Niemiecka sieć dyskontów ALDI podbija Polskę. Odgraża się, że do końca roku otworzy w Polsce 30 sklepów, z czego siedem we wrześniu i około dziesięciu w październiku.
Polski handel jest niestety zdominowany przez zagraniczne sieci dyskontów i sklepów spożywczych. Portugalska Biedronka, niemiecki Lidl i coraz śmielej poczynające sobie ALDI to trudni rywale dla nadal jeszcze (i oby tak zostało) polskiego Dino. Przynajmniej żadna z tych sieci nie cieszy się renomą technicznego sponsora rosyjskiej agresji na Ukrainę, jak ma to miejsce w przypadku francuskiego Auchan. Ale jeśli przedłożymy polski patriotyzm gospodarczy nad ten europejski, to nie jest dobrze.
Rozwój marki ALDI rozpoczął się w przedwojennej Niemczech, kiedy to w 1913 roku Anna Albrecht założyła mały sklepik spożywczy w Essen. Jednakże to dopiero po II wojnie światowej, biznes przejął jej synowie – Theo i Karl, przekształcając go w sieć dyskontów, której pierwszy sklep został otwarty w 1946 roku. Podstawowym kamieniem milowym w historii ALDI był 1960 rok, kiedy to bracia podzielili przedsiębiorstwo na dwie niezależne firmy: ALDI Nord (północ) i ALDI Süd (południe). Podział ten nastąpił z powodu różnic w kierunkach biznesowych, głównie w kontekście oferowania produktów tytoniowych.
Mimo rozdzielenia, obie marki zachowały podobną strategię niskich cen. Pod koniec lat 60., ALDI Süd i ALDI Nord rozpoczęły ekspansję międzynarodową. ALDI Süd rozpoczął swoją obecność w Australii, Wielkiej Brytanii, i USA, natomiast ALDI Nord skoncentrował się na ekspansji w krajach takich jak Francja, Hiszpania, a w późniejszym okresie również w Polsce.
ALDI jest w Polsce od 2008 roku
W Polsce pierwszy sklep ALDI został otwarty w 2008 roku, a inicjatywa ta należała – jak nietrudno się domyślić – do ALDI Nord. Marka ta zdecydowała się na stopniowy rozwój, skupiając się na lokalizacjach w większych miastach.
13 września marka ALDI zainauguruje dwie nowe placówki, zlokalizowane w Świdniku oraz w Rudzie Śląskiej. Za tydzień, 20 września, kolejny sklep zostanie otwarty w Zielonej Górze – będzie to już czwarta lokalizacja w tym mieście. Następnie, przed końcem września, firma zadebiutuje w Ożarowie Mazowieckim.
Październik również zapowiada się być miesiącem pełnym otwarć – planowane jest uruchomienie około 10 nowych punktów sprzedaży w różnych częściach Polski. Dotychczas, w bieżącym roku, firma skoncentrowała się na rozbudowie sieci w województwach śląskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim i dolnośląskim. W chwili obecnej, ALDI Polska posiada 269 sklepów rozlokowanych na terenie całego kraju. Sieć szczyci się tym, że jest już w każdym województwie.