ecommerce

Na pohybel pudełkom, które można użyć tylko raz. To już w zasadzie motto branży

Rafał Chabasiński
28.07.2022
Na pohybel pudełkom, które można użyć tylko raz. To już w zasadzie motto branży

Wielorazowe opakowania w ecommerce przestają powoli być interesującą ciekawostką. Stają się już elementem branżowej praktyki. Poszczególni sprzedawcy, operatorzy logistycznie i producenci opakowań coraz śmielej eksperymentują z tą koncepcją. Wydaje się, że już niedługo stanie się ona codziennością.

Opakowania wielorazowego użytku przestały być już tylko branżową ciekawostką

Ledwie na początku roku pisaliśmy na łamach Bezprawnika o tym, że opakowania zwrotne mogą stać się nowym trendem w ecommerce. Było to spostrzeżenie naukowców z Katedry Logistyki i Innowacji Uniwersytetu Łódzkiego. Wielorazowe opakowania w ecommerce cieszyły się w końcu zainteresowaniem ze strony konsumentów. Pozwalają także rozwiązać szereg problemów związanych z generowaniem przez branżę niepotrzebnych odpadów.

W ostatnich miesiącach sprawy nabierają tempa. Producenci opakowań wprowadzają na rynek kolejne produkty, które można wykorzystać więcej niż tylko raz. Wskazać tutaj można na przykład opakowania z taśmą z tektury falistej. Nie chodzi tutaj o samą prostotę ich rozpakowywania. Niektóre z nich posiadają także dodatkową taśmę zaklejającą, dzięki której konsument może odesłać dany towar z powrotem w sposób szybki i wygodny.

O kilka kroków dalej poszedł InPost, który przygotowuje całą usługę zamkniętego obiegu opakowań w ecommerce. Jej centralny element stanowi EkoBox InPost: bardzo sprytnie zaprojektowane opakowanie, które można błyskawicznie złożyć i zostawić przy okazji w Paczkomacie. Taki EkoBox można o wiele łatwiej wykorzystać ponownie niż ma to miejsce w przypadku konkurencyjnych rozwiązań.

Wielorazowe opakowania w ecommerce otwierają sklepom internetowym szereg nowych możliwości. Tylko jak je w pełni wykorzystać? Badania preferencji konsumentów, w tym to przytaczane wyżej, jednoznacznie wskazują na ich rosnącą świadomość ekologiczną. Są gotowi nawet ponosić dodatkowe koszty, byle tylko ich zakupy nie generowały większej ilości śmieci, niż to absolutnie niezbędne. Trzeba przyznać, że to bardzo dobry punkt wyjścia.

Wielorazowe opakowania w ecommerce to nie tylko korzyści czysto wizerunkowe

Z punktu widzenia sprzedawcy dostarczanie towarów w tego typu opakowaniach to znakomite posunięcie z czysto wizerunkowego punktu widzenia. W ten sposób budujemy wizerunek innowacyjnej i społecznie odpowiedzialnej firmy. Tym bardziej warto wspierać tego typu inicjatywy, że jeśli branża nie rozwiąże problemu odpadów sama, to w końcu ktoś może to zrobić za nią. W debacie publicznej już padały przecież postulaty, by ecommerce dołożyło się do utylizacji odpadów.

Nowoczesne opakowania wielorazowego użytku najczęściej są zaprojektowane w taki sposób, by ich otwieranie było proste i wygodne. Z punktu widzenia konsumenta to dodatkowa korzyść. Odpada konieczność znienawidzonego szarpania się z kartonem zaklejonym na wszystkie sposoby taśmą klejącą. Taki drobiazg jest składową niezwykle ważnego we współczesnym ecommerce pozytywnego doświadczenia zakupowego.

Wielorazowe opakowania w ecommerce można także wykorzystać w polityce zwrotów naszego sklepu internetowego. Możemy zaoferować konsumentowi darmowy zwrot towaru pod warunkiem jego odesłania w oryginalnym opakowaniu. Już teraz jest to stosunkowo często spotykana praktyka.

Kupujący z pewnością będzie zadowolony z możliwości zwrócenia towaru bez konieczności opłacania kosztów przesyłki. Równocześnie wiele osób poczuje się dobrze wtedy, gdy robią dobre uczynki. W tym wypadku będzie to drobny gest służący ochronie środowiska naturalnego. Te wszystkie pozytywne emocje z pewnością w jakimś stopniu powiążą z daną marką.

Jest kilka rzeczy, na które trzeba uważać przy darmowych zwrotach za wykorzystanie oryginalnego opakowania

Istnieje oczywiście pewne ryzyko, na które warto zwrócić uwagę. Trzeba uważać na stan poszczególnych opakowań wielokrotnego użytku. Nie można w końcu używać ich w nieskończoność, z czasem będą się zużywały. Trudno oczekiwać od konsumenta zwrócenia towaru w opakowaniu, które ewidentnie nie przetrwa transportu. Nikt w końcu nie lubi niepotrzebnego ryzyka. Od tego, czy sklep otrzyma towar z powrotem, zależy przecież zwrot pieniędzy.

Jeżeli zdecydowaliśmy się na uzależnienie darmowego zwrotu od wykorzystania przy zwrocie wielorazowego opakowania, to powinniśmy szczególnie uważać na kwestie logistyczne. Kiepskim pomysłem jest na przykład łączenie zamówień w taki sposób, że klient otrzymuje mniej opakowań, niż złożył zamówień. W skrajnych przypadkach nie będzie on mógł skorzystać z korzystnej oferty, bo po prostu zabraknie mu oryginalnych opakowań.

Możemy oczywiście pozwolić klientowi odsyłać towar z różnych zamówień w jednym opakowaniu. To w końcu dość zdroworozsądkowe rozwiązanie. Nawet bez opakowań wielokrotnego użytku konsumenci starają się oszczędzać na kosztach przesyłki tam, gdzie tylko mają taką możliwość. Niektóre sklepy jednak krzywią się na taką praktykę. Głównie dlatego, że mają potem problem z przyporządkowaniem zwracanego towaru do konkretnych zamówień. Do tej pory rozwiązywano go w dość trywialny sposób. Wystarczy, że kupujący wrzuci do środka opakowania kartkę z zapisanymi numerami wszystkich zwrotów lub zamówień.

Wydaje się, że wielorazowe opakowania w ecommerce będą stopniowo zyskiwać na znaczeniu. Bardzo łatwo wyobrazić sobie scenariusz, w którym staną się branżowym standardem. Ich praktyczna konstrukcja sprawia, że być może będziemy korzystać z nich także poza sferą szeroko rozumianego handlu internetowego. Dlatego nie ma sensu czekać. Warto już teraz się zastanowić, jak ten wynalazek wpisuje się w działalność danego sklepu internetowego.