Od 1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie ustawa recyklingowa, w myśl której dostępne w sklepie „jednorazówki” zdrożeją. Sztab prawników popularnego dyskontu znalazł już sposób na obejście tej opłaty. Biedronka nie zapłaci opłaty recyklingowej i przy okazji na tym zarobi.
Weź własną torbę
Wejście w życie ustawy recyklingowej podniesie ceny toreb foliowych z kilku do kilkudziesięciu groszy. Po nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi koszt opłaty recyklingowej wyniesie 20 gr + VAT. W praktyce od każdej torby foliowej sprzedawca odprowadzi 25 gr do kasy państwa. Przepisy dotyczą najczęściej używanych reklamówek o grubości od 15 do 50 mikrometrów, tzw. toreb lekkich, czyli głównie popularnych jednorazówek. Ustawa ma na celu ograniczenie zużycia toreb foliowych, które w Polsce rocznie sięga nawet do 11 mld szt. I zgodnie z unijną dyrektywą musi się zmniejszyć.
Ile zapłacisz za reklamówkę?
W konsekwencji wprowadzenia opłaty recyklingowej za foliówki zapłacimy więcej nawet w Biedronce. Za najtańsze torby za 8 gr, po podwyżce zapłacimy 25 gr, większe i mocniejsze – 44 gr. Torby z polipropylenu, największe i najmocniejsze będą kosztować klientów 2,99 zł. Podobnie wygląda sytuacja w innych dyskontach oraz pozostałych sklepach, w których możemy kupić foliówki. Opłata nie dotyczy reklamówek „zrywek”, w które zwykle pakujemy warzywa, owoce i drobne produkty na wagę.
Biedronka nie zapłaci opłaty recyklingowej?
Prawnicy Biedronki drobiazgowo przeanalizowali nowelizację Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i znaleźli sposób nie tylko na to jak obejść opłatę recyklingową, a również jak na niej zarobić. Opłata recyklingowa dotyczy toreb lekkich, o grubości do 50 mikrometrów. Biedronka nie zapłaci opłaty recyklingowej, ponieważ od stycznia 2018 r. najcieńsze reklamówki za 8 gr zastąpią torby o grubości 52 mikrometrów za 25 gr. Oznacza to, że cały zysk z zakupów foliówek pozostanie w kasie Biedronki. Pozostałe dyskonty zasilą kasę skarbu państwa.
Biedronka dba o środowisko
W komunikacie dla mediów Biedronka podkreśla:
„Biedronka w swojej działalności biznesowej przestrzega obowiązujących regulacji prawnych. Jednocześnie zwracamy uwagę, że już w 2008 r. zrezygnowaliśmy z bezpłatnych jednorazowych reklamówek, zastępując je torbami wielokrotnego użytku, wyprzedzając tym samym polskie regulacje prawne w tym zakresie. Powtórne wykorzystanie toreb promujemy dodatkowo m.in. poprzez napisy umieszczone na reklamówkach „Nie wyrzucaj toreb, dbaj o środowisko”.”
Opłata recyklingowa wniesie do budżetu miliard złotych
Papierowe torby wciąż są u nas rzadkością. Popularne na zachodzie szmacianki również. Edukacja w zakresie konieczności ograniczania odpadów foliowych jest znikoma, podczas gdy na słynną kampanię z królikami poszło 2,7 mln zł, a na „sprawiedliwe sądy” aż 19 mln z kasy spółek państwowych.