Polacy coraz chętniej kupują na Aliexpress, skuszeni niskimi cenami. Okazuje się, że być może za jakiś czas będą mogli kupować produkty nie tylko za pośrednictwem platformy, ale też… stacjonarnie. Nowe możliwości mogą też zyskać polscy sprzedawcy, którzy chcieliby wystawiać swoje produkty na sprzedaż za pośrednictwem platformy.
Sklep stacjonarny Aliexpress w Polsce? „Chcielibyśmy taki projekt uruchomić”
„Business Insider” przeprowadził wywiad z Garym Toppem, dyrektorem operacyjnym Aliexpress w Europie Środkowo-Wschodniej. Z rozmowy można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków – na przykład taki, że za jakiś czas może powstać sklep stacjonarny Aliexpress w Polsce. Gary Topp, zapytany o to, czy Aliexpress planuje w naszym kraju podobne inwestycje jak w Hiszpanii (w której sklepy stacjonarne prezentujące część oferty już działają) stwierdził że „chcieliby uruchomić taki projekt”. Nie podał jednak konkretnych terminów, chociaż w obecnej sytuacji epidemicznej nie powinno to dziwić. Należy jednocześnie pamiętać, że z pewnością jest to raczej dalsza perspektywa, a Aliexpress będzie bacznie obserwowało sytuację na polskim rynku e-commerce.
W wywiadzie padła też deklaracja ważna dla polskich przedsiębiorców, którzy chcieliby wystawiać swoje produkty na sprzedaż za pośrednictwem platformy Aliexpress. Wcześniej taką możliwość dostali już przedsiębiorcy z innych krajów Europy, a także z Rosji i z Turcji. Gary Topp potwierdził, że tak jak w przypadku sklepu stacjonarnego, Aliexpress planuje taki krok. Tyle że znów – nie wiadomo na razie, kiedy miałoby to nastąpić.
Dyrektor ominął natomiast zręcznie wątek związany z nowymi przepisami, które mają wejść w życie w 2021 r. Zgodnie z nimi przesyłki zamawiane na Aliexpress mają być szczegółowo sprawdzane na polskiej granicy i obejmowane należnymi opłatami celnymi. Jak stwierdził Topp, „zawsze przestrzegają lokalnych przepisów” i „wymagają tego samego od sprzedawców na swojej platformie”.
Rynek e-commerce w Polsce nieustannie rośnie
Plany Aliexpress na poszerzanie wpływów na polskim rynku nie powinny dziwić. Rynek e-commerce ma się w Polsce coraz lepiej. Z niedawno opublikowanego raportu „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że aż 73 proc. internautów robi zakupy online. Oczywiście warto pamiętać o tym, że taki wzrost w porównaniu do zeszłego roku (o 11 p.p.) to także w dużej mierze efekt pandemii koronawirusa. Nie zmienia to jednak faktu, że zakupy online są z roku na rok coraz popularniejsze, nie tylko wśród młodych.
Warto też zwrócić uwagę na grupę niekupujących w sieci (27 proc badanych) – aż 43 proc. tej grupy nie kupuje online, bo potrzebują fizycznego kontaktu z produktem. Sklep stacjonarny Aliexpress w Polsce mógłby zatem nie tylko przyciągnąć takich konsumentów, ale jeszcze przekonać ich do zakupów online na platformie.