O pijanych kierowcach słyszymy w naszym kraju od wielu lat. Nie dzieje się tak bez przyczyny, gdyż za kierownicę po spożyciu alkoholu siada wielu kierujących miesięcznie. Jednak z raportu opublikowanego przez Komisje Europejską wynika, że mit o permanentnie pijanych kierowcach w naszym kraju powinien zostać zweryfikowany. W innych krajach jest równie źle, a nawet dużo gorzej niż w Polsce.
Według danych KE polscy kierowcy należą do najbardziej trzeźwych w Europie
Trudno w to uwierzyć, ale w europejskich rankingach pijaństwa polscy kierowcy wcale nie brylują. Jak informuje Interia.pl, ubiegłoroczny raport KE mówi nam coś odwrotnego – polscy kierowcy często należą do najbardziej trzeźwych w całej Unii Europejskiej. Najbardziej wymowny jest w tym wypadku ranking, który ukazuje nam liczbę kierowców, którzy jechali ze stężeniem alkoholu we krwi powyżej dozwolonego limitu. Z raportu wynika, że w Polsce takich kierowców jest zaledwie 0,3 proc. Dla porównania w Luksemburgu jest to 2,6 proc., w Hiszpanii 2,4 proc., a w Belgii 1,6 proc.
Z raportu wynika także, że w Polsce kontrole trzeźwości kierowców są przeprowadzane bardzo często. W samym 2022 roku takich kontroli było w Polsce aż 12 mln. Co ciekawe, w naszym kraju często nie mówi się o pijanych kierowcach, a raczej o nietrzeźwych kierujących. Jest to o tyle ważne, że kierujący może prowadzić po pijanemu nie tylko pojazd mechaniczny, ale także np. rower lub hulajnogę.
Jednak humor psuje się nam w momencie, kiedy czytamy w raporcie KE o liczbie ofiar, które zostały spowodowane przez kierowców po alkoholu. Tutaj statystyki nie są już tak przychylne dla Polski – w 2022 roku spowodowali oni 8,6 ofiary śmiertelnej na 1 mln mieszkańców. To dużo więcej niż np. w Holandii, Bułgarii, Niemczech czy na Węgrzech. Jednak wyniki Polski są w tym wypadku lepsze niż np. Francji, Luksemburga, Słowenii czy Portugalii.
Pijanych kierowców trzeba karać, jednak przyczyną wypadków w Polsce jest także zły stan techniczny pojazdów
Przyczyną wypadków w Polsce oprócz jazdy na podwójnym gazie jest np. jazda na starym i zużytym ogumieniu. Z raportów wynika, że jazda na łysych oponach jest niezwykle rozpowszechniona wśród kierowców, co jest jedną z głównych przyczyn powodowania przez nich wypadków. Kolejną przyczyną wypadków są awarie układu hamulcowego i brak dbania o ogólny stan techniczny hamulców. Polscy kierowcy jeżdżą nagminnie na zużytych klockach i tarczach, z nieszczelnym układem hamulcowym i niskim poziomem płynu hamulcowego. Nasi kierowcy oprócz jazdy samochodami w złym stanie technicznym, jeżdżą także samochodami starymi. Z danych wynika, że średni wiek samochodu w Polsce wynosi prawie 16 lat.