Do terminu podpisania sprawozdań finansowych za rok 2018 zostały dwa dni – termin upływa w niedzielę 31.03. Co jednak, gdy nie mamy nadal podpisanych dokumentów, a wszystko razem trzeba jeszcze wysłać? Rozwiązanie jest proste, pod warunkiem, że posiadamy Profil Zaufany. Jest nim udostępniona w serwisie obywatel.gov.pl „podpisywarka”.
Rozwiązanie to pozwala na podpisanie dowolnego dokumentu za pomocą Profilu Zaufanego. Całość zajmuje 10 minut – licząc założenie Profilu – i odbywa się bez odchodzenia komputera. Może być to jedyną alternatywą względem stania w długich kolejkach na poczcie. Oto krótki przewodnik krok po kroku, jak skorzystać z nowego narzędzia, dostępnego tutaj.
Założenie Profilu Zaufanego
Według nowych danych Profil Zaufany ma już ponad 3 miliony Polaków, zatem prawdopodobnie wielu Czytelnikom ta cześć nie będzie już potrzebna. Jeśli jednak należysz do tych, którzy jeszcze nie założyli konta, oto krótka instrukcja. Jeśli chcemy zdążyć przed terminem, zostaje nam droga elektroniczna. Jest ona dostępna dla posiadaczy kont w jednym z banków z poniższej listy:
– Alior Bank
– Bank Millenium
– Envelo
– ING Bank Śląski
– Inteligo
– mBank
– PKO BP
– PKO SA
– Santander
– T-mobile Usługi Bankowe
Jeśli do nich należymy, wystarczy zalogować się na stronie banku, a następnie znaleźć zakładkę „Profil zaufany”. Tam zaznaczamy wymagane zgody, a następnie weryfikujemy kodem przysłanym na numer telefonu powiązany z kontem. Całość procedury można załatwić w 3 minuty, ale osobiście polecałbym poczytać warunki, na jakie się zgadzamy.
Istnieje także możliwość założenia Profilu podczas osobistej wizyty w banku lub niektórych urzędach. Nie jest to jednak rozwiązanie dla zapominalskich, którzy muszą pilnie złożyć dokumenty przed tegorocznym terminem.
Podpisanie i wysłanie dokumentu
Teraz pozostaje nam wejść na tę stronę „podpisywarki” i podpisać sam dokument. Wystarczy skorzystać z opcji „Podpisz lub sprawdź dokument”, która pozwoli na załadowanie pliku. Następnie wybieramy kolejno „Podpisz” -> „Podpisz profilem zaufanym”. Na telefon otrzymamy hasło, które należy wprowadzić i zatwierdzić operację – w ten sposób dokument jest gotowy do złożenia. Taki plik możemy wysłać także kolejnej osobie, która ma go podpisać. Wystarczy wówczas załadować go podaną powyżej metodą i dodać drugi podpis. Możemy też zapoznać się z treścią dokumentu oraz sprawdzić listę osób podpisanych przed nami.
I tyle?
Osobiście ciężko jest mi w to uwierzyć, ale tak – sam przetestowałem to rozwiązanie i mogę potwierdzić, że działa bez problemów. To jeden z przykładów pokazujących, jak dobrze może działać cyfryzacja państwa i jakie ułatwienia przynosi obywatelom. Zachęcam też do poczytania o innych tego typu ułatwieniach.