Biznes ecommerce Technologie

Jak wystartować z biznesem w sieci, nie tracąc głowy i pieniędzy?

Komentarz Eksperta
19.04.2023
Jak wystartować z biznesem w sieci, nie tracąc głowy i pieniędzy?

Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-commerce, prawdopodobnie masz już pomysł, analizę SWOT i kalkulację dla modelu, w jakim będziesz generować przychody. Niezależnie od tego, czy budujesz kompleksowy biznesplan, czy może wolisz działać bardziej spontanicznie, potrzebujesz jeszcze środowiska, które pozwoli Ci uruchomić sklep i odnosić sukcesy w Internecie.

W przewodniku podpowiadamy, jak odnaleźć się w gąszczu rozwiązań hostingowych i na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz rękodzieło, zakładasz niewielki sklep internetowy lub hurtownię online, początek jest ten sam.

Twój adres w sieci. Tylko wizytówka czy ochrona wartości marki?

Twoi klienci najszybciej będą kojarzyli Cię z nazwą i prawdopodobnie logo Twojej firmy. Taką nazwą będziesz posługiwać się w ramach domeny, wykorzystywać ją do utworzenia kont e-mail, obsługi klienta czy promować w sieci za pomocą reklam. Na co warto więc zwrócić uwagę?

Przede wszystkim zadbaj o to, aby nazwa domeny była unikalna i krótka, oddawała charakter Twojej działalności. Pamiętaj, że klienci będą wpisywali adres ręcznie lub zostaną skierowani na Twoją stronę bezpośrednio z reklam. Na tym etapie warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  • Stwórz domenę bez polskich znaków, korzystając z krótkiej nazwy (najlepiej nie więcej niż trzy-cztery sylaby) w rozszerzeniu typowym dla Twojej branży i rynku, na jakim funkcjonujesz. Jedne z najpopularniejszych rozszerzeń to adresy z końcówką com, .pl, .eu, czy .shop. Pamiętaj, że dobra domena to Twój kapitał i potencjalnie niższe koszty marketingowe w przyszłości.
  • Rynek domen od lat jest ważną gałęzią biznesu dla dostawców usług hostingowych, jak i samych właścicieli domen. Co to oznacza dla Ciebie? Wiele nazw domen, szczególnie generycznych, jest już w posiadaniu innych osób lub podmiotów, a wymarzona nazwa, jakiej szukasz, może nie być już dostępna. Co wtedy? Nic straconego.

Gdzie szukać i jak nie dać się oszukać?

  • Rynek pierwotny: Możesz nadal kupić domenę na rynku pierwotnym, korzystając z wyszukiwarki domen na stronach firm takich jak np. ovhcloud.com. Dobra wyszukiwarka dostawcy pokaże Ci czy nazwa, jakiej szukasz, jest dostępna także w innym rozszerzeniu. Być może zamiast domeny .com ciągle możesz wykupić tę samą nazwę np. z rozszerzeniem .pl, .eu lub .com.pl.
    • UWAGA: Warto rozważyć zakup domeny od razu na dłużej niż rok, o ile dostawca oferuje taką funkcję. Pomyśl o zabezpieczeniu Twojej marki, wykupując tę samą nazwę w kilku popularnych rozszerzeniach lub o blisko brzmiących nazwach. Dzięki temu nie będziesz musiał pamiętać o jej odnowieniu co roku, jednocześnie oszczędzając pieniądze (kto wie, czy za rok nie będzie znów drożej?). Zabezpieczasz się w ten sposób także przed próbą podszycia się pod Twoją stronę z podobnie brzmiącego adresu. Spróbuj teraz odwiedzić adresy google.com i gogle.com – to dobrze obrazuje, dlaczego i jak firmy chronią swoją własność i minimalizują ryzyko błędu po stronie klienta, wykupując podobnie brzmiące nazwy. Zapewne nie chcesz przecież, aby łudząco identyczna nazwa domeny, jak Twojego sklepu z ubrankami dziecięcymi, prowadziła klientów na strony dla zdecydowanie starszych odbiorców 18+.
  • Rynek wtórny: Czy wiesz, że domena lasvegas.com została sprzedana za 90 mln dolarów? Domeny od lat stanowią ogromny biznes i część osób (a nawet automatów) zajmuje się ich zakupem w celu późniejszej odsprzedaży z zyskiem. Nie każda domena jest warta miliony, ale wiele z nich jest wyceniana jako cenne aktywo firmy.

