ecommerce

Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus? Nie podczas internetowych zakupów

Rafał Chabasiński
24.12.2021
Mężczyźni są z Marsa, a kobiety z Wenus? Nie podczas internetowych zakupów

Wydawać by się mogło, że panie i panowie w trakcie zakupów zachowują się w zupełnie różny sposób. Okazuje się jednak, że kobiety i mężczyźni na zakupach w sieci praktycznie się od siebie nie różnią. Niewielkie różnice w zachowaniu obydwu płci można dostrzec dopiero po bardziej wnikliwej analizie. Nawet wówczas nie są wielkie.

Kobiety i mężczyźni na zakupach w sieci zachowują się właściwie niemalże identycznie

Stereotypy płciowe dotyczą bardzo wielu sfer naszego życia. W przypadku sposobu robienia zakupów wydawać by się mogło, że całkiem trafnie opisują rzeczywistość. A jednak kobiety i mężczyźni na zakupach w sieci zachowują się w zasadzie bardzo podobnie. Wynika to z badania „Kobieta i mężczyzna na zakupach w Internecie” przygotowanego dla Fundacji Kobiety e-biznesu. Przeprowadzono je na próbie 1048 osób.

Płeć nie ma większego znaczenia co do częstotliwości dokonywania zakupów przez internet. Aż 81% osób robiących zakupy online dokonało zakupu w ostatnim miesiącu. Kobiety i mężczyźni na zakupach w sieci kupują tyle samo produktów, najczęściej od 2 do 5 miesięcznie. Taką liczbę deklaruje 54% kobiet i 55% mężczyzn. Więcej niż 10 produktów kupiło 10% pań i 7% mężczyzn. Zakup tylko jednego produktu miesięcznie zadeklarowało 18% kobiet i 21% mężczyzn.

Także w kwestii średniej kwoty, za którą robimy zakupy przez internet, różnice wydają się być wręcz pomijalne. O ile średnio wydajemy 300 zł, o tyle panowie mają tendencję do robienia zakupów za nieco większą kwotę. Od 700 do 1000 zł na zakupy przeznacza odpowiednio 3% kobiet i 5% mężczyzn. Kupowanie produktów za więcej niż 1000 zł w przypadku obydwu płci deklaruje 3% badanych.

Kobiety i mężczyźni na zakupach w sieci w przytłaczającej większości uważają cenę za ważną lub bardzo ważną. Takie odpowiedzi zadeklarowało odpowiednio 98% pań i 97% panów. Pozostali uważają koszt danego towaru za mało ważny, jednak dosłownie nikt nie uznał ceny za nieistotną.

Stereotypy płciowe najwyraźniej nie sprawdzają się dla branży e-commerce

Podobieństwa pomiędzy płciami obejmują także sposób wyszukiwania produktów czy preferowaną liczbę zdjęć w opisie towaru. Kobiety i mężczyźni mają niemal identyczne preferencje odnośnie preferowanego sposobu komunikacji ze sklepem. Skądinąd tym w obydwu przypadkach okazała się komunikacja mailowa. Większość kobiet i mężczyzn preferuje wyszukiwanie towarów według kategorii produktowych w sklepie internetowym. Różnice w tych poszczególnych aspektach e-zakupów wynosiły co najwyżej po parę punktów procentowych.

Istnieją jednak kwestie, które nieco odróżniają panie i panów. Na przykład o ile aż 93% kobiet deklaruje korzystanie z promocji, o tyle w przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi „raptem” 88%. Co więcej, 66% pań poszukuje informacji o produktach w mediach społecznościowych. W tym samym czasie wśród panów takie zachowanie zadeklarowało 61% badanych. Zamawianie większej liczby produktów po to, by następnie zwrócić te zbędne, deklaruje 44% kobiet i 41% mężczyzn.

Wciąż jednak nie możemy mówić o jakichś drastycznych różnicach pomiędzy płciami. Wygląda więc na to, że stare powiedzenie o tym, że „kobiety są z Wenus a mężczyźni z Marsa” podczas zakupów w sieci jest zwyczajnie nieprawdziwe. Wszyscy zachowujemy się podobnie i kupujemy w bardzo podobny spobób.

Z badania „Kobieta i mężczyzna na zakupach w Internecie” wynika także jeszcze jedno interesujące spostrzeżenie. Na pytania dotyczące zakupów online odpowiedziało aż 44% osób w wieku 50 lat i więcej. To oznacza, że to właśnie ta grupa wiekowa wydaje się mieć nadspodziewanie duże znaczenie dla branży e-commerce.