Ceny samochodów nowych i używanych rosną w zawrotnym tempie. W maju 2025 roku przeciętne używane auto w Polsce kosztowało już ponad 46 tys. zł, czyli prawie trzy razy więcej niż dekadę temu. Średnia cena nowego pojazdu zbliżyła się do 200 tys. zł. I raczej nie ma co spodziewać się nagłego odwrócenia trendu. Jest drogo i pewnie będzie tylko drożej.
Dlaczego auta drożeją i co dziś można kupić za rozsądne pieniądze?
Tak drogo jeszcze nie było. Rekordowe ceny samochodów w salonach
Według IBRM Samar średnia cena nowego samochodu w Polsce w kwietniu 2025 roku wyniosła ponad 193 tys. zł. Dla porównania jeszcze na początku 2020 roku było to około 113 tys. zł. Wzrost cen jest efektem kilku równoległych zjawisk – coraz ostrzejszych norm emisji spalin, obowiązkowego wyposażenia nowych aut w zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz problemów z dostępnością surowców i wzrostem kosztów produkcji.
Zmieniła się także struktura zakupów. Coraz więcej rejestracji nowych pojazdów (26,5 proc. w kwietniu) dotyczy marek premium. Dodatkowo większość nowych aut nabywają firmy wybierające droższe pojazdy w nadziei na ich większą wartość przy odsprzedaży.
Dobrze wyposażona Dacia kosztuje tyle co bazowy Mercedes
Z oferty salonów systematycznie znikają najtańsze modele z podstawowym wyposażeniem i silnikami benzynowymi. W ich miejsce wchodzą auta większe, bogatsze, ale i znacznie droższe. Dziś nie jest niczym niezwykłym, że dobrze skonfigurowana Dacia kosztuje podobnie jak bazowy Mercedes klasy A.
Rosnące ceny nowych pojazdów przekładają się bezpośrednio na drożyznę w komisach. Z danych sieci AAA Auto wynika, że w maju 2025 roku średnia cena używanego samochodu w Polsce przekroczyła 46 tys. zł. To wzrost względem kwietnia, kiedy średnia cena wynosiła niespełna 45 tys. zł, przy jednoczesnym spadku liczby transakcji – z blisko 145 tys. do niewiele ponad 120 tys. sztuk.
Średni wiek aut z drugiej ręki wynosił w maju 11 lat, a średni przebieg – około 165,5 tys. km.
Pomimo wysokich cen Polacy nadal chętnie kupują auta używane
Popularnością cieszą się szczególnie auta w granicach 20–30 tys. zł. Wśród najpopularniejszych modeli znalazły się m.in.:
- Opel Astra (średnia cena – około 20 tys. zł, przebieg – niespełna 190 tys. km, rocznik 2012),
- Volkswagen Golf (około 26 tys. zł, prawie 194 tys. km, 2011),
- Audi A4 (około 30 tys. zł, ponad 233 tys. km, 2010).
Widocznym trendem jest wzrost zainteresowania samochodami z automatyczną skrzynią biegów. W maju blisko 34 proc. rejestrowanych aut używanych to właśnie automaty.