Handel online pod pewnymi względami nie różni się zbytnio od tego tradycyjnego. Żeby cokolwiek sprzedać, klient najpierw musi trafić do naszego sklepu. W przypadku Internetu sprzedawcy mają do dyspozycji szereg narzędzi: pozycjonowanie stron i reklamy Google Ads. Obydwa potrafią być niezwykle skuteczne, o ile użyje się ich mądrze.
Jeżeli naszego sklepu nie widać w Google, to jakby nie było go wcale
Świat ecommerce otwiera przed sprzedawcami mnóstwo nowych możliwości sprzedaży. W przeciwieństwie do handlu tradycyjnego nie jesteśmy już ograniczeni miejscem prowadzenia działalności. Możemy sprzedawać swoje towary klientom w całym kraju, a nawet na całym świecie. Niektóre kwestie pozostają jednak bardzo podobne. Klient musi jakoś dotrzeć do naszego sklepu, jeśli mamy mu cokolwiek sprzedać.
W przypadku handlu online nie wystarczy dobra lokalizacja i ładny szyld. Sama rozpoznawalność marki również nie zawsze wystarczy, by osoba poszukująca czegoś, co znajduje się w naszym asortymencie, trafiła właśnie do nas. Konkurencja w Internecie jest dużo większa niż poza nim. Przede wszystkim najpierw trzeba mieć jakąś stronę internetową.
Jej znaczenie dla powodzenia naszego biznesu jest trudne do przecenienia. To w końcu wizytówka całej firmy. Dawno już minęły czasy, gdy wystarczyło poprosić o pomoc znajomego pasjonata komputerów. Profesjonalny sklep internetowy musi nie tylko wyglądać, ale także oferować całe mnóstwo zaawansowanych funkcji: od koszyka zakupowego po wdrożenie popularnych płatności online. Nie wspominając nawet o tym, że trzeba zadbać o to, by strona odpowiednio prezentowała się zarówno na komputerach, jak i na smartfonach.
To niejedyny powód, by tworząc sklep internetowy skorzystać z pomocy profesjonalistów. By dotrzeć do klientów potrzebujemy jakiegoś narzędzi, które wypromują naszą witrynę. Na szczęście w dzisiejszych czasach wcale nie trzeba uciekać się do kosztownych kampanii reklamowych w telewizji czy radio. Kluczem do rozwiązania tej kwestii jest Google.
Wyszukiwarka tej firmy w ciągu ostatnich dwóch dekad przyćmiła wszelką konkurencję i stała się domyślnym oknem na świat większości użytkowników Internetu. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy korzystają oni z komputerów lub laptopów, czy z urządzeń mobilnych. Google odpowiada za ok. 95 proc. wszystkich wyszukiwań w całej Sieci. Z punktu widzenia przedsiębiorców otwierających się na prowadzenie handlu online najważniejsze znaczenie mają dwa narzędzia: pozycjonowanie strony sklepu w wyszukiwarce oraz reklamy Google Ads.
Poprawne pozycjonowanie stron sklepów internetowych to ich być albo nie być w świecie ecommerce
Szacuje się, że 80 proc. osób szukających czegoś za pomocą Google nawet nie spojrzy na drugą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego właściwe pozycjonowanie stron jest w dzisiejszym ecommerce czymś absolutnie kluczowym. Już na etapie tworzenia samej witryny należy wziąć pod uwagę to, jak skutecznie algorytmy Google będą podpowiadać ją naszym potencjalnym klientom.
Tworzenie treści taki sposób, by wyszukiwarka Google uznała ją za godną polecenia swoim użytkownikom, stało się niemalże sztuką. Jej reguły mogą się niekiedy wydawać niejasne i skomplikowane. Specjaliści od SEO, a więc optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, podpowiadają kilka najważniejszych kwestii.
Wiemy już o tym, że należy zadbać o wygląd strony internetowej. Teraz trzeba ją zapełnić w odpowiedni sposób. Google preferuje treści ciekawe, autorskie, oryginalne i zawierające te informacje, których poszukują internauci. Ważne może być nawet to, jakim językiem się posługujemy i w jaki sposób formułujemy zdania. To jednak nie wszystko. Od strony technicznej należy zadbać o odpowiednie stosowanie meta tagów, poprawne linkowanie właściwych treści w zgodzie z przyjętą strategią optymalizacyjną.
Czy jesteśmy w stanie zadbać o to wszystko sami? Nie bez powodu działania SEO uważane są za wymagające wiedzy eksperckiej. Współpraca z profesjonalną firmą, która zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, może przynieść naszemu sklepowi internetowemu szereg korzyści. Właściwie zoptymalizowana witryna sprawi, że wyszukiwania w Google zwiększą nam ruch na stronie i przyciągną nam klientów. To z kolei bezpośrednio przełoży się na rozpoznawalność danej marki oraz zwiększenie obrotów.
