Wszystko wskazuje na to, że Apple ma kolejne kłopoty – złożony został kolejny pozew zbiorowy przeciwko firmie, tym razem przez włoską organizację zrzeszającą konsumentów. Powód? Wdrożenie funkcji w oprogramowaniu, która miała ograniczyć wydajność starszych modeli iPhone’ów. Organizacja domaga się co najmniej 60 euro odszkodowania dla każdego właściciela konkretnego modelu iPhone’a.
60 euro odszkodowania dla właściciela konkretnego modelu iPhone’a. Jest włoski pozew zbiorowy przeciwko Apple
Już w 2017 r. zrobiło się głośno o praktykach firmy z Cupertino – mowa o wprowadzeniu takiej funkcji w oprogramowaniu, która de facto ograniczała wydajność starszych modeli iPhone’ów, których akumulator był w wyraźnie gorszej kondycji niż w chwili jego zakupu. Firma miała na celu – a przynajmniej tak twierdziła – zapobiegnięcie nagłemu wyłączaniu się telefonów oraz szybkich spadków poziomu naładowania. W praktyce działało to tak, że wdrożona przez firmę aktualizacja sprawdzała żywotność akumulatora, a jeśli była ona już nieco słabsza – to ograniczała wydajność procesora, co z kolei przekładało się oczywiście na spowolnienie iPhone’ów. Dodatkowo Apple nie zakomunikowało jasno konsumentom, że unikanie nagłych wyłączeń smartfonów wymagałoby zmniejszenia wydajności urządzenia.
Praktyka firmy z Cupertino zdążyła wzburzyć konsumentów (i organizacje ich zrzeszające) na całym świecie. Nikogo nie powinno zatem zdziwić, że pod koniec 2017 r. do sądu trafił amerykański pozew zbiorowy konsumentów przeciwko Apple – z oskarżeniem, że spowalnia smartfony. Technologiczny gigant zgodził się zawrzeć ugodę na 500 milionów dolarów. Odszkodowanie miało trafić do konsumentów posiadających modele 6, 6 Plus, 6s Plus, 7, 7 Plus i SE.
Okazuje się jednak, że to nie koniec kłopotów Apple. Miesiąc temu pozew zbiorowy złożono też w Hiszpanii i Belgii, a teraz podobny złożono także we Włoszech. Altroconsumo domaga się co najmniej 60 euro dla każdego właściciela iPhone’a 6, 6 Plus lub 6s Plus.
„Europejscy konsumenci chcą być traktowani z szacunkiem”
Jak argumentuje Euroconsumers (organizacja rzecznicza, do której należy włoskie Altroconsumo, które złożyło pozew), kupujący iPhone’y oczekują trwałej jakości produktów – czego zdaniem przedstawicieli organizacji nie można było powiedzieć o modelach ze wspomnianej serii. Zaznacza również, że amerykańscy konsumenci już ubiegali się o odszkodowanie – europejscy też chcą być traktowani z szacunkiem.
Kolejny pozew zbiorowy ma zostać złożony w przyszłym miesiącu także w Portugalii. Co ciekawe, Włochy w 2018 r. nałożyły na Apple grzywnę w wysokości 10 mln euro za nieuczciwe praktyki handlowe. Powodem była oczywiście wspomniana już aktualizacja, która zmusiła użytkowników starszych modeli iPhone’ów do szybszej wymiany urządzeń.