Edukacja klimatyczna będzie wprowadzona do łódzkich szkół. Inne samorządy mogą niedługo zrobić to samo

Edukacja Samorządy Środowisko Dołącz do dyskusji
Edukacja klimatyczna będzie wprowadzona do łódzkich szkół. Inne samorządy mogą niedługo zrobić to samo

O wprowadzeniu przedmiotu o nazwie „edukacja klimatyczna” dyskutuje się od jakiegoś czasu. Dzieci miałyby się na tego typu lekcjach uczyć nie tylko o obecnych zmianach klimatycznych, ale także konsekwencjach kupowania nadmiernej ilości ubrań i konieczności oszczędzania jedzenia. Okazuje się jednak, że przedmiot tego typu już istnieje w Polsce. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zdecydowała, że w mieście zajęcia tego typu zostaną wprowadzone do szkół.

Prezydent Łodzi wprowadza edukację klimatyczną do szkół i namawia do tego inne samorządy

Hanna Zdanowska nie czekała na decyzję Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie ogólnopolskiego wdrożenia edukacji klimatycznej do szkół. Zamiast tego zdecydowała, że w Łodzi w ramach akcji „Łódzkie szkoły dla klimatu. 2.0” w roku szkolnym 2023/2024 dzieci będą przyswajać wiedzę o wpływie codziennych czynności na klimat. Co więcej, prezydent Łodzi zachęca samorządy do nieoglądania się na MEN i wprowadzania edukacji klimatycznej także w innych miastach. Mówiła o tym na łamach Portalu Samorządowego:

Wprowadziliśmy łódzką edukację klimatyczną w wielu szkołach. Jest ona eksperymentem edukacyjnym, zachęca młodzież do spojrzenia kompleksowego. Uczymy zachowań w zakresie oszczędności wody, prądu, spojrzenia na powietrze, zanieczyszczenie czy na przykład chęć korzystania z transportu miejskiego. Uczymy jak oszczędzać żywność, jak nie marnować żywności, czyli podstawowych rzeczy, które powinniśmy wynieść z domu, a okazuje się, że w domu przyzwyczailiśmy się do zupełnie innych relacji.

Ponadto zajęcia o klimacie w łódzkich szkołach będą przede wszystkim przestrzegać dzieci przed nadmiernym konsumpcjonizmem, szczególnie w przypadku zakupów odzieży. Dzieci będą uczyć się, że wielokrotne korzystanie z odzieży jest dużo lepszym rozwiązaniem dla klimatu niż kompulsywne kupowanie nowych rzeczy i ślepe podążanie za modą. Prezydent Hanna Zdanowska ma nadzieje, że poprzez uświadamianie młodych mieszkańców Łodzi o konsekwencjach ich działań, również dorośli zmienią swoje dotychczasowe przyzwyczajenia zakupowe.

Wielu ekspertów postuluje wprowadzenie edukacji klimatycznej i ekologicznej na wszystkich etapach kształcenia dzieci i młodzieży

O konieczności wprowadzenia tego typu przedmiotu do wszystkich szkół coraz częściej wypowiadają się członkowie wielu organizacji proekologicznych. Mówił o tym w Polskim Radiu 24 Mateusz Kowalik, kierownik projektów w dziale sprawiedliwej transformacji w Polskiej Zielonej Sieci. Według niego konieczne jest wprowadzenie tego typu przedmiotu nie tylko na jednym szczeblu kształcenia dzieci i młodzieży. Do tej pory kwestie ekologiczne są przemycane np. na lekcjach, chemii, biologii czy geografii.

Wprowadzenie jednolitego i spójnego programu edukacji ekologicznej jest według eksperta konieczne po to, aby dzieci nie były uczone o tym zagadnieniu szczątkowo, lecz przyswajały w sposób kompleksowy ważną wiedzę o zagadnieniach klimatycznych. Jednak nie wszyscy nauczyciele i uczniowie są zwolennikami dodawania do programu nauczania jeszcze jednego przedmiotu. Nie oznacza to jednak, że do apelu prezydent Hanny Zdanowskiej nie przyłączą się w niedługim czasie inne miasta i samorządy.