Nowa usługa w mObywatelu to kolejny krok do ułatwienia Polakom życia. Tym razem jest to Podpisz dokument. Przeznaczenie tej usługi jest idealnie tożsame z nazwą. Co szczególnie istotne: podpis za pomocą mObywatela nie tylko będzie skuteczny w kontaktach z urzędami, ale może być także honorowany przez przedsiębiorców.
Usługa Podpisz dokument wymaga posiadania dowodu osobistego ze specjalnym chipem
Państwowe superaplikacje to jeden z lepszych wynalazków ostatniej dekady. Spośród nich nasz mObywatel ma się czym pochwalić. Z każdą kolejną nową funkcją ułatwia on coraz bardziej życie codzienne i załatwianie spraw obywateli, którzy chcą z niego skorzystać. Teraz debiutuje kolejna. Tym razem jest to Podpisz dokument, który miał swoją premierę we wtorek 25 lutego. Zgodnie ze swoją nazwą, usługa pozwoli na podpisywanie elektronicznych dokumentów w popularnym formacie .pdf. Możliwości usługi Podpisz dokument zachwala wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
W mObywatelu zachodzi wiele rewolucyjnych zmian, ale usługa Podpisz dokument jest jednym z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. W aplikacji można teraz podpisać e-dowodem dowolny dokument w postaci PDF. Wymagany jest moduł NFC w telefonie i oczywiście aktywny certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie wraz z ustalonym do niego kodem PIN. Wszystkim, którzy planują wymianę dowodu osobistego warto przy tym przypomnieć, że potrzebują zawnioskować o wgranie tego certyfikatu do e-dowodu, kiedy wyrabiają nowy dokument, żeby móc w pełni korzystać z jego możliwości.
Jak należy rozumieć zastrzeżenia dotyczące wymagań aplikacji? Przede wszystkim, potrzebujemy telefonu ze wbudowanym modułem NFC. Większość obecnie produkowanych smartfonów takowy posiada. Jeszcze 5 lat temu była to opcja dostępna raczej dla posiadaczy tzw. flagowców. Dzisiaj spełnienie tego wymagania nie powinno być większym problemem.
Musimy dysponować także aktywnym certyfikatem podpisu osobistego w dowodzie elektronicznym. E-dowód to fizyczny dokument zawierający specjalny chip zawierający wszystkie dane właściciela, w tym także te biometryczne. Wszystkie dowody osobiste wydawane po 4 marca 2019 roku są w takowy wyposażony. To o tyle ważne, że e-dowód pozwala na skorzystanie z usługi podpisu osobistego. Ten z kolei jest zaawansowanym podpisem elektronicznym, który potwierdza tożsamość osoby, która go złożyła. Żeby skorzystać z usługi Podpisz dokument musimy także ustawić i aktywować kod PIN do naszego certyfikatu.
Co w sytuacji, gdy nasz dowód osobisty nie spełnia tych wymagań? W mObywatelu przy próbie skorzystania z Podpisz dokument zobaczymy stosowny komunikat, na przykład „Nie masz dowodu osobistego z warstwą elektroniczną”.
Podpis osobisty jest równorzędny podpisowi złożonemu odręcznie w kontaktach z instytucjami państwowymi
Ktoś mógłby się teraz zastanawiać, po co nam właściwie taka osobna usługa w mObywatelu. Do tej pory podpis osobisty wymagał zastosowania dedykowanego oprogramowania zarówno w przypadku komputerów osobistych, jak i w urządzeniach mobilnych. W tym pierwszym przypadku musieliśmy jeszcze posiadać specjalny czytnik. Teraz możemy skorzystać z podpisu osobistego szybko i stosunkowo wygodnie. Zgodnie z informacjami umieszczonymi w rządowej platformie gov.pl proces korzystania z usługi Podpisz dokument wygląda następująco:
- Najpierw dodajemy dokument do podpisania z poziomu aplikacji.
- Następnie wpisujemy 6-cyfrowy numeru CAN e-dowodu. Znajdziemy w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem.
- Później wpisujemy 6-cyfrowy kod PIN2 ustalany w urzędzie w trakcie odbioru e-dowodu.
- Kolejnym krokiem jest przyłożenie naszego dowodu osobistego do tylnej ścianki telefonu, by rzeczywiście podpisać dokument.
- Później możemy zapisać albo otworzyć podpisany przez nas dokument.
Podpis osobisty przy kontaktach z urzędami i innymi gałęziami administracji publicznej jest równorzędny podpisowi złożonemu odręcznie. Możemy więc skutecznie podpisać na przykład nasze podanie do któregoś z urzędów wysyłane na adres e-mail. Przy czym skoro mowa o dokumentach w formacie .pdf, to trzeba wspomnieć, że będzie on stanowił załącznik do wiadomości.
Szczególnie atrakcyjna wydaje się możliwość podpisywania w ten sposób dokumentów w relacjach z podmiotami prywatnymi, na przykład różnego rodzaju przedsiębiorstwami. Przy czym należy zaznaczyć, że skorzystanie z niej wymaga uprzedniej zgody obydwu stron. To odróżnia podpis osobisty od kwalifikowanego podpisu elektronicznego, który jest bezwzględnie skuteczny niezależnie od adresata naszego dokumentu.