Dzieci będą w przyszłości wykonywać zawody, które obecnie nie istnieją

Edukacja Praca Technologie Dołącz do dyskusji
Dzieci będą w przyszłości wykonywać zawody, które obecnie nie istnieją

Postęp technologiczny, z którym mamy obecnie do czynienia, przynosi nam nie tylko ułatwienia życiowe, ale także zmartwienia. Wielu ludzi boi się przede wszystkim AI, którego gwałtowny rozwój wpływa nie tylko na dorosłych, pracujących ludzi, ale także na młodzież. Z badań wynika, że dzieci, które obecnie chodzą do szkoły, mogą wykonywać zawody, o których w dzisiejszych czasach nie mamy jeszcze bladego pojęcia.

Dynamiczne zmiany technologiczne uformują przyszłość zawodową naszych dzieci

O tym, w jak dużym stopniu dzieci uczęszczające obecnie do szkoły zostaną dotknięte dynamicznym rozwojem technologii, mówi nam raport Światowego Forum Ekonomicznego „Future of Jobs”. Eksperci zwracają w nim uwagę na konieczność szybkiego dostosowania światowej edukacji do zmieniających się trendów, związanych z galopującym postępem technologicznym.

Członkowie World Economic Forum kierują naszą uwagę ku zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, w której nawet dobre, czteroletnie studia nie zawsze będą dawały gwarancję sukcesu zawodowego. Już teraz w Stanach Zjednoczonych mamy do czynienia z malejącym entuzjazmem dla tradycyjnych stopni naukowych. Trend ten jest jeszcze bardziej widoczny w krajach Azji i Pacyfiku. Przykładem jest tutaj Malezja, gdzie coraz większa liczba młodych ludzi decyduje się na rozpoczęcie swojej „kariery zawodowej” w mediach społecznościowych.

System edukacji musi zostać przebudowany w kierunku adaptowalności i biegłości cyfrowych w programach nauczania. Eksperci World Economic Forum postulują szybkie wdrażanie tego typu zmian, aby w jak najlepszym stopniu przygotować młodych ludzi na wyzwania, związane z galopującymi zmianami technologicznymi.

Globalna transformacja edukacyjna musi być jednak wdrażana z głową

World Economic Forum chce wprowadzenia zmian w edukacji młodych ludzi także po to, aby oddalić ryzyko stagnacji gospodarczej i pogłębiania się nierówności społecznych. Zmiany muszą być zatem nie tylko innowacyjne, ale także inkluzywne. Niezbędne jest w tym wypadku wdrożenie w życie takich rozwiązań, które pozwolą na uformowanie ram regulacyjnych, koniecznych do uznania alternatywnych ścieżek kształcenia. Niezbędne jest także wypracowanie mechanizmów, które będą mogły umożliwiać certyfikowanie umiejętności zawodowych na całym świecie.

Inwestycje w innowacyjne metody edukacyjne nie mogą jednak powodować niedostępności edukacji np. ze względu na wysoką cenę kształcenia. Tutaj WEF również przywołuje przykład Malezji, w której już teraz istnieje Narodowy Tydzień Szkolenia. Został on powołany m.in. po to, aby podnieść kwalifikację młodych ludzi w takich obszarach jak zielone technologie i innowacje cyfrowe.