Xiaomi wypracowało sobie renomę na polskim rynku. Z pewnością jednak nie byłoby to możliwe, gdyby nie oficjalne wejście na rynek, wraz z wprowadzeniem obsługi klienta z prawdziwego zdarzenia. Bez praw konsumenta i możliwości ich realizacji, taka popularność i pewność marki nie byłaby możliwa.
Żeby zrozumieć, jak ważne są prawa konsumenta i możliwość ich realizacji, warto cofnąć się do początku historii marki w Polsce.
Historia Xiaomi w Polsce
Przez większość swojej historii, do 2016 roku, Xiaomi w Polsce oficjalnie nie istniało. Historia rozwoju marki w jej macierzystym kraju, czyli w Chinach, jest jednak niezwykle ciekawa i warto o niej wspomnieć.
Xiaomi powstało w kwietniu 2010 roku z inicjatywy siedmiu założycieli. Zaprezentowano wówczas pierwszą odsłonę MIUI, czyli słynnej nakładki na system Android. Co ciekawe, owa nakładka, w zaktualizowanej rzecz jasna wersji, w dalszym ciągu zasila wiele urządzeń marki.
Relatywnie niedługo później, bo w 2011 roku, premierę miało pierwsze urządzenie spod znaku Xiaomi, – smartfon Xiaomi Mi-One. Niespełna 30 godzin po premierze urządzenia cały nakład, wynoszący 300 000 urządzeń, został wyprzedany.
Warto przypomnieć, że zarówno sprzedaż, jak i marketing, prowadzone były wyjątkowo niestandardowo.
Polityka marketingowa
Xiaomi od początku nie stawiało na szumne kampanie reklamowe, działając w myśl zasady „dobry produkt obroni się sam”. Marketing szeptany, na który postawiło Xiaomi, pozwolił na osiągnięcie gigantycznej popularności produktów, a wysyłkowa sprzedaż poskutkowała ekspansją na cały świat, w tym na Polskę.
Polscy użytkownicy szybko pokochali Xiaomi, pozwalające na wspaniałą odskocznię od oferowanych na rodzimym rynku rozwiązań, jednocześnie nierzadko przebijając je zarówno ceną, jak i specyfikacjami technicznymi. Warto zaznaczyć, że owa ekspansja wcale nie oznaczała, że producent objął od razu wsparciem wszystkich użytkowników na całym świecie.
Taka niezamierzona (albo wręcz przeciwnie) ekspansja, w której to sprzedawano dziesiątki tysięcy urządzeń w Polsce, a raczej — do Polski, nie oferując oficjalnego wsparcia, spowodowała kilka bardzo ciekawych zjawisk. Nastąpił pewien naturalny proces adaptacyjny. Skoro producent oficjalnie nie wspierał użytkowników w danym regionie, to użytkownicy sami zaczęli sobie takie wsparcie organizować.
Naturalny ekosystem
Tak też na przykład powstały grupy zapaleńców, które mozolnie modyfikowały i spolszczały systemy operacyjne urządzeń Xiaomi. A warto dodać, że już wtedy spektrum urządzeń, jakie oferowała marka, robiła wrażenie. Nie sposób nie podkreślić gigantycznej popularności smartfonów — głównie z serii Mi. Owa popularność wcale nie spada, a najnowsze dostępne w sprzedaży urządzenia z tej serii, czyli Mi 8, Mi 8 Lite i Mi 8 Pro w dalszym ciągu są niezwykle popularne i warte uwagi, o czym szczegółowo wspomnimy w dalszej części tekstu.
Dzięki tym działaniom polski użytkownik mógł komfortowo korzystać z urządzenia. Jak grzyby po deszczu zaczęły się również pojawiać serwisy urządzeń. Odsprzedażą smartfonów zaczęły zajmować się różne podmioty, z wyjątkiem oczywiście dużych i znanych sieci handlowych.
Ów ekosystem, wytworzony przez użytkowników i pasjonatów, sprawdzał się dosyć dobrze, ale zupełnie zamknął drogę zwykłemu, szaremu użytkownikowi do urządzeń Xiaomi. Typowy, przeciętny i niewymagający użytkownik nie chciałby raczej odblokowywać bootloadera i flashować najnowszego, spolszczonego ROM-u. Co więcej, przeciętny użytkownik nie wiedziałby, czym różnią się odpowiednie wersje urządzeń, a także jakie pasma częstotliwości sieci komórkowej występują w Polsce.
Przeciętnego użytkownika odstraszał również fakt, że nie przysługiwały mu prawie żadne prawa konsumenta względem producenta urządzenia, a bardzo często nawet względem sprzedawcy. Producent znajdował się przecież daleko od Polski, oficjalne wsparcie nie istniało, a sam proces zakupu mógł wiązać się z pewnym ryzykiem. Większości urządzeń nie sprzedawał przecież producent, a azjatyccy handlarze.
Realizacja uprawnień konsumenckich była znacznie utrudniona bądź też nawet niemożliwa. Sprzedawca elektroniki z Chin przecież nie udzielał gwarancji na terenie Polski, a skorzystanie z rękojmi w praktyce okazywało się niewykonalne.
Dodatkowe opłaty
Xiaomi również, a raczej w szczególności, kojarzy się niezmiennie z wyjątkowo atrakcyjną ceną. Urządzenia Xiaomi można było od zawsze kupić w wyjątkowo rozsądnych cenach. Kupując produkt bezpośrednio z Chin, do ceny produktu nie był przecież doliczany ani VAT, ani cło.
