Chciałoby się powiedzieć, że ta wiadomość jest przejawem iście kloacznego poczucia humoru. Niestety wiele wskazuje na to, że od przyszłego roku cena papieru toaletowego wzrośnie nawet o 30%.
Konsumenci przyzwyczajeni do robienia zakupów w bardzo popularnych dyskontach nie zauważają, jak wzrastają ceny podstawowych produktów. Te całkiem sprawnie „naginają” rzeczywistość, kupując ogromne partie produktów, a następnie zapewniając im niezłą promocję, wypuszczają na rynek w niższych cenach. Tymczasem za kulisami tych niskich cen dzieją się rzeczy, które konsumentów z pewnością nie zadowolą. Oznaczają bowiem bardzo duże podwyżki.
Lubimy ekscytować się tym, co można kupić za cenę iPhone Xs Max, ale tak prawdę mówiąc, to nie ma za bardzo przełożenia na codzienny budżet konsumentów. W końcu telefon kupujemy raz na kilka lat. Z drugiej strony tak bardzo nie ekscytujemy się cenami podstawowych produktów, które trafiają do naszego koszyka podczas cotygodniowych sobotnich zakupów. Business Insider, powołując się na informację z branży, donosi, że od przyszłego roku ceny papieru toaletowego wzrosną nawet o 30%.
Kloaczny żart chciałoby się powiedzieć. Niestety producentom papieru toaletowego wcale nie jest do śmiechu. Rosnące koszty produkcji od dwóch lat brali na siebie. Wciąż jednak nie widać końca tej tendencji i ostatecznie za podwyżki zapłacą konsumenci. Głównym powodem wzrostu kosztu produkcji papieru jest wciąż rosnąca cena celulozy. Tu akurat winę, przynajmniej częściową, ponoszą Chiny. Zapotrzebowanie na ten surowiec w państwie środka jest tak ogromne, że chłonie jego potężne ilości. Producenci celulozy zacierają ręce, bo dzięki temu mogą dowolnie podnosić ceny, wiedząc, że ogromny chiński rynek i tak je wchłonie.
Cena papieru toaletowego wkrótce ma wzrosnąć nawet o 30%
Do równania dodajmy zapowiadane podwyżki cen energii elektrycznej, a także wciąż rosnące ceny paliw 2018 i coraz wyższa cena papieru toaletowego przestaje już dziwić. Business Insider przywołuje wypowiedzi przedstawicieli branży, którzy zapowiadają podwyżki już od przyszłego roku.
Wytwórcy papieru toaletowego zapowiadają na przyszły rok wyraźne podwyżki. Niektórzy zastrzegając anonimowość, mówią o wzroście sięgającym nawet 30 proc., który miałby nastąpić w styczniu lub w lutym 2019 roku.
Niektórzy studzą jednak emocje i owszem, przewidują podwyżki, ale w granicach 10%.
Podwyżki są nieuniknione z powodu istotnego zwiększenia kosztów produkcji. Ze względu na dużą konkurencję są jedynie odwlekane w czasie. Producenci wcale nie chcą podnosić stawek dla detalistów, dlatego będą się ograniczać w tym. Spodziewam się, że przewidywany przez całą branżę wzrost cen w sklepach nastąpi za kilka miesięcy i nie przekroczy raczej 10 proc. – prognozuje Łukasz Jaskulski z Wytwórni Papieru Toaletowego EKO-KLAN.