ecommerce Środowisko

Modivo wręczy nam kopertę, jeśli tylko zechcemy być ekologiczni

Rafał Chabasiński
29.10.2022
Modivo wręczy nam kopertę, jeśli tylko zechcemy być ekologiczni

Modivo wdraża właśnie papieropaki, w które będą zapakowane buty kupione w serwisie eobuwie.pl. Papieropaki w Modivo to nic innego jak wytrzymała koperta wykonana z papieru w 100 proc. podlegającego recyklingowi. To kolejne interesujące rozwiązanie problemu opakowań w ecommerce. Być może to również przyszłość branży?

Wielorazowe opakowania to niejedyne ekologiczne rozwiązanie wdrażane obecnie w branży ecommerce

Wiadomości Spożywcze poinformowało o nowym pomyśle Modivo, który ten serwis zaczął powoli wdrażać. Mowa o papieropakach, które stały się już domyślnym rodzajem opakowania w serwisie eobuwie.pl. Papieropaki w Modivo mają być docelowo standardem na wszystkich rynkach, także w głównym serwisie. Pakowany w nie będzie prawie cały asortyment. Jedynym wyjątkiem od tej zasady będzie towar o zbyt dużym ciężarze.

Czym właściwie są te „papieropaki”? To nic innego jak spora koperta wykonana z wytrzymałego papieru. Papieropaki w Modivo mają być wykonane z surowca podlegającego w całości recyklingowi. Rozkład takiej papierowej koperty ma trwać w zależności od jej grubości do kilku miesięcy. Modivo deklaruje, że opakowania pochodzą od lokalnego dostawcy. Przygotowuje się je w oparciu o kryteria zrównoważonego rozwoju.

Modivo zakłada, że papieropaki pozwolą ograniczyć odpady generowane w trakcie zakupów w serwisie o 27 proc. Bartłomiej Wnęk, Chief Operating Officer w Modivo SA, przekonuje, że nowy rodzaj opakowania umożliwi redukcję emisji CO2 oraz zużycie plastiku.

Firma nie bez powodu stawia na opakowania przyjazne dla środowiska. Nawet w czasie kryzysu konsumenci wciąż pozostają przywiązani do ekologicznych rozwiązań w branży. Z badania „Odpowiedzialny ecommerce” przygotowanego przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że aż 71 proc. Polaków kupujących w sieci deklaruje, że odnotowuje fakt czy otrzymują towar w opakowaniu przyjaznym dla środowiska. 49 proc. badanych jest gotowych nawet dopłacić. Im konsumenci są młodsi, tym problematyka ochrony środowiska w ecommerce jest dla nich ważniejsza.

Papieropaki w Modivo to nie tylko troska o środowisko naturalne, ale także istotne usprawnienie procesu dostawy towaru

Ekologia to jednak niejedyny powód, dla którego papieropaki w Modivo to dobry pomysł. Ten rodzaj opakowania ma jedną istotną przewagę nad innymi rodzajami przyjaznych dla środowiska opakowań. Chodzi oczywiście o ich stosunkowo niewielkie rozmiary. Papierowe koperty są nie tylko mniejsze niż kartony, nawet te wielorazowego użytku, ale także zawierają mniej pustej przestrzeni. To sprawia, że w jednym transporcie zmieści się ich po prostu więcej. Dodatkowo ich obsługa jest łatwiejsza i szybsza.

Modivo chwali się, że jest w stanie dokładnie dopasować właściwe opakowanie do wymiarów danego sprzedawanego produktu. Papieropaki pozwalają więc usprawnić całą logistykę dostaw. Korzyści z ich stosowania widać już na etapie pakowania i magazynowania. Można je dostrzec także w trakcie transportu i samej dostawy. Nie da się ukryć, że mniejszą kopertę łatwiej zmieścić w automacie paczkowym, niż większych rozmiarów karton.

Są oczywiście pewne ograniczenia. Jak już wspomniano, cięższych produktów nie można pakować w papieropaki. Powód jest prosty: koperta ma mniejszą wytrzymałość niż tradycyjny karton. Taki produkt mógłby po prostu przedrzeć papierowy worek i ulec jakiegoś rodzaju uszkodzeniom, na przykład widocznemu obtarciu. Wydaje się jednak, że papieropaki poradzą sobie z większością produktów, które kiedyś wylądowałyby po prostu w plastikowej folii.

Papieropaki w Modivo to całkiem niezła wskazówka dla pozostałych sklepów internetowych. W szczególności dotyczy to szeroko rozumianej branży modowej, ale nie tylko. Z papierowych kopert korzystają niekiedy nawet sprzedawcy części do sprzętu elektronicznego. Odpowiedniej jakości opakowanie może stanowić interesującą alternatywę dla opakowań wielorazowych.