Klienci podczas wizyty w marketach czy galeriach handlowych rzadko skupiają się na tym, jaka muzyka sączy się w tych miejscach z głośników. Zapewne duża część kupujących odpowie, że w ogóle nie zwraca na nią uwagi. Jednak niezauważalna muzyka w tle to często sedno audiomarketingu sklepowego, który ma wpłynąć na nasze decyzje zakupowe. W zależności od tego, jak sklep chce oddziaływać na klientów, muzyka może pełnić funkcję uspokajającą, lub wręcz przeciwnie – pobudzającą.
Audiomarketing to bardzo ważny element funkcjonowania punktów handlowych w Polsce
Dlaczego w wielu sklepach lecą z głośników energetyczne utwory, które pobudzają klientów? Tym sposobem właściciele sklepów chcą zachęcić ich do działania, a właściwie w tym wypadku – impulsywnego kupowania. Dzieje się tak dlatego, że według badań muzyka, która ma nie tylko szybki rytm, ale i melodię, może mieć kluczowy wpływ na powstawanie w umyśle klienta wrażenia pośpiechu, który skłania go do kupowania towarów. Tego typu audiomarketing jest stosowany przede wszystkim w sklepach, które powinny być odwiedzone przez jak największą liczbę klientów w jak najkrótszym czasie.
Całkiem odwrotny efekt sklepy uzyskują, gdy z głośników sączą się powolne, spokojne i kojące dźwięki. Tym sposobem sklep wpływa uspokajająco na klientów, którzy chcą dłużej pozostawać w danym punkcie handlowym. Dzięki temu klienci snują się niespiesznie po sklepie, przy okazji oglądając i wkładając do koszyka kolejne produkty. Spokojna muzyka może także działać w odpowiedni sposób w restauracjach. Badania pokazały, że klienci, którzy jej słuchają, są skłonni do zamawiania większej ilości alkoholu i produktów spożywczych. Ponadto z badań przeprowadzonych przez Ronalda E. Millmana, opublikowanych w czasopiśmie „Journal of Consumer Research”, wynika, że im wolniejsza muzyka jest odtwarzana w restauracji, tym klienci są bardziej skłonni do dłuższego przebywania w niej.
Oczywiście audiomarketing oddziałuje nie tylko na klientów sklepów, ale także na ich pracowników. Badania pokazują, że aż 80 proc. pracowników pracuje efektywniej podczas słuchania muzyki w pracy.
Klienci wydają więcej pieniędzy w sklepach, w których z głośników gra muzyka
Pomimo tego, że wiele osób nienawidzi muzyki w sklepie i najchętniej robiłaby zakupy podczas trwania tzw. cichych godzin, nie mogą one zaprzeczyć faktom. Z badania TNS Polska wynika, że aż 72 proc. konsumentów wydaje więcej pieniędzy w sklepach, w których słyszy muzykę z głośników. Dlatego sklepy stawiają bardzo duży nacisk na odpowiedni dobór dźwięków, które potrafią zwiększyć obroty danego punktu handlowego aż o 30 proc.
Wiele osób zastanawia się, czy wpływ muzyki na zachowania klientów jest zależny od ich wrodzonych zdolności muzycznych. Jednak badania pokazują, że na muzykę reagują osoby z wykształconym słuchem muzycznym i posiadający wykształcenie muzyczne, jak i osoby, którzy nie mają słuchu muzycznego, a muzyka to rzecz kompletnie obca w ich życiu.