Już wkrótce dojdzie do podpisania kontraktu dotyczącego jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Łodzi. Budowa tunelu kolejowego o długości 7 km wyniesie 1,59 mld i ma się zakończyć w 2021 r. Prawie jak metro w Łodzi.
Przetarg na wagę złota
Do rozstrzygnięcia przetargu w sprawie budowy tunelu doszło już we wrześniu tego roku, jednak do Krajowej Izby Odwoławczej trafiły dwa wnioski wniesione przez przedsiębiorców pokonanych spółek. KIO odrzuciła oba wnioski z początkiem listopada.
Ostatecznie przetarg wygrały Konsorcjum Energopol Szczecin, PKP Polskie Linie kolejowe oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Koszty inwestycji pochłoną ponad 1,5 mln złotych, a termin realizacji przedsięwzięcia przewidziany jest na 2021 r.
Rewolucja komunikacyjna
Po za tunelem, w planach znajduje się budowa dwóch trzypoziomowych stacji kolejowych. Pierwsza, największa, w okolicy ulicy Piotrkowskiej, na skrzyżowaniu Kościuszki i Zielonej oraz druga, blisko galerii Manufaktura, przy ulicy Karskiej. Miasto zyska szybkie i wygodne połączenie między Łodzią Kaliską i Łodzią Fabryczną, która odtąd nie będzie już stacją końcową, ale przelotową. Do czasu powstania węzła komunikacyjnego A1/A2, Łódź była jednym z najgorzej skomunikowanych miast Polski. Dzięki ogromnym inwestycjom doczeka się prawdziwej, rewolucji komunikacyjnej.
Rewitalizacja całego centrum
Do tego czasu Łódź może borykać się z dużymi utrudnieniami w ruchu, ponieważ plan budowy tunelu to nie jedyne przedsięwzięcie, przewidziane dla Łodzi. Z początkiem roku władze miasta powiadomiły o planach obszernej modernizacji ścisłego centrum. Rewitalizacji zostanie poddanych ponad 100 zabudowań na obszarze ulic Piotrkowskiej, Sienkiewicza i Kościuszki. Remonty nawierzchni drogowych obejmą ponad 20 ulic. Ponadto w planach znajduje się poszerzenie chodników, ustawienie ławek, budowa skwerów i zagospodarowanie obszarów zielonych.
W oczekiwaniu na Expo 2022
Nowe Centrum Łodzi jest fundamentalną inwestycją w realizacji szeroko zakrojonego projektu Expo 2022, który logistycznie obsługiwany ma być głównie za pośrednictwem kolei. Władze miasta spodziewają się około 8 mln. gości w ciągu 3 miesięcy, dlatego budowa tunelu jest w tej sytuacji projektem kluczowym. Przełoży się ona również na bezpośrednie korzyści komunikacyjne, ponieważ proponowane rozwiązanie usprawni przepustowość relacji dalekobieżnych.
Prawie jak metro w Łodzi
Prace nad tunelem będą przypominać budowę metra – zostanie on wydrążony, natomiast dwie nowe stacje powstaną dzięki technice odkrywkowej. W konsekwencji, na czas remontu spodziewane są duże utrudnienia w ruchu, ale zakończenie prac nad Nowym Centrum Łodzi zapewni miastu doskonały ciąg komunikacyjny na miarę europejską.