Polacy coraz częściej decydują się na zakup używanych rzeczy w internecie. Z raportów wynika, że już ponad 61 proc. klientów uwzględnia kupno używanych produktów na platformach internetowych. Rynek re-commerce urósł tak bardzo, że po raz pierwszy pojawił się w raporcie Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. Co więcej, Polska znajduje się w czołówce krajów, w których coraz chętniej kupuje się używane rzeczy.
Polska w czołówce krajów, w których klienci chcą kupować używane rzeczy przez internet
Z raportu „E-commerce w Polsce” wynika, że Polacy coraz częściej chcą kupować używane rzeczy, szczególnie w serwisie Allegro. To właśnie w przypadku tej platformy kwota wydana na zakupy na produkty z drugiej ręki jest najwyższa – wynosi aż 1012 zł. Jest to aż 3,5 raza więcej niż na Vinted, które jest na pierwszym miejscu wśród serwisów tej kategorii w Polsce.
Polacy kupują rzeczy używane przede wszystkim ze względu na cenę. Tutaj twórcy raportu zwracają uwagę na coraz większą grupę tzw. smart shopperów, czyli klientów, którzy wyszukują super okazje zakupowe. Stanowią oni już 36 proc. konsumentów w Polsce. Klienci, którzy lubią kupować rzeczy używane, dostrzegają także dużą różnorodność oferowanych produktów. Decydując się na kupno rzeczy z drugiej ręki, klienci mogą w łatwy sposób natrafić także na unikatowe przedmioty, nieodstępne w ogólnie pojętym, krajowym handlu detalicznym.
O tym, jakie szanse stoją przed re-commerce w Polsce mówiła w raporcie Patrycja Kościołowska, Digital Strategy & Innovation Director w dentsu Polska:
Widzę ogromną szansę dla marek w obszarze re-commerce. Konsumenci i tak będą szukać produktów z drugiej ręki w internecie, dlatego zamiast korzystać z serwisów ogłoszeniowych, można ich przekierować do swojego re-commerce. Dzięki temu powstaje nowe źródło biznesu, z którego będą mogły skorzystać osoby poszukujące rzeczy z drugiej ręki, a także aktualni klienci, którzy potencjalnie zwiększą swoją lojalność przez działanie marki zgodnie ze zrównoważonym rozwojem.
Kupowanie używanych produktów w internecie już nie jest traktowane jako obciach
Eksperci zwracają uwagę w raporcie na zmianę postrzegania zakupów używanych rzeczy w internecie przez polskich konsumentów. Wielu z nich nie traktuje już kupowania przedmiotów używanych jako coś gorszego i uwłaczającego. Kupowanie używanych produktów jest coraz częściej elementem nie tylko własnych decyzji zakupowych, ale może także stać się ważne np. w przypadku chęci obdarowywania znajomych i członków rodziny. Klienci są skłonni kupować produkty używane także ze względu na ich stan i jakość wykonania. Czasami w dobrej cenie możliwe jest zakupienie produktu, który może posłużyć nam latami i pracować bezawaryjnie przez długi czas.
Wielu klientów decyduje się na zakup przedmiotów z drugiej ręki także ze względu na kwestie klimatyczne. Twórcy raportu zwracają przede wszystkim uwagę na produkty z Temu, które nie są tworzone z materiałów recyklingowanych. Kupno produktów używanych jest bardziej popularne także ze względu na szerszą wiedzę wśród klientów na temat oddziaływania gigantów branży na środowisko naturalne.