Trzeba przy tym wspomnieć, że pozycjonowanie stron internetowych sklepów to ciągły proces. Reguły SEO podlegają zaś ciągłej ewolucji. Pierwsze rezultaty możemy uzyskać po kilku tygodniach, możemy też odnotować wzrost ruchu po trzech miesiącach. Istnieje w końcu szansa, że źle zoptymalizowaną stronę algorytmy Google uznały za niewartą uwagi, albo nawet nałożyły jakąś formę blokady. Dlatego tym bardziej warto skorzystać z pomocy fachowców.
Reklamy Google Ads to dobry sposób na uzyskanie błyskawicznych rezultatów
Co jednak jeśli zależy nam na szybszych rezultatach? Zaniedbanie pozycjonowania strony sklepu byłoby oczywistym błędem. Możemy jednak wspomóc te działania poprzez kampanię reklamową Google Ads. Najprościej rzecz ujmując, jest to szereg możliwości płatnej reklamy oferowanej przez Google. Najczęściej będą to linki sponsorowane. W grę wchodzą także reklamy graficzne w sieci Google Display Network, pojawiające się na rozmaitych stronach internetowych, czy nawet w serwisie YouTube.
Płatna reklama w Google zawiera opcje dostosowane zarówno do potrzeb wielkich firm, jak i małych lokalnych przedsiębiorców. Z punktu widzenia typowego sklepu internetowego na szczególną uwagę zasługują dwie z nich. Pierwszą stanowią wspomniane już linki sponsorowane. Polegają na wyświetlaniu reklam tekstowych na uprzywilejowanej pozycji w wynikach wyszukiwania. Mowa o pierwszych kilku pozycjach. Adres naszego sklepu internetowego stanie się więc pierwszą rzeczą, jaką zobaczy potencjalny klient. Pod warunkiem, że właściwie dobierzemy słowa kluczowe.
Kolejną interesującą możliwość stanowi reklama Google Shopping. W tym przypadku promujemy określony produkt. Jeżeli internauta wpisze w wyszukiwarkę jego nazwę, to w wynikach pojawiają się linki prowadzące do konkretnych sklepów internetowych, w których można go kupić. Dlatego właśnie warto zwrócić uwagę na tą formę reklamy.
Reklama Google Ads ma szereg zalet. Najważniejszą z nich wydają się natychmiastowe rezultaty i potencjalny szybki wzrost ruchu na naszej stronie internetowej. Budżet kampanii możemy dostosowywać na bieżąco pod kątem aktualnej kondycji finansowej naszej firmy i bieżących potrzeb. W grę wchodzi również wygodny w obsłudze panel Google, który można również obsługiwać z poziomu aplikacji mobilnej.
O ile podstawy tej formy reklamy stosunkowo łatwo opanować, o tyle dużo trudniej doprowadzić ją do mistrzostwa. By uzyskać z takiej kampanii maksimum korzyści dla naszego przedsiębiorstwa, ponownie powinniśmy rozważyć skorzystanie z usług specjalistów zawodowo zajmujących się tą tematyką. Bez fachowej wiedzy możemy źle dobrać grupę docelową, czy słowa kluczowe. W ten sposób stracimy tylko pieniądze.
Pozycjonowanie stron sklepów i kampanie reklamowe Google Ads lepiej zostawić w rękach zawodowców
Agencje marketingowe nie bez powodu polecają przedsiębiorcom łączenie optymalizacji witryny z kampanią reklamową Google Ads. W ten właśnie sposób można znacząco poszerzyć rozpoznawalność marki wśród użytkowników Internetu i zwiększyć swoją bazę klientów.
Tymczasem nasza konkurencja z pewnością nie śpi. Reguły współczesnego ecommerce są nieubłagane: jeżeli nasza witryna nie pojawia się w Google, to równie dobrze mogłoby nie być jej wcale. Nie należy się spodziewać, by inne sklepy internetowe z tej samej branży zrezygnowały z któregoś z tych narzędzi. Dlatego osiągnięcie sukcesu wymaga jeszcze lepszego pozycjonowania i jeszcze lepiej dobranej reklamy. Dlatego właśnie skorzystanie z usług firmy zajmującej się tymi sprawami wydaje się wręcz niezbędną inwestycją.
Certyfikowani specjaliści posiadają wiedzę i umiejętności, które wcale nie jest łatwo zdobyć na własną rękę. Wiedzą, w jaki sposób skutecznie wypromować nasz sklep w Internecie. Co więcej: będą nadążać za nas za ciągłymi zmianami wprowadzanymi przez Google w swoich algorytmach i systemach. Właściwie nie ma powodu, by próbować eksperymentować na własną rękę. Taka inwestycja może się zwrócić szybko i po wielokroć.