ecommerce Finanse

Nareszcie! Już niedługo będziemy mogli opłacić subskrypcje BLIK-iem

Rafał Chabasiński
18.05.2023
Nareszcie! Już niedługo będziemy mogli opłacić subskrypcje BLIK-iem

Polski Standard Płatności przygotowuje nowość, którą łatwo przeoczyć, a która może stanowić niezwykle istotną zmianę w polskim ecommerce. Już niedługo prawdopodobnie będziemy mogli opłacić subskrypcje BLIK-iem. Dzięki temu nie będziemy już musieli podawać sprzedawcy danych naszej karty płatniczej.

Już się nie mogę doczekać, by móc opłacić subskrypcje BLIK-iem, zamiast użerać się z kartą płatnicą

Model subskrypcyjny w polskim ecommerce robi się coraz popularniejszy. Najczęściej kojarzymy go z abonamentami w serwisach streamingowych, grach online czy portalach z prasą. Z powodzeniem stosują go jednak także portale typu marketplace, wielkie sieci prowadzące sprzedaż wielokanałową, a nawet co większe sklepy internetowe. Najbardziej znanymi w Polsce subskrypcjami są zapewne Allegro Smart! i Amazon Prime. W praktyce jednak coraz więcej podmiotów oferuje swoim konsumentom możliwość wykupienia płatnej subskrypcji, która zawiera w sobie przynajmniej udogodnienia w kwestii dostawy towaru.

Skoro jednak o wykupieniu mowa, to bardzo często pojawiał się problem. Nie każdy sprzedawca umożliwiał dokonanie płatności w wygodny sposób. Dlatego właśnie szykuje się bardzo ważna zmiana, której znaczenie na pierwszy rzut oka wcale nie jest takie wyraźne. Polski Standard Płatności zapowiedział, że już niedługo będziemy mogli opłacić subskrypcje BLIK-iem. Jak podaje Business Insider, prezes zarządu BLIK Dariusz Mazurkiewicz podał pierwsze szczegóły przygotowywanego obecnie rozwiązania.

Chcemy to zrobić w sposób bardzo mocno systemowy. Aby poprzez BLIK wykonywać systematyczne, powtarzalne płatności, czasami na różne kwoty.

Klienci stają się niezwykle lojalni, dlatego, że wygoda, bezpieczeństwo, poczucie szybkości są tak duże, że BLIK spowodował, że po prostu pewne bariery przestały funkcjonować. Zapomnieliśmy, że można żyć inaczej.

Rzeczywiście: BLIK właściwie zrewolucjonizował płatności online, nie tylko w szeroko rozumianym ecommerce. Nie bez powodu stał się najpopularniejszym w Polsce sposobem płacenia za internetowe zakupy i rozwiązaniem praktycznie oczywistym. Czy jednak w świecie subskrypcji będzie tak samo? Odpowiedź może być tylko jedna: tak, jak najbardziej.

BLIK jest w Polsce złotym standardem płatności online, więc sprzedawcy po prostu muszą się dostosować

Powyższa teza wynika z bardzo prostej zależności. Polacy lubią płacić BLIK-iem, tymczasem sprzedawcy rozmiłowali się w modelu subskrypcyjnym. Zależy im na tym, żeby ich klienci nie tylko korzystali z ich oferty, ale także wykupywali subskrypcje autoodnawialne. To w końcu praktycznie najlepszy gwarant stałego stabilnego dochodu, który nie zawsze wiąże się z ponoszeniem przez przedsiębiorstwo jakichś większych kosztów. W ich interesie leży to, by opłacanie subskrypcji było możliwie proste, wygodne, bezproblemowe i w gruncie rzeczy niewymagające większego wysiłku.

Niestety niektórzy z nich wciąż wymagają wykorzystani w tym celu karty kredytowej. Dotyczy to w szczególności krótszych subskrypcji, odnawianych co miesiąc. Takie stosunkowo łatwo anulować, więc tacy sprzedawcy płatność BLIK-iem oferują, ale tylko przy dłuższych okresach. Siłą rzeczy, stanowi to pewną zachętę do wybrania tej droższej opcji, ale także niedogodność dla konsumenta.

Nie da się także ukryć, że nie każdy lubi płacić kartą w Internecie. Nie każdy wierzy w bezpieczeństwo danych podawanych w trakcie autoryzacji transakcji. Do tego często problemem nie do przeskoczenia potrafi być nawet konieczność wyciągnięcia karty z portfela. Po co stosować archaiczne rozwiązania, skoro istnieją wszystkie nowoczesne metody płatności z BLIK-iem na czele?

Warto przy tym wspomnieć, że BLIK pracuje nad możliwością dokonywania płatności powtarzalnych już od 2019 r. Tamta iteracja pozwalała użytkownikom przede wszystkim wygodnie opłacać wybrane rachunki. Opłacanie subskrypcji BLIK-iem to już nieco inna sprawa.