Wraz z pierwszą wiadomością tekstową wysłaną dwie dekady temu, moc SMS-ów nie słabnie. Ich siła tkwi w prostocie i zwięzłości przekazu, są intuicyjne i nie wymagają instalowania żadnych aplikacji. A jeśli połączymy masowe SMS-owanie z faktem, że wiadomość wyświetli się na „nieodkładalnym” smartfonie, który sprawdzamy średnio 350 razy na dzień[1], a często zaraz po przebudzeniu, oznacza, że mamy w dłoni potężne narzędzie do skutecznej komunikacji, również z naszymi klientami.
Dlaczego SMS działa?
Ponieważ poprawia nastrój. Wiadomość sygnalizuje, że ktoś o nas myśli, czujemy się więc ważni, wyróżnieni i potrzebni, co sprzyja pozytywnym wrażeniom, a nawet pobudza w mózgu ośrodek nagrody. Esemesując, podobnie jak korzystając z tekstowych czatów, stosujemy identyczną formę wymiany zdań jak podczas konwersacji w cztery oczy – używamy tego samego sposobu wymiany myśli jak przy tradycyjnej rozmowie.
Ba, preferujemy komunikację SMS-ową z najbliższymi, podobnie jak w relacjach zawodowych. Wolimy pisać niż wykonywać telefony, na które nie zawsze mamy ochotę, warunki albo czas. Stąd 80 proc. osób używa SMS-ów w komunikacji biznesowej, uznając tę formę za wygodniejszą, dyskretną, nienachalną, niezawodną i szybszą[2]. Znaczące jest także, że według Forbes ponad 77 proc. przedstawicieli pokolenia X, Z i millenialsów stwierdziło, że chętniej dokona zakupów w firmie, z którą może się komunikować właśnie via SMS.
Dlaczego kampania SMS działa?
- Jest skuteczna
A na pewno skuteczniejsza niż maile, gdyż SMS nie zawieruszy się w zapchanej skrzynce. SMS zobaczymy szybciej niż zajrzymy „do maili”, zwłaszcza, że według badań nawet 98 proc. wiadomości odczytywanych jest w ciągu dwóch minut od ich otrzymania. SMS notuje zresztą rewelacyjny wskaźnik otwarcia (open rate), aż do 99 proc. w odróżnieniu do maili, które nawet nie zbliżają się do połowy tego wyniku. Dodajmy, że współczynnik konwersji (wyrażony w procentach, wskazuje na udział osób wykonujących pożądaną akcję) w przypadku SMS jest czterokrotnie wyższy niż w przypadku maili. Siłą wiadomości tekstowej jest, że wydaje się bardziej osobista, adresowana do nas, a jej niewielkie rozmiary potęgują to wrażenie.
Często piszemy i często odbieramy, stąd odczytanie SMS-a jest odruchem, zerkamy na ekran niemal z automatu. Innym wyróżnikiem jest, że jedna kampania SMS może znakomicie adresować kilka pokoleń jednocześnie: zoomer czy boomer, esemesujemy wszyscy.
- Dociera do szerokiej grupy
Marketing SMS osiąga szerokie zasięgi, ponieważ chętnie odbieramy wiadomości tekstowe, aż 93 na 100 osób odczytuje każdą wiadomość SMS![3]
Ponadto niski koszt jednostkowy kampanii SMS-owej, w porównaniu z wydatkami na inne narzędzia komunikacji marketingowej, sprawia, że kampanie SMS są atrakcyjne zwłaszcza dla firm z niewielkim budżetem na start.
- Realnie kształtuje decyzje zakupowe
Kampanie SMS wpływają na podjęcie decyzji zakupowej niemal u co drugiego odbiorcy[4], a aż 71 proc. adresatów zainteresują na tyle, by skłonić do szukania informacji o danym produkcie lub usłudze. Co więcej, poprzez SMS-y możemy na naszą ofertę dosłownie nakierować. Dzięki SMS-om geolokalizowanym użytkownicy przymierzający się do zakupu i będący w określonej lokalizacji w większości przypadków zdecydują się właśnie na konkretną ofertę wyświetloną na telefonie.
