma nic za darmo. Koszt dostarczenia niechcianego towaru z powrotem do sprzedawcy ktoś będzie musiał ponieść. Łatwo się domyślić, że będzie to przede wszystkim właśnie sklep internetowy. Być może operator logistyczny zaoferuje mu atrakcyjne warunki, dzięki czemu koszt ten nie będzie tak wysoki. Kryzys zmusza jednak do dokonywania oszczędności. Rosną w końcu koszty pracy, energii i paliwa. Tym samym także usługi kurierskie nieco drożeją.

Eksperci sugerują, że koniec całkowicie darmowych zwrotów wisi w powietrzu. Warto przypomnieć, że zrezygnowała z nich już Zara. Alternatywą jest oczywiście podniesienie cen sprzedawanych towarów, co niekoniecznie musi odpowiadać sklepom internetowym. Zwłaszcza że wyższe ceny z pewnością nie przypadną do gustu samym klientom. Pozostaje również kwestia kosztów ponownego wprowadzania zwracanych rzeczy do sprzedaży.

Być może jednak skreślamy darmowe zwroty zbyt szybko. W końcu sama ich obecność w ofercie przynosi sprzedawcom niemałe korzyści. Darmowe zwroty sprawiają, że klient czuje się bezpieczniej, robiąc zakupy w danym sklepie. Jeżeli towar nie spełni jego oczekiwań, to zawsze może go odesłać. Tym samym będzie bardziej chętny do finalizowania transakcji. Co więcej, ten sam element sprawia, że konsumenci robią zakupy większe, niż zrobiłby w innym wypadku.

Dzięki nowatorskim rozwiązaniom logistycznym można zachować darmowe zwroty i równocześnie ograniczyć koszty

Emocje towarzyszące klientowi przy kontakcie z daną marką są niezwykle ważne dla powodzenia sprzedaży online. Uczucie obawy przed stratą pieniędzy zdecydowanie nie jest w tej sytuacji pożądana. Warto także wspomnieć, że konsumenci nie zawsze postępują racjonalnie. Sama perspektywa poniesienia relatywnie niewielkiego kosztu dostawy może w niektórych przypadkach odwieść ich od decyzji o dokonaniu zakupu. Jakby tego było mało, sklepy, które zdecydują się zachować darmowe zwroty, automatycznie uzyskują przewagę marketingową nad konkurencją, która postanowiłaby z nich zrezygnować.

Kolejnym argumentem za tym, by zachować darmowe zwroty, jest to, że współczesne rozwiązania w ecommerce dodatkowo to ułatwiają. Na dobrą sprawę sklep internetowy może w tym przypadku zjeść ciastko i dalej je mieć. Niektóre przedsiębiorstwa wpadły na to, że możliwość dokonania całkowicie bezpłatnych zwrotów można nieinwazyjnie ograniczyć. Jest zresztą ku temu bardzo dobry powód w postaci troski o środowisko naturalne.

Możemy oferować naszym klientom w pełni darmowy zwrot, ale pod warunkiem wyboru przyjaznej dla środowiska i zarazem tańszej formy odbioru towaru. Mowa oczywiście o wyborze automatów paczkowych, ewentualnie punktów nadania i odbioru, zamiast przesyłki kurierskiej.

Kolejną możliwością tego typu są coraz popularniejsze opakowania wielorazowego użytku. Sklep może uzależnić uprawnienie do darmowego zwrotu od dostarczenia towaru w oryginalnym, wielorazowym opakowaniu. Tym samym możemy je wykorzystać następnym razem. Grunt w tym przypadku to nie przesadzić. Firmowe opakowanie stanowi jedną z wizytówek firmy, a nawet opakowania wielorazowe z czasem się zużywają. Warto wspomnieć także o korzystnej umowie dotyczącej kompleksowej obsługi zamówień i zwrotów przez wybranego operatora logistycznego.

Sposobów na to, by zachować darmowe zwroty i jednocześnie ograniczyć koszty jest sporo. Wydaje się więc, że warto się poważnie zastanowić, zanim zdecydujemy się na rezygnację z takiego atutu naszej oferty.