Nieuczciwe firmy powinny zacząć się bać. UOKiK może im nakazać publiczne przyznanie się do oszukiwania klientów!
Do niedawna wiele firm naciągało lub wręcz oszukiwało klientów umieszczając w zapisach swoich umów tak zwane klauzule niedozwolone. Dawały one przedsiębiorcom nieuczciwą przewagę w sporach z konsumentami, gdyż w wielu przypadkach nie byli oni w stanie skutecznie dochodzić swoich praw, gdy okazywało się, że zostali oszukani.
Oto kilka z całej, długiej listy klauzul niedozwolonych, których pełen wykaz dostępny jest na stronie UOKiKu:
„Sprzedawca zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu bez podania przyczyny i bez wcześniejszych uprzedzeń”
„Reklamacja zostanie rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty otrzymania przesyłki”
„Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego lub karnetu”
„W przypadku uznania odstąpienia od umowy Sklep dokonuje zwrotu zapłaconej ceny w terminie 30 dni od daty otrzymania zwróconego towaru po pomniejszeniu o koszty obciążające Klienta”
„Oznacza to, że towar musi znajdować się w (…) nieuszkodzonym opakowaniu (…), a sam produkt oraz akcesoria będą nieuszkodzone”
„W celu dokonania zwrotu towaru niezbędny jest wcześniejszy kontakt ze Sprzedającym”
„Sprzedawca nie bierze odpowiedzialności za utratę danych klienta i związane z tym konsekwencje”
„Nie odpowiadamy za opóźnienia w dostawie przesyłek przez firmę kurierską lub Pocztę Polską”
UOKiK ma obecnie do wykorzystania wobec nieuczciwych firm nowe możliwości, które powinny mocno zdyscyplinować naciągaczy. Jest to możliwość nakazania firmie, która dopuściła się niedozwolonych działań wobec swoich klientów, wysłania im oświadczenia o swoich nieuczciwych praktykach wobec nich i zwrotu korzyści, jakie uzyskali dzięki temu, a także publicznego przyznania się do oszustwa poprzez zamieszczenie takiej informacji w mediach.
Niektórzy już komentują ten fakt, że jest to swego rodzaju publiczna chłosta i nieco zbyt mocno ingeruje w swobodne zawieranie umów między kontrahentami.
W każdym przypadku, w którym klienci czują się poszkodowani i wyczerpali wszelkie drogi odwoławcze od decyzji firm, można zwrócić się do UOKiK, ale najlepiej jest tego typu przypadki skonsultować z naszymi prawnikami, którzy z chęcią doradzą lub pomogą przygotować stosowne pisma. Są oni stale dostępni pod adresem kontakt@bezprawnik.pl.
Zdjęcie z serwisu shutterstock.com