Jeśli zaś dysponujesz większym budżetem i zależy Ci na unikalnej nazwie domeny, zajrzyj do aftermarketu. To rynek wtórny domen – znajdziesz tam oferty sprzedaży wielu ciekawych nazw. Może zdecydujesz się na jej zakup lub zechcesz za jakiś czas sprzedać jedną ze swoich domen z zyskiem. Oferty aftermarketu często są zintegrowane z wyszukiwarką na stronie dostawców. Tak działa to np. na ovhcloud.com.

  • Rejestracja i odnowienie. Jeśli domena, jakiej szukasz, jest wolna, wstrzymaj się jeszcze chwilę z zakupem i sprawdź najpierw koszty u innych dostawców. Ta sama domena, którą widzisz u jednego dostawcy, będzie też dostępna u innych (wyszukiwarki domen korzystają z tych samych baz danych rejestrów, czyli podmiotów odpowiedzialnych za dane rozszerzenia domen). Kupując domenę pamiętaj, że wszędzie płacisz za tę samą usługę – czyli Twój adres w sieci. Niektórzy dostawcy oferują też bezpłatne usługi przy zakupie domeny, jak np. konto e-mail czy certyfikat SSL za 0 zł. To dobre oferty, które warto sprawdzić. Mimo to koszty zakupu i odnowienia (opłaty za utrzymanie domeny po roku) potrafią się znacząco różnić między dostawcami. Przykładowo, jeden dostawca może oferować rejestrację domeny .pl za 5 zł, ale jej utrzymanie w następnym roku to już koszt aż 195 złotych! Tę samą domenę znajdziesz w cenie rejestracji 9,89 zł z kosztem odnowienia 58,99 zł. To ponad trzy razy mniejszy koszt utrzymania domeny co roku. Zawsze zwracaj uwagę na to, ile wynosi koszt odnowienia (a jeśli cena jest dobra, przemyśl wykupienie domeny z góry na kilka lat). Poświęć chwilę na sprawdzenie oferty i nie przepłacaj, unikając przykrych niespodzianek.

PODSUMOWUJĄC:

  • Domena to aktywo Twojej marki. Zabezpiecz jej wartość wykupując kilka rozszerzeń z tą samą nazwą lub podobnie brzmiące nazwy. Pomyśl nad zakupem domeny w opcji multiyear (wykup domeny na kilka lat z góry). To inwestycja, która procentuje w przyszłości.
  • Możesz kupić domenę na rynku pierwotnym lub poszukać dobrej nazwy na rynku wtórnym. Jeśli masz dobrą nazwę możesz na tym skorzystać wystawiając ją na sprzedaż.
  • Zawsze sprawdzaj koszt rejestracji i odnowienia domeny. Postaw na wiarygodnych dostawców – to determinuje przyszłe koszty (a czasem pozwala zaoszczędzić na dodatkowych usługach, np. certyfikat SSL).
  • Jeśli masz już domenę pamiętaj, że hosting do niej możesz wykupić u innego dostawcy. Nie ma konieczności posiadania obu usług u tego samego operatora. Zawsze szukaj najlepszych ofert na rynku, a jeśli nie wiesz jak zmienić dostawcę – dział sprzedaży pomoże Ci się przenieść, nie bój się pytać.

Masz już nazwę domeny? Teraz czas na wybór hostingu.

Sprawdzając oferty hostingu, szukasz tak naprawdę serwera, na którym postawisz swoją stronę. Dopiero wtedy Twój sklep będzie widoczny pod adresem domeny. To ważny krok i warto pamiętać, że nie wszystko jest dla… każdego.

Pod pojęciem hostingu kryją się tak naprawdę oferty różnych rozwiązań, takich jak serwery dedykowane, serwery wirtualne (VPS) czy hosting współdzielony, a każde z nich ma swoje wady i zalety. Jak mądrze wybrać? Należy je rozpatrywać przede wszystkim pod kątem aktualnych i przyszłych potrzeb, gotowości, kompetencji oraz czasu do administrowania technologią strony i wreszcie budżetu. Wybór na początkowym etapie działalności może być obarczony błędem lub stosunkowo szybko okaże się, że potrzebujesz czegoś innego. Pomożemy Ci przygotować się także na taką ewentualność.

