Niektórzy klienci Volkswagen Bank GmbH Oddział w Polsce mogli dziś przeżyć chwile zwątpienia. Mimo wzorowego przestrzegania terminów spłaty kolejnych rat zobowiązania finansowego sporo osób otrzymało alert z BIK. Z wiadomości wyraźnie wynikało, że jednak mają opóźnienie w spłacie. Na infolinii banku twierdzą z kolei, że alert BIK Volkswagen Bank to błąd systemu.
Alert BIK Volkswagen Bank
27 grudnia 2018 r. niektórzy klienci Volkswagen Bank GmbH Oddział w Polsce otrzymali alert z BIK, czyli powiadomienie o zaleganiu z płatnościami. VW Bank miał przekazać wiadomość do Biura Informacji Kredytowej o liczbie dni opóźnienia w spłacie zobowiązania danego klienta. Z kolei klient, jeśli chciał poznać szczegóły, miał otworzyć raport BIK.Problem polega na tym, że wiadomość trafiła do wielu osób, które nie zalegają z żadnymi zobowiązaniami wobec Volkswagen Bank. Skąd zatem ta rozbieżność i informacja, która może – w najlepszym przypadku – wzbudzić silny niepokój?
Błąd systemu
Ofiarą fałszywego alertu padł również jeden z naszych byłych redakcyjnych kolegów. Po dodzwonieniu się na infolinię banku otrzymał dość lakoniczną informację o błędzie systemu. Pani po drugiej stronie słuchawki prawdopodobnie była już zaznajomiona z sytuacją, bo podobny problem miało zgłaszać już wielu innych klientów banku. Mimo to (stan na godz. 17) ani na stronie Volkswagen Bank GmbH Oddział w Polsce ani na profilach w mediach społecznościowych nie pojawiła się informacja o awarii systemu. Podobnych informacji nie ma także na stronie ani na profilach Biura Informacji Kredytowej. Wygląda jednak na to, że wszyscy klienci banku, którzy otrzymali dziś powiadomienia o opóźnieniu, a są pewni, że nie zalegają z żadnymi płatnościami, nie mają większych powodów do niepokoju.
Alert BIK: jak to działa?
Alert BIK to usługa, która może być aktywowana na życzenie. Alert BIK (podobnie jak ChrońPESEL i BezpiecznyPesel) ma m.in. chronić przed wyłudzeniem (abonent usługi dostaje wtedy informację o tym, że bank lub inna firma sprawdza jego wiarygodność kredytową), ale może pomóc także w kontroli finansów (czyli np. abonent dostanie informację o opóźnieniach w spłacie zobowiązań).
Aktualizacja: stanowisko banku
Do wszystkich Klientów, którzy wczoraj otrzymali alerty, BIK wysłał dziś SMS-y z przeprosinami w imieniu obydwu naszych Firm, o treści:
„Szanowni Państwo,
W dniu wczorajszym 27.12.2018, w wyniku błędu otrzymali Państwo niepoprawny alert dotyczący opóźnień w spłacie kredytu w Volkswagen Banku.
Informujemy, że błąd został już zidentyfikowany, a jego skutki usunięte.
Prosimy o zignorowanie błędnego alertu.”
Za całą sytuację serdecznie przepraszamy w imieniu swoim i Volkswagen Banku.
Pozostaję z szacunkiem,
Miłosz Kozicki
Biuro Prasowe Volkswagen Financial Services