Światowym handlem coraz bardziej zaczynają rządzić dyskonty. Nic więc dziwnego, że giganci tego rynku przypominają sobie o swoich zakurzonych markach. Wszystko wskazuje na to, że wskrzeszona ma zostać marka Leader Price, którą pamięta zapewne jeszcze wielu Polaków.
Czym jest – a właściwie było – Leader Price? Młodszym konsumentom marka pewnie nic nie mówi. Była to marka własna, która była dostępna w całkiem popularnych swego czasu marketach Geant. Z czasem pojawiły się osobne dyskonty Leader Price, w których głównie dostępne były produkty… Leader Price. Było tam tanio, a warunki były naprawdę mocno „dyskontowe”, zdecydowanie bardziej niż we współczesnych dyskontach.
W Polsce Leader Price miał aż 145 sklepów, jednak kariera sieci zbyt długo nie potrwała i w 2006 r. sklepy zostały sprzedane Tesco. Ta brytyjska firma też się zawinęła zresztą z Polski, ale kilkanaście lat później.
Leader Price miał jednak całkiem silną pozycję w rodzinnej Francji. Właściciel marki, Grupa Casino, postanowił jednak w 2020 r. sprzedać niemal 250 sklepów niemieckiemu gigantowi dyskontów – sieci Aldi. Teraz – wszystko na to wskazuje – Leader Price powraca, aby właśnie walczyć z… Aldi.
Marka Leader Price powraca
O takich planach Grupy Casino donosi bardzo dobrze poinformowany dziennik „Le Monde”. Jak można przeczytać w gazecie, sklepy mają prawdopodobnie działać pod nazwą LP – od pierwszych liter Leader Price. Koncept ma się różnić od tego, do którego byli przyzwyczajeni dawni klienci Leader Price. „Le Monde” podaje, że bliżej nowym sklepom będzie raczej do niemieckich sieci – Lidla czy Aldi.
Sklepy mają być dość zautomatyzowane i dominować będą w nich kasy samoobsługowe. Wszystko, rzecz jasna, aby jak najbardziej ciąć koszty. Siłą Leader Price – czy też LP – mają być oczywiście niskie ceny. Powrotu do marki pewnie by nie było, gdyby nie wysoka inflacja i perspektywa kryzysu gospodarczego.
Czy Polacy będą mogli znów zrobić zakupy w Leader Price? Na ten moment Grupa Casino u nas nie działa. Koncentruje się ona na Francji i na Ameryce Południowej. Z drugiej strony – konkurencja na naszym rynku dyskontów robi się naprawdę zacięta, więc trudno powiedzieć, czy znalazłoby się miejsce dla kolejnego gracza. Do tego marka Leader Price zniknęła z naszego rynku dawno temu i już nie jest specjalnie rozpoznawalna. Ale kto wie, może Francuzi osiągną gigantyczny sukces z LP i postanowią jeszcze raz podbić Polskę.