Być może nie czujesz się ekspertem, a Twój sklep nie będzie na początku generował milionowych obrotów, zacznij więc od konsultacji oferty z działem sprzedaży i zasięgnij porady. Dobry sprzedawca zrozumie, jeśli nie będziesz akurat potrzebować najdroższej oferty i zaproponuje Ci coś, co nie przerośnie Twoich umiejętności i odpowie na aktualne potrzeby biznesu. Te mogą się jednak prędko zmienić, dlatego warto postawić na dostawcę, który oprócz najprostszych rozwiązań hostingu WWW, ma w ofercie także rozwiązania takie jak serwery VPS czy dedykowane. To ważne, jeśli trudno Ci oszacować wzrost ruchu, ale liczysz się z tym, że za jakiś czas będziesz chciał płynnie przeskalować swoją działalność.

Szeroka oferta rozwiązań u jednego dostawcy ułatwi Ci późniejszą zmianę. Zaspokajaj bieżące potrzeby biznesu, ale zostaw sobie furtkę na przyszłość. W tym przypadku większa firma, wyspecjalizowania nie tylko w domenach i hostingu, ale też np. w serwerach dedykowanych, może być dla Ciebie atutem i partnerem na lata. Omówmy najpopularniejsze rozwiązania, z jakimi spotkasz się na rynku usług hostingowych.

Hosting WWW

To popularne rozwiązanie dla małych sklepów internetowych z niewielkim budżetem i niedużymi potrzebami, przynajmniej w początkowej fazie działalności. Jeśli nie chcesz zajmować się administracją infrastrukturą, a rozmowy o ilościach rdzeni procesora, Word Press czy relacyjnych bazach danych przyprawiają Cię o ból głowy, to prawdopodobnie idealne rozwiązanie dla Ciebie.

Ten rodzaj ofert funkcjonuje zamiennie pod nazwą hostingu stron internetowych, hostingu współdzielonego czy managed hostingu. Jak widzisz, sama nazwa determinuje jego główne zastosowanie – jest przygotowany do hostowania stron korzystających z typowych języków programowania (np. HTML, PHP, Node.js) i CMS (WordPress czy PrestaShop), a dostawca przejmuje za Ciebie administrację infrastrukturą w środowisku zoptymalizowanym pod typowe potrzeby tego rodzaju stron internetowych. po to, żebyś nie musiał zajmować się samodzielnie konfiguracją baz danych, wykonywaniem kopii zapasowych czy aktualizacjami.

To szansa dla Ciebie na szybki start i skupienie się na Twojej działalności – wszystkie operacje takie jak np. tworzenie kont e-mail, zmiany na stronie czy wykonywanie kopii zapasowych będą dla Ciebie możliwie proste lub całkowicie zautomatyzowane, zupełnie bez potrzeby Twojej ingerencji. Szczególnie te, związane z zapewnieniem ciągłości funkcjonowania sklepu, kopiami zapasowymi czy aktualizacjami oprogramowania. Pomyśl o tym w ten sposób: dostawca hostingu – w cenie rocznego abonamentu – zapewni Ci kompletne środowisko i przejmie obowiązki, jakie w warstwie infrastruktury sprzętowej, sieciowej i bezpieczeństwa strony normalnie wykonywałby administrator IT.

Cena jest bardzo ważnym kryterium, na jakie należy zwrócić uwagę, decydując się na tego rodzaju hosting. Dostawcy oferują przeważnie kilka pakietów dostosowanych do różnorodnych potrzeb, gdzie każdy z nich, oprócz podanej specyfikacji technicznej, która pomoże Ci w wyborze, charakteryzuje się kilkoma newralgicznymi punktami. Pamiętaj, że firmy konkurują między sobą, więc słabe strony oferty nie zawsze są widoczne gołym okiem. Na co zwrócić uwagę?

Koszty: podobnie jak w przypadku domen, zawsze zwracaj uwagę na koszt hostingu w pierwszym roku i jego utrzymania w latach następnych. Tak jak na rynku domen, częstą praktyką jest oferowanie pierwszego roku hostingu w bardzo atrakcyjnej cenie, która w następnym roku wzrasta nawet kilkukrotnie.

