Ślub to ważne wydarzenie w rzeczywistości nie tylko tej rodzinnej, ale również prawnej. O tym, co zmienia ślub, z chłodnego prawniczego punktu widzenia, pisałam już jakiś czas temu, teraz czas na szybką ściągę z najważniejszych formalności, jakich trzeba dopełnić tuż po nim. Część z nich obarczona jest terminem, którego musimy pilnować. Poniżej więc krótkie przypomnienie dla świeżo upieczonych małżonków.
Formalności po ślubie
Formalności, jakich dokonujemy po ślubie, skupiają się głównie na poinformowaniu o zmianie naszego stanu oraz zmianie naszych danych. Chodzi oczywiście o nazwisko. Jeśli więc je zmienialiśmy, to właśnie ono spowoduje najwięcej zamieszania. Chyba pierwszą czynnością, jaka przychodzi do głowy praktycznie każdemu, jest wymiana dokumentów. Co prawda w dowodzie osobistym już od dawna nie wypisujemy stanu cywilnego, problem zmiany nazwiska jednak nadal pozostaje. Bez względu na to, która strona je zmienia, to właściwie na niej spoczywa ta najbardziej uciążliwa część formalności.
Dowód osobisty, paszport, prawo jazdy czy dowód rejestracyjny, wszystkie te dokumenty musimy wymienić, jeżeli po ślubie zmieniamy nazwisko. Czas na wymianę ograniczony jest terminem, w którym musimy tego dokonać. W przypadku dowodu osobistego jest to 14 dni od sporządzenia aktu małżeństwa. Sam dowód traci ważność po 3 miesiącach od zawarcia małżeństwa.
Trochę więcej czasu mamy na wymianę paszportu. Wniosek składamy w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia aktu małżeństwa. Natomiast paszport traci ważność po upływie 60 dni. W międzyczasie trzeba pamiętać o 30-dniowym terminie na wymianę prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego.
Inne instytucje, o których trzeba pamiętać
Na wymianie dokumentów formalności po ślubie się nie kończą. Aktualizacji danych musimy dokonać również w kilku instytucjach. Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą mamy 7 dni od dnia sporządzenia aktu małżeństwa na zmianę danych w Urzędzie Skarbowym oraz w ZUS-ie. Niezwłocznie o zmianach należy poinformować również pracodawcę oraz bank, w którym mamy założony rachunek. Uaktualnienia danych powinniśmy dokonać również u wszystkich podmiotów, z którymi mamy zawarte umowy na dostarczanie usług, np. dostawcę multimediów. Jeśli studiujemy, jesteśmy również zobowiązani do poinformowania uczelni.
Na tym formalności się jednak nie kończą. O zmianach trzeba poinformować również przychodnię, w której jesteśmy zapisani do lekarza rodzinnego, spółdzielnię mieszkaniową i ubezpieczyciela.
Formalności po ślubie jest, jak widać dość sporo, pozytywną stroną jest fakt, że większość z nich można w tym momencie załatwić online.