Santander: znowu rośnie sprzedaż samochodów, m.in. dzięki elektrykom. Ale wielu producentów drży czy to nie była chwilowa moda

Biznes Moto Dołącz do dyskusji
Santander: znowu rośnie sprzedaż samochodów, m.in. dzięki elektrykom. Ale wielu producentów drży czy to nie była chwilowa moda

Pomimo licznych wyzwań, które niesie za sobą rynek motoryzacyjny, ostatnie miesiące okazały się obiecujące dla dealerów samochodów. Rosnąca produkcja przekładała się na większą sprzedaż oraz liczbę rejestracji, co z kolei wpłynęło na wzrost przychodów i rentowności. Niemniej jednak, przyszłe zamówienia stanowią niewiadomą, gdyż sygnały z rynku sugerują, że utrzymanie tak dobrych wyników w kolejnych kwartałach może być coraz trudniejsze. 

Jednym z czynników napędzających rynek i dodających powodów do optymizmu był wzrost rejestracji nowych pojazdów. W okresie od stycznia do lipca 2023 roku, rejestracje pojazdów lekkich w Polsce wzrosły o 10% rok do roku, w tym aut osobowych o 11%, a dostawczych o 2%. W segmencie pojazdów osobowych, sprzedaż marek premium zanotowała szczególnie wysoką dynamikę, wzrastając o 15% rok do roku, co przełożyło się na 41% więcej sprzedanych aut w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku. Udział marek premium w rejestracjach aut osobowych wzrósł do 22,7%, podczas gdy jeszcze w 2015 roku wynosił jedynie 11,5%.

Jak wyjaśnia Radosław Pelc, analityk sektorowy w Santander Bank Polska, europejscy producenci aut zwiększali produkcję pojazdów, co miało bezpośredni wpływ na liczbę rejestracji i kondycję rynku. Pomimo 10% wzrostu rejestracji rok do roku w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 roku, nadal zanotowano 15% spadek w porównaniu do tego samego okresu sprzed pandemii. IBMR Samar prognozuje, że na cały rok 2023 wzrost rejestracji nowych aut osobowych wyniesie 8% do 455 tys. sztuk.

Jednakże, sytuacja poszczególnych marek była zróżnicowana

W segmencie marek popularnych dobrze radziły sobie Toyota, Kia, Hyundai (mimo spadku rok do roku) czy Mazda, podczas gdy marki koncernu Stellantis – Opel, Peugeot, Fiat, Citroen – wykazywały słabszą formę. W segmencie premium pozytywnie wyróżniły się Audi, Volvo i Lexus, natomiast BMW i Mercedes przeżywały trudniejsze chwile. Uwagę zwróciła także wysoka pozycja Cupry, która zadebiutowała na polskim rynku w 2020 roku, a także pojawienie się kolejnych marek chińskich producentów.

Z danych wynika, że udział aut z napędami alternatywnymi w rejestracjach wzrósł z 40,5% w 2022 roku do 45,5% w okresie styczeń-lipiec 2023 roku. Wśród nich dominowały hybrydy bez wtyczek (36,5%), udział aut elektrycznych wyniósł 3,5%, a hybryd plug-in 2,8%.

Pierwsza połowa 2023 roku przyniosła także znaczący wzrost produkcji aut osobowych w Niemczech, Czechach, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii o 23% rok do roku, wyraźnie odrabiając dystans do poziomu sprzed pandemii. W Niemczech sierpień był piętnastym miesiącem z rzędu wzrostu produkcji rok do roku. Mocna produkcja pozwoliła na zmniejszenie wysokiego poziomu portfela zamówień, co jest pozytywnym sygnałem dla branży.

Jednak obawy o przyszły popyt nie opuszczają dealerów

Badanie ruchu w salonach samochodowych przeprowadzone przez ZDS i Proxi.cloud wykazało, że mimo pozytywnej dynamiki ruchu i liczby klientów w I kwartale 2023 roku, w drugim kwartale zanotowano wyraźne spadki przekraczające 20% rok do roku.

W 2022 roku, pomimo spadku wolumenu rejestracji, wzrost cen spowodował zwiększenie przychodów dystrybutorów samochodów o 12%, tj. do 140 mld złotych. Jeszcze większe wzrosty nastąpiły na początku bieżącego roku. W I kwartale, dzięki wyższym wolumenom i mocnym wzrostom cen, dynamika przychodów dla dealerów powyżej 49 zatrudnionych wyniosła 39% rok do roku.

Radosław Pelc zauważa, że sytuacja na rynku sprawiła, że w I kwartale br. odsetek podmiotów rentownych utrzymał się na wysokim poziomie 82%. Dobra sytuacja finansowa przyczyniła się do wzrostu inwestycji. Dystrybutorzy z zatrudnieniem powyżej 49 zatrudnionych wydali na środki trwałe rekordowe dla tego okresu 253 mln złotych. Rok wcześniej nakłady wyniosły 186 mln złotych, a w 2019 roku – 200 mln złotych.

Wzrost zainteresowania zakupem aut widoczny był też w badaniach dotyczących zamiaru zakupu samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy przez konsumentów.