Jeżeli ktoś szuka dobrze płatnej pracy, to może jej z powodzeniem szukać w handlu online. Wynagrodzenia w ecommerce stale rosną i niemal osiągają poziom niektórych zawodów z branży IT, która jest w Polsce swego rodzaju wzorcem dobrych zarobków. Tego trendu nie odwróci nawet inflacja. Oznacza to jednak także poważny dylemat dla pracodawców w roku 2023.
Najlepiej płatne stanowiska managerskie i eksperckie w ecommerce dogoniły już developerów
Gdy w Polsce myślimy o dobrze opłacanych zawodach, to od razu przychodzą nam do głowy programiści. Branża IT słynie ze znakomitych pensji i bardzo rozwiniętego rynku pracownika, na którym to wykwalifikowany specjalista jest w stanie dyktować warunki. Zarobki programistów stały się wręcz punktem odniesienia dla oceny płac w innych branżach. Nawet co czwarty Polak myślał o pracy IT w zeszłym roku. A co jeśli wam powiem, że wynagrodzenia w ecommerce momentami stają się porównywalne z tymi oferowanymi w IT? Takie wnioski można wyciągnąć z Raportu Płacowego Hays Poland 2023.
Powyższą tabelą żyły w poniedziałek branżowe portale. Co jednak z niej tak naprawdę wynika? Właściwie nie ma potrzeby zwracać większej uwagi na zarobki dyrektorów i kierowników regionalnych. Nie od dzisiaj wiadomo, że to właśnie dyrektor jest najlepiej opłacanym zawodem w Polsce niezależnie od branży. O wiele ciekawsze wydają się stanowiska znajdujące się nieco niżej w firmowej hierarchii.
Przede wszystkim, wynagrodzenia w ecommerce w przypadku specjalistów i menadżerów zawsze przekraczają średnią krajową, która w 2023 r. ma według niektórych szacunków sięgnąć niecałych 7 tysięcy złotych. Interesujące jest również porównanie zeszłorocznych płac w branży ecommerce z analogicznym zestawieniem dla przywołanej na początku branży IT, którego wycinek zamieszczamy poniżej.
Nie da się ukryć, że programiści wciąż ogólnie zarabiają lepiej. Jest jednak pewne „ale”. Wynagrodzenia w ecommerce i w IT zazębiają się ze sobą. Niektórzy managerowie i specjaliści z dziedziny handlu online mogą zarabiać już więcej niż developerzy, pracownicy obsługi klienta, testerzy, czy administratorzy sieci. Co więcej, różnice zacierają się jeszcze bardziej w przypadku najczęściej oferowanych wynagrodzeń i stawek maksymalnych.
Relatywnie niewielu pracowników spodziewa się, że wynagrodzenia w ecommerce w przyszłym roku wzrosną
Jakie zawody w ecommerce szczególnie zasługują na uwagę osób szukających ścieżki kariery zawodowej? Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie sektora omni-commerce oraz istotną rolę mediów społecznościowych w reklamie, wysokie zarobki managerów zajmujących się tymi dziedzinami nie powinny dziwić. Przebijają nie tylko wszelkiej maści developerów, ale także zbliżają się do poziomu zarobków managerów zajmujących się infrastrukturą IT.
Negatywnie wyróżniają się zarobki specjalistów od Public Relations, którzy najwyraźniej nie mogli liczyć na wynagrodzenia przekraczające 10 tysięcy złotych. Raptem nieco lepiej prezentują się płace grafików i ekspertów od tworzenia zawartości strony.
Jak będzie w trudnym roku 2023? Nikogo chyba nie zdziwi stwierdzenie, że będziemy mieli do czynienia ze starciem dwóch przeciwstawnych żywiołów. Jednym z nich jest kiepska koniunktura gospodarcza i stale rosnące koszty pracy. Tym samym wiele e-sklepów będzie dążyć do możliwego obniżenia kosztów. Z drugiej strony, pomimo zrozumienia dla sytuacji swoich pracodawców, presja płacowa ze strony pracowników będzie tylko rosła. Obydwa zjawiska możemy dostrzec w nastrojach obydwu stron w całej branży marketingowo-sprzedażowej.
Dobra wiadomość jest taka, że w czasie kryzysu specjaliści najwyraźniej nie garną się do zmiany pracy. Równocześnie większość przedsiębiorców chce pozyskać nowych pracowników, ale spodziewa się jakichś trudności w rekrutacji. Podwyżki w ecommerce spodziewa się mniej pracowników niż w przypadku branży IT, gdzie takie oczekiwania zadeklarowało aż 44 proc. pracowników. W przypadku branży logistycznej, generalnie gorzej opłacanej od obydwu, podwyżki spodziewa się 33 proc. pracowników.
Nie sposób nie zadać pytania o to, jak pogodzić oczekiwania pracowników z możliwościami przedsiębiorstwa. Hays Poland sugeruje, że by zatrzymać w firmie eksperta lub managera, może być konieczne zaproponowanie nawet 25-30 proc. podwyżki. Tymczasem we wszystkich branżach uwzględnionych w raporcie aż 50 proc. przedsiębiorstw przewiduje wzrost wynagrodzeń poniżej 10 proc. To mało z bardzo prostego powodu.
Każda oferta poniżej poziomu spodziewanej średniorocznej inflacji może zostać przez świadomego pracownika odebrana jako waloryzacja wynagrodzenia, a nie jego wzrost. Projekcja inflacji NBP zakłada, że wskaźnik ten wyniesie w 2023 r. 13,1 proc.