Wpłatomat Santander Bank Polska zapytał klienta, skąd ma pieniądze. Tyle, że to zgodne z prawem

Finanse Technologie Dołącz do dyskusji
Wpłatomat Santander Bank Polska zapytał klienta, skąd ma pieniądze. Tyle, że to zgodne z prawem

Wpłatomat Santandera pytający o źródło wpłacanego do niego gotówki wywołał spore emocje wśród internautów. Czy jednak naprawdę ktoś myśli, że takie pytanie (jakkolwiek niezręczne) padłoby wbrew przepisom?

Wpłatomat Santander pyta o źródło pieniędzy

Wpis użytkownika Twittera o nicku „wpisztutajnic” rozbudził emocje internautów.

Co do zasady osoby, które chcą wpłacić gotówkę na swoje konto za pośrednictwem wpłatomatu, takich komunikatów na ogół nie widzą. Czy to zatem wymysł Santander Bank Polska? Oczywiście nie – a jedynie jest związany z przepisami, które obowiązują już od kilku lat. Mowa o słynnej swojego czasu ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu z 2018 r. Zgodnie z jej przepisami bank może badać źródło pochodzenia wartości majątkowych będących w posiadaniu klienta. Jak wynika z ustawy, banki muszą dokonywać oceny ryzyka związanego z wykorzystywaniem ich do prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu. Bank może zapytać zatem o cel transakcji (nawet na mniejszą kwotę), źródło pochodzenia środków i cel, na który mają one zostać wydane. Co więcej, w niektórych przypadkach bank może nawet żądać umów, faktur czy pokwitowań potwierdzających wersję przedstawioną przez klienta. Tym samym pytanie o źródło (zwłaszcza we wpłatomacie) może wprawdzie wywołać zdziwienie klienta, ale jest jak najbardziej uzasadnione – nawet, jeśli ostatecznie pojawia się bardzo rzadko.

Warto też pamiętać, że w niektórych przypadkach bankowi nie wolno wykonywać określonych usług – wystarczy, że klient nie jest w stanie przedstawić ważnego dokumentu tożsamości lub w zadowalający sposób uzasadnić, dlaczego potrzebuje skorzystać z danej usługi, by bank odmówił jej wykonania.

Wpłatomat może też nie przyjąć banknotów lub zatrzymać te, których autentyczność jest podejrzana

Nie można też zapominać, że w niektórych sytuacjach bankomat może zwyczajnie nie przyjąć wpłacanych środków. Na ogół dzieje się tak, jeśli wpłatomat nie rozpozna banknotów ze względu na ich walutę, znajdujące się na nich plamy czy zagięcia. Oprócz tego warto również dodać, że wpłatomat może zatrzymać banknoty podejrzane co do autentyczności. W takiej sytuacji urządzenie – zgodnie z zarządzeniem nr 19/2019 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu i trybu przeliczania, sortowania, pakowania i oznaczania opakowań banknotów i monet oraz wykonywania czynności związanych z zaopatrywaniem banków w te znaki – może zatrzymać banknoty do dodatkowej weryfikacji, bez księgowania ich na rachunku. Odpowiednia informacja pojawi się wtedy zarówno na ekranie wpłatomatu, jak i na wydruku. Po potwierdzeniu autentyczności banknotów kwota zostanie zaksięgowana na koncie klienta.