- Home -
- Codzienne -
- Kto płaci za uszkodzony towar w Paczkomacie?
Odbierając przesyłkę warto sprawdzić jej stan przy kurierze. A co, gdy kuriera nie ma?

Obecnie coraz częściej kupujemy przez internet. Transakcje w sieci wiążą się jednak z koniecznością transportu towaru. Ten natomiast może po drodze do klienta zaginąć lub ulec zniszczeniu. W większości przypadków, o czym już pisaliśmy, do momentu dotarcia do klienta to sprzedawca odpowiada za produkt. Ten, kto go odbiera powinien sprawdzić przesyłkę w obecności kuriera – zwłaszcza pod kątem rozklejenia taśm kartonów, zerwania plomb itp. Jednak decydując się na zamówienia w Paczkomacie, nie ma możliwości, aby zgłosić naruszenie przesyłki u dostawcy. Co robić w takiej sytuacji?
W dalszym ciągu obowiązuje prawo mówiące o tym, że to sprzedawca bierze odpowiedzialność za towar aż do momentu dostarczenia go do kupującego. Dopiero po udanym transporcie, na mocy art. 548 kodeksu cywilnego, to odbierający jest zobowiązany do dbania o przekazany towar. Istnieje jednak pewien warunek do tego, aby to sklep odpowiadał za towar przekazany do punktu odbioru – taka wysyłka, np. do Paczkomatu musi być jedną z oferowanych metod doręczenia. Jeżeli sklep internetowy proponuje jedynie np. firmę kurierską dowożącą do drzwi lub usługi Poczty Polskiej, a klient wyraźnie prosi o inną formę dowozu, to on jest odpowiedzialny za swój wybór.
W takiej sytuacji, gdy na nas ciąży odpowiedzialność, po odebraniu uszkodzonej paczki musimy kierować skargę do przewoźnika. W momencie, w którym niemożliwe było stwierdzenie usterki przy odbieraniu jej od kuriera, mamy na to 7 dni, o czym stanowi art. 87 ust. 6 ustawy o prawie przewozowym:
6. Roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przesyłki pocztowej bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia przesyłki pocztowej nie dające się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i nie później niż po upływie 7 dni od przyjęcia przesyłki zgłosił operatorowi pocztowemu roszczenie z tego tytułu oraz udowodnił, że ubytki lub uszkodzenia przesyłki powstały w czasie między przyjęciem przesyłki przez operatora pocztowego w celu wykonania usługi pocztowej a jej doręczeniem adresatowi.
Przy zakupach internetowych pamiętajmy także o tym, że mamy możliwość zwrotu bez podania przyczyny. Oczywiście, tyczy się to głównie sytuacji, w której towar jest pełnowartościowy. Gdy obierzemy przesyłkę, która jest zniszczona, jak najszybciej poinformujmy sprzedawcę, a najlepiej wykonajmy dokumentację – na przykład robiąc zdjęcia dostarczonego towaru.
Niestety, zdarzają się sytuacje, w których sprzedawcy są nieuczciwi, tak jak w opisywanej przez nas historii, w przypadku której sklep Allegro odmówił zwrotu. Wtedy trzeba jednak żądać wypełnienia postanowień prawnych, w skrajnych sytuacjach posiłkując się pomocą UOKiK lub prawnika. Jeżeli nie dajemy sobie rady z nieustępliwym kontrahentem, warto poradzić się specjalisty. Prawnicy współpracujący z naszym serwisem odpowiedzą na wszystkie pytania kierowane na adres [email protected] i doradzą możliwe działania.
zobacz więcej:
05.07.2025 8:21, Aleksandra Smusz
05.07.2025 7:35, Igor Czabaj
05.07.2025 4:21, Mariusz Lewandowski
04.07.2025 18:00, Joanna Świba
04.07.2025 16:43, Katarzyna Zuba
04.07.2025 15:31, Joanna Świba
04.07.2025 14:17, Joanna Świba
04.07.2025 13:07, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 12:15, Mateusz Krakowski
04.07.2025 11:32, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 10:45, Mateusz Krakowski
04.07.2025 9:58, Aleksandra Smusz
04.07.2025 9:33, Edyta Wara-Wąsowska
04.07.2025 8:46, Joanna Świba
04.07.2025 7:48, Joanna Świba
04.07.2025 6:57, Aleksandra Smusz
03.07.2025 20:42, Joanna Świba
03.07.2025 15:57, Mateusz Krakowski
03.07.2025 14:09, Mariusz Lewandowski
03.07.2025 13:35, Jakub Kralka
03.07.2025 13:27, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:53, Mateusz Krakowski
03.07.2025 12:08, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 11:29, Mateusz Krakowski
03.07.2025 10:19, Edyta Wara-Wąsowska
03.07.2025 9:39, Mateusz Krakowski
03.07.2025 8:42, Aleksandra Smusz