Reputacja: Jeśli nie jest dla Ciebie jasne, ile zapłacisz za hosting po roku – zapytaj lub szukaj oferty, gdzie cena hostingu jest stała. Takie oferty znajdziesz np. w ovhcloud.com. Wybór dobrej oferty ze stałą ceną zaoszczędzi Ci późniejszych dylematów i kosztów związanych z przeniesieniem strony do innego dostawcy, a nierzadko sumaryczny koszt takiej oferty w perspektywie nawet tylko dwóch lat jest korzystniejszy niż nadspodziewanie tania promocja.

Jakość: Pamiętaj, że dostawca w cenie pakietu hostingowego wycenia nie tylko infrastrukturę, na jakiej będzie działał Twój sklep, ale też pewnie działania administracyjne. Szukaj więc ofert ekonomicznych a jeśli masz wątpliwości – nie wahaj się zapytać działu sprzedaży, skąd wynika tak niska (lub tak wysoka) cena hostingu i co obejmuje. Zbierz informacje i oceń, czy to możliwe, aby dostawca w takiej cenie oferował Ci solidne i uczciwe rozwiązanie.

Model biznesowy: Niektórzy dostawcy wciąż utrzymują niskie marże, mogąc pozwolić sobie na dobre oferty choćby dzięki efektowi skali biznesu, własnej produkcji serwerów czy realnych oszczędnościach na kosztach energii. Przykładowo OVHcloud samodzielnie produkuje serwery, które napędzają Twój hosting, a także stosuje innowacyjne chłodzenie cieczą, co przekłada się na niższą cenę końcową usługi, bez uszczerbku na jakości. To po prostu realne oszczędności w modelu działania takiej firmy, które znajdują odzwierciedlenie w cenie, po jakiej firma może zaoferować Ci hosting.

Serwery VPS i dedykowane

Wybierając dostawcę, który posiada w swojej ofercie rozwiązania skierowane do różnych segmentów klientów i oferuje kompletne rozwiązania w modelu infrastruktury jako usługi (IaaS) stawiasz nie tylko na jakość usług, ale gwarantujesz sobie elastyczność, kiedy Twój biznes będzie tego najbardziej potrzebował. Czasowe lub trwałe przeskalowanie Twojego biznesu może wymagać zmiany modelu usług hostingowych na rozwiązania takie jak VPS lub serwer dedykowany.

Podstawowa różnica między hostingiem WWW a ofertą serwerów dedykowanych i wirtualnych serwerów VPS, to większa moc, dowolność obsługi różnych technologii i swoboda administracji. Dzięki temu możesz obsłużyć znacznie większy ruch w Twoim sklepie, wdrożyć skuteczniejsze rozwiązania technologiczne i niezawodną architekturę, która pozwoli Ci reagować i optymalizować koszty w zależności od wielkości ruchu na Twojej stronie. Musisz jednak pamiętać, że z pojęciami takimi jak skalowalność, elastyczność i gwarantowane zasoby wiąże się potrzeba administracji tego rodzaju infrastrukturą.

Warto, żebyś planując swój rozwój, już na początku drogi wiedział, czy firma, której powierzysz silnik Twojego biznesu ma w ofercie jedynie przysłowiowego Malucha, czy będzie w stanie wesprzeć Cię także wtedy, kiedy będziesz już gotów przesiąść się za kierownicę Mercedesa. Elastyczność w reakcji na zmienne obciążenia Twojego sklepu z czasem może stać się furtką do niezawodnego działania sklepu i generowaniu przychodów – bez przerw w działaniu, bez utraconych korzyści i bez negatywnych doświadczeń Twoich klientów.

Nawet, jeśli wciąż nie czujesz się ekspertem w doborze bardziej zaawansowanych rozwiązań pamiętaj, że dział sprzedaży powinien w przystępny sposób pomóc Ci zrozumieć różnice i dokonać właściwego wyboru.

Autorem tekstu jest Maciej Jeleń z OVHcloud. Artykuł został opublikowany na łamach Bezprawnik eCommerce w ramach współpracy reklamowej z OVHcloud.