Rozwój technologiczny w transporcie osiągnął kolejny kamień milowy. Już 1 kwietnia oficjalnie rozpocznie się komercyjna dystrybucja latającej taksówki EH216-S, stworzonej przez pioniera w dziedzinie pojazdów do pionowego startu i lądowania – holding EHang. EH216-S wykonał ponad 42 tys. lotów testowych. Latająca taksówka otwiera nowy rozdział w transporcie.
Ten produkt to przełom w myśleniu o miejskiej mobilności, otwierający nowe możliwości dla podróżujących po całym świecie. Model będzie dostępny na platformie Taobao, która należy do koncernu Alibaba, z ceną w Chinach wynoszącą w przeliczeniu na dolary około 332 000. W przypadku nabywców międzynarodowych sugerowana cena detaliczna wyniesie 410 000 dolarów.
Kto skorzysta z latającej taksówki?
Zainteresowanie elektrycznymi taksówkami powietrznymi jest duże. EH216-S już przyciąga uwagę na całym świecie dzięki swoim imponującym parametrom. Ten „pojazd” przypominający dużego drona może pomieścić dwóch pasażerów, a jego udźwig wynosi do 250 kg.
Osiąga prędkość maksymalną 130 km/h (prędkość przelotową 100 km/h) i może wznieść się na maksymalnie 3000 metrów. Zasięg taksówki wynosi 30 km, a maksymalny czas lotu to 25 minut. To powinno wystarczyć w przypadku większości krótkich podróży miejskich. Na naładowanie taksówki potrzeba dwóch godzin.
Latająca taksówka ma się dobrze. Już są pierwsi chętni
Już na etapie wprowadzania do sprzedaży EHang może pochwalić się podpisanymi umowami z miastem Hefei i Shenzhen Boling Holding Group na wykorzystanie latającej taksówki, co świadczy o potencjale rynkowym tego rozwiązania. Wprowadzenie latających taksówek ma potencjał, aby znacznie zmienić krajobraz transportu miejskiego. Głównie z uwagi na szybszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych sposobów przemieszczania się.
Kilkumilionowe Hefei zobowiązało się do zakupu co najmniej 100 taksówek EH216-S lub udzielenia wsparcia finansowego w wysokości do 100 milionów dolarów. Inicjatywa jest częścią szerszego planu miasta, ukierunkowanego na promowanie nowych technologii transportowych i zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.
Rekordowy lot
Owszem, EH216-S zapowiada się na rewolucję w komercyjnych lotach, ale przy okazji warto zwrócić uwagę na osiągnięcia konkurencji. Autoflight w zeszłym roku ustanowił rekord długości przelotu (250,3 km) dla 2-osobowego drona. Ten wynik jest dowodem na postęp w technologii eVTOL i zapowiada dalszą rywalizację w branży.
Przełom w komercjalizacji latających taksówek otworzy nową erę w transportowym ekosystemie. Będzie to możliwe ze względu na przedefiniowanie sposobu, w jaki ludzie przemieszczają się w obrębie miast. Zwiększy dostępność oraz wygodę podróżowania. To wskazuje, że przyszłość transportu miejskiego w podniebnej formie jest już nie tylko wizją rodem z filmów science ficiton.