- Buduje lojalność wobec marki
Najlepszą praktyką firm traktujących serio swoją markę jest autentyczna troska jak zainteresować klienta? Oznacza to m.in., że im trafniej uda się dopasować treści do potrzeb, a przesyłane wiadomości okażą się pomocne, tym bardziej docenią je odbiorcy. Wygramy, gdy sprawimy, że dzięki nam klienci poczują się odrobinę lepiej albo wręcz wyjątkowo, bo ktoś o nich pamięta i mu zależy, okazując to w przyjazny, ciekawy, zabawny albo niebanalny sposób.
W skutecznym marketingu personalizacja jaśnieje niczym cel na horyzoncie, do którego należy bezwzględnie zmierzać, a nie opis trasy. W informacyjnym gąszczu i lawinie reklam wyróżnienie się jest wszystkim, toteż przemyślane wiadomości o promocjach czy specjalnych ofertach pozwalają zapamiętać markę, sprzyjając zaangażowaniu klientów. Zadowolony klient to ten, który wróci, a ten zaopiekowany wróci tym bardziej, choćby za pierwszym razem zostawił u nas pusty koszyk.
- Angażuje odbiorcę
Kampania SMS-owa może ułatwić wybór konkretnej oferty, ale też poznanie preferencji klienta, a przy tym pomóc o niego zadbać. Informacje o statusie przesyłki, dedykowanej ofercie z okazji urodzin, podane w atrakcyjny i personalizowany sposób, ocieplają markę, sprawiając, że ją zapamiętujemy, a zaraz potem kojarzymy jako przyjazną, pomocną i nam bliską. Warto mieć to na uwadze, planując specjalne akcje choćby przed gorączką Black Friday, wietrzeniem magazynów lub sezonowymi wyprzedażami. Ponadto osadzony w wiadomości link lub kod umożliwia śledzenie konwersji, a także pomaga wytyczyć dalszą ścieżkę klienta, kierując go choćby na inne kanały marketingowe, np. stronę z formularzem, ankietą czy konkursem. SMS-wy marketing znakomicie umożliwia interakcję.
- Oferuje opcję automatyzacji
Znając lepiej preferencje naszej grupy, np. dzięki wypełnianym przez nią kwestionariuszom on-line, można automatycznie zarządzać komunikacją, a przy okazji wybierać grupy użytkowników, do których skierujemy kolejne kampanie.
Szukasz lojalnego klienta? Wyślij mu SMS
SMS-y ułatwiają życie. Uzyskanie informacji typu: „Kiedy mój rozmiar będzie znów dostępny?” lub „Jaki jest status zamówienia?” jest dalece wygodniejsze dzięki wymianie wiadomości niż podczas oczekiwania na połączenie w oznaczonych godzinach pracy sklepu czy firmy.
Nikt nie lubi czekać, Twoi klienci też nie. Stąd możliwość szybkiej wymiany informacji upraszcza działania w czasie rzeczywistym, pozytywnie wpływając na doświadczenie klienta i napędzając konwersje.
Wiadomości tekstowe pomagają zredukować czas i nakłady poświęcane na obsługę klienta.
Ponadto interakcja ułatwia firmom e-commerce pokonywać wirtualną barierę, ułatwiając klientom poczuć się wysłuchanymi, szanowanymi i ważnymi. Budowanie relacji z klientem poprzez SMS-owy dialog sprzyja budowaniu wiarygodności, który skłania do wyboru właśnie naszej oferty, a nie tej od anonimowej marki.
Artykuł partnerski OVHcloud
[1] Dane za Reviews.org badanie zrealizowano w 2021r.
[2] Dane za raportem ClickSend, 2019
[3] Dane za The Nielsen Polska
[4] Dane za The Nielsen Polska