Brzmi trochę absurdalnie, ale mandat za jazdę w soczewkach jest naprawdę prawdopodobny. Wszystko przez oznaczenia, jakie widnieją na naszym dokumencie. Może się okazać, że wygodne soczewki kontaktowe musimy na czas prowadzenia pojazdu po prostu zdjąć.
Mandat za jazdę w soczewkach — w czym tkwi problem?
Po przeczytaniu tego artykułu wszyscy ci, którzy mają wadę wzroku powinni dość dogłębnie przeanalizować posiadany dokument. Może się tak zdarzyć, że na niektórych z nich widnieje oznaczenie ograniczeń co do prowadzenia pojazdów. Mowa o rubryce nr 12. oznaczonej jako ograniczenia. To właśnie tam znajdziemy informację na temat kondycji prowadzącego pojazd. Jeżeli mamy wadę wzroku, najprawdopodobniej znajdziemy tam liczbę oznaczającą, że kierowca wymaga „korekty bądź ochrony wzroku”. I właśnie w tym oznaczeniu tkwi cały problem. Przy okazji pokazuje to również, że w świetle prawa okulary to nie to samo co soczewki kontaktowe.
Dopuszczalne i możliwe oznaczenia dość ściśle określają, w czym dana osoba może prowadzić pojazd. Na prawie jazdy znajdziemy więc następujące kody dotyczące korekty bądź ochrony wzroku:
- 01.01 — okulary,
- 01.02 — soczewka(i) kontaktowa(e),
- 01.03 — okulary ochronne,
- 01.04 — szkła przyciemnione,
- 01.05 — przepaska na oko,
- 01.06 — okulary lub soczewki kontaktowe.
Jeżeli na naszym dokumencie znajduje się jedynie liczba 01, oznacza to, że kierujący pojazdem wymaga korekty lub ochrony wzroku, ale nie ma ograniczeń co do wyboru sposoby ochrony. Mogą więc być to zarówno okulary, jak i soczewki.
Brak okularów to jazda bez uprawnień
Brak okularów w sytuacji, gdy nasz dokument wskazuje na konieczność ich noszenia, może skutkować mandatem wynoszącym nawet 500 zł. W świetle przepisów jest to jazda bez uprawnień, czyli wykroczenie z art. 94 Kodeksu wykroczeń. W przypadku spowodowania wypadku lub kolizji taki kierowca będzie odpowiadał jak osoba prowadząca pojazd bez wymaganych uprawnień. Warto więc sprawdzić, jaki kod znajduje się na naszym dokumencie. Wyczuleni powinni być kierowcy, którzy prowadzą samochód w soczewkach kontaktowych, jak również ci, którzy pomimo konieczności noszenia okularów ze względu na delikatną wadę nie noszą ich w ogóle. Na szczęście nie dotyczy to kierowców prowadzących w okularach z ciemnymi, ale korekcyjnymi szkłami. Ważna jest sama korekcja.