Pasażerowie niejednokrotnie wybierając lot z przesiadką mierzą się z problemem opóźnień. TSUE wypracował zasady, jak powinno być wypłacane odszkodowanie za lot łączony. Wynika z nich, że to przewoźnik, za którego pośrednictwem pasażer zakupił bilety. Dotyczy to również sytuacji, w której drugi przewoźnik jest spoza Unii Europejskiej.
Długi lot Praga-Bangkok
Wszystko zaczęło się od procesu wytoczonego przez jedenastu pasażerów lotu z Pragi do Bangkoku przez Abu Zabi. Pierwszy lot realizowały Czeske aerolinie i odbył się planowo. Drugi lot, realizowany przez Etihad Airways był opóźniony o trzy godziny, a konkretnie o 448 minut. Pasażerowie postanowili ubiegać się o odszkodowanie, choć Czeske aerolinie nie poczuwały się do odpowiedzialności.
Dochodzenie swoich praw w przypadku odszkodowania za opóźnienie zwykłego lotu bez przesiadki jest znacznie prostsze. Sąd w Pradze rozpatrywał sprawę w postępowaniu odwoławczym, ale kwestia pozostawała sporna. Z tego powodu sąd zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, kto właściwie powinien wypłacić odszkodowanie.
Odszkodowanie za opóźniony lot łączony
W czwartek TSUE wydał stosowne oświadczenie. Wynika z niego jednoznacznie, że lot będący przedmiotem jednej rezerwacji – niezależnie od tego, z ilu połączeń się składał – stanowi jedną całość. Należy to rozumieć w ten sposób, że pasażer oczekiwał realizacji całego lotu w określonych godzinach. Co więcej, nie ma znaczenia, czy drugi przewoźnik jest wspólnotowy, czy nie.
TSUE uważa, że to Czeske aerolinie mają wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot łączony pasażerom samolotu. Etihad Airways jest źródłem opóźnienia, ale pasażerowie rezerwowali lot za pośrednictwem spółki Czeske aerolinie. Co za tym idzie, to pierwszy przewoźnik jest odpowiedzialny za opóźnienie i wynikające z niego wypłacanie odszkodowań.
Kwoty odszkodowań za opóźniony lot
Odszkodowania wypłacane są w zależności od długości lotu. Oznacza to, że opóźnienie lotu poniżej 1500 kilometrów musi wynieść przynajmniej 2 godziny, dla lotu między 1500 a 3500 kilometrów – 3 godziny, a dla dłuższych lotów 4 godziny. Odszkodowania wynoszą odpowiednio 250, 400 i 600 euro. Jeśli zaproponowano zmianę lotu na korzystniejszy, dzięki któremu pasażer dotarłby poniżej danych okresów, kwota odszkodowania jest niższa o połowę. Ponadto pasażer przeniesiony do wyższej klasy nie musi dopłacać do biletu.