Ależ to sobie fajnie wymyślili. ZPC Otmuchów pozyskał dla swoich słodyczy i posiłków śniadaniowych licencję na wykorzystywanie marki Angry Birds. Słyszycie jak to brzmi? Ptasie mleczko Angry Birds? Genialne!
Kiedy w pierwszej chwili zobaczyłam nagłówki popularnych serwisów informacyjnych, przeszło mi przez myśl, że polski producent bezprawnie wykorzystuje oznaczenia związane z popularnymi ptakami. Nie byłoby to zresztą szczególnie wyjątkowe zachowanie, gdyż przedsiębiorcom w Polsce regularnie zdarza się czerpać z dorobku kultury nie będąc świadomym ograniczeń wynikających z prawa autorskiego czy własności przemysłowej.
Ptasie mleczko Angry Birds
Otmuchów sprawę załatwił jednak w pełni legalnie, uzyskując licencję na wykorzystywanie wizerunku popularnych ptaszorów. Tym samym producent będzie firmował nimi teraz swoje produkty, takie jak ptasie mleczko, żelki czy przekąski śniadaniowe. Prawdopodobnie Angry Birds nie zostaną wykorzystane jako oznaczenia już istniejących produktów przedsiębiorstwa (np. żelków Mr. Froots), tylko firma zdecyduje się na zupełnie nową linię ściśle związaną z wylicencjonowanym brandem.
Żelki, chrupki i produkty śniadaniowe swoją drogą. Mnie osobiście najbardziej urzekł fakt, iż producent umieści ptaszory także na opakowaniach ptasiego mleczka. Pamiętajmy, że problematyka nazwy Ptasie Mleczko jest generalnie dość złożona ze względu na prawa posiadane przez Wedla. Temat zasługuje nawet na osobne omówienie na łamach Bezprawnika.
Najwyraźniej Otmuchów w tym wypadku darował sobie konfrontację i kombinowanie pozwalające na kreatywne wykorzystanie powszechnie znanej nazwy i postanowił lansować ptasie mleczko… korzystając marki Angry Birds. Szczerze mówiąc trudno sobie wyobrazić bardziej adekwatne „twarze” produktu, który i tak wszyscy znamy pod tą konkretną nazwą. A przy tym… ptasie mleczko nie wydaje się przysmakiem młodzieży, zaś eleganckie i stonowane pudełka konkurencji nie kuszą ze sklepowych półek. Współpraca będąca przedmiotem niniejszego wpisu może wprowadzić ten konkretny rodzaj cukierka (pralinki?) do zupełnie nowej grupy wiekowej.
Umowa licencyjna została zawarta na okres dwóch lat, natomiast ZPC Otmuchów nie wyklucza, że w przyszłości będzie starała się rozszerzyć współpracę z Rovio lub też sięgać po inne, popularne marki. Angry Birds to jedna z najpopularniejszych gier mobilnych w historii, która dzięki temu stała się znana tzw. mainstreamowi, a nie tylko garstce maniaków technologicznych. Co więcej, ekspansja marki będzie się odbywała w tym roku niezależnie od polskiego producenta słodkości – w drodze jest wszak przecież film kinowy i kolejne gry z serii.
Jeżeli podoba ci się rozwiązanie takie jak ptasie mleczko Angry Birds i zastanawiasz się czy w podobny sposób nie mógłbyś przypadkiem pomóc swojej firmie, warto omówić ten pomysł z prawnikiem – na przykład pod adresem kontakt@bezprawnik.pl