Ze względu na wyrywkowy system kontroli wwozu produktów na teren Rzeczpospolitej, wielu użytkowników wychwalało taki stan rzeczy. Inaczej twierdzili ci, którym opłaty doliczono. Biorąc pod uwagę obecne zmiany w zakresie opłat, doliczanych do paczek z Chin, kupowanie elektroniki z Azji na własną rękę może niedługo okazać się nieopłacalne.
Wsparcie Xiaomi w Polsce
Przedsiębiorstwo z pewnością wiedziało, jak bardzo urządzenia marki Xiaomi popularne są w niektórych regionach Europy, w tym oczywiście w Polsce. Pierwsze pozytywne działanie wycelowane w polskiego użytkownika nastąpiło pod koniec 2016 roku. Było to porozumienie się z dystrybutorem ABC Data i wprowadzenie smartfonów Xiaomi do sprzedaży w Polsce. Samo Xiaomi otworzyło swoje biuro w Polsce dopiero w 2017 roku.
Pozwoliło to na znaczne uproszczenie procesu zakupu urządzeń. Użytkownik, kupując produkt na terenie kraju, nie musiał martwić się dodatkowymi opłatami. Ponadto dystrybutorzy udzielali gwarancji, którą można było zrealizować w autoryzowanych serwisach w kraju. Rozpoczęcie oficjalnej sprzedaży, wraz ze wsparciem, poskutkowało nadejściem swoistej normalności dla użytkowników urządzeń marki.
Zakup urządzenia z oficjalnej dystrybucji oznacza po prostu pewność.
Obecnie produkty Xiaomi można kupić w wielu punktach sprzedaży, w tym w oficjalnym sklepie stacjonarnym. Sklepów stacjonarnych jest coraz więcej, bo 14 lutego 2019 roku zapowiedziano otwarcie kolejnego — w Gdyni.
Dzięki oficjalnemu wejściu marki na polski rynek oprogramowanie wszystkich oferowanych w Polsce urządzeń Xiaomi występuje w rodzimej wersji językowej.
Nabywając produkt, poprzez oficjalny kanał sprzedaży, nie jest problemem uzyskanie faktury VAT, czy zakup na raty. Dodatkowo przysługuje konsumentowi rękojmia, zwrot towaru, a także możliwość uzyskania rzetelnych informacji na temat sprzętu
Urządzenia Xiaomi
Mówiąc o marce Xiaomi, niezwykle warto powiedzieć nieco więcej o jej najpopularniejszych produktach. Mowa tutaj oczywiście o najnowszych smartfonach z kolekcji Mi — Mi 8 Lite, Mi 8 i Mi 8 Pro.
Urządzenia z serii Mi skradły serca użytkowników, głównie dzięki rewelacyjnemu stosunkowi jakości do ceny, co ciekawe — nawet przy zachowaniu miana flagowców. Producent postawił na aż 3 modele, dzięki czemu każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Xiaomi Mi 8 Lite
Nie dajcie się zwieść — smartfon Xiaomi Mi 8 Lite z pewnością nie jest mały. Ekran urządzenia mierzy 6,26 cala, co przy rozdzielczości 1080 × 2280 pikseli czyni go odpowiednim do wykonywania wszystkich zadań. Urządzenie dysponuje dwoma kamerami z tyłu, a także jedną z przodu o wysokiej rozdzielczości. Kamera urządzenia wspomagana jest sztuczną inteligencją, czego wynikiem są zdjęcia o bardzo wysokiej jakości.
Sercem Mi 8 Lite jest ośmiordzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon 660. Moc podczas generowania obrazów i animacji zapewnia sprawdzony i wydajny układ GPU — Adreno 512.
Urządzenie występuje w dwóch wersjach kolorystycznych — niebieskiej i czarnej, a także różnych wersjach, w zależności od wielkości pamięci wewnętrznej, bądź pamięci RAM.
Więcej informacji o Xiaomi Mi 8 Lite można uzyskać tutaj.
Xiaomi Mi 8
Różnica między Xiaomi Mi 8 Lite a Xiaomi Mi 8 na pierwszy rzut oka nie jest znaczna. Smartfon posiada ekran minimalnie mniejszy ekran o przekątnej 6,21 cala i o rozdzielczości 1080 × 2248 pikseli. Warto jednak zauważyć, że ekran wykonano we wiodącej technologii AMOLED, a nie — jak w przypadku wersji Lite — IPS.
Urządzenie wyposażone jest również w akumulator o minimalnie większej, względem wersji Lite, pojemności wynoszącej 3400 mAh. W Xiaomi Mi 8 zastosowano też bardzo szybki procesor Qualcomm Snapdragon 845 współpracujący z 6 GB RAM oraz zdecydowanie lepszy aparat.
Więcej informacji o Xiaomi Mi 8 można uzyskać tutaj.
Xiaomi Mi 8 Pro
To urządzenie jest z pewnością najmocniejsze z całej trójki. Xiaomi Mi 8 Pro wyróżnia się półprzezroczystą obudową i zawiera czytnik linii papilarnych w ekranie. W standardowej wersji ma aż 8 GB pamięci RAM.
Oczywiście wszystkie urządzenia z serii wyposażone są w czytniki linii papilarnych, a całość działa pod kontrolą systemu Android w wersji 8.1 z nakładką autorską MIUI, która słynie z ponadprzeciętnej wygody obsługi
Więcej informacji o Xiaomi Mi 8 Pro można uzyskać tutaj.
Materiał powstał we współpracy z Xiaomi.