Zakładanie sklepu internetowego, przy dzisiejszych warunkach technologicznych, to czynność bardzo prosta. Ale tylko z pozoru. Bo zlekceważenie kilku punktów może sprawić, że nasz sklep nie przetrwa długo na rynku albo nie dotrzemy do pożądanej przez nas grupy docelowej. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie pięciu najważniejszych kroków niezbędnych do wejścia w e-commerce.
Zakładanie sklepu internetowego – krok 1
Absolutną podstawą jest wybadanie rynku. Powinniśmy do niego przystąpić jak najwcześniej, bo często okazuje się, że pomysł uważany przez nas za idealny albo zrodził się już w czyjejś głowie i odnosi sukces, albo wręcz przeciwnie – okazał się niewypałem. Dlatego rozpocznijmy od mozolnego przejrzenia tego wycinka sektora e-commerce, w którym chcielibyśmy zacząć się poruszać.
To, że na rynku istnieć będą konkurencyjne firmy, jeszcze nie oznacza że powinniśmy nabrać sceptycyzmu do swojego planu. Ważne jest to, żeby branża nie była przesycona sklepami oferującymi niemal dokładnie to samo, co my. Bo gdyby tak było, to musielibyśmy bardzo wiele zainwestować w odpowiednie pozycjonowanie naszego sklepu, a i tak mogłoby to nie odnieść pożądanego skutku. Szczególnie jeśli w naszej działce są już firmy bardzo doświadczone, rozpoznawalne i oferujące konkurencyjne ceny.
Warto też przeanalizować potencjalnie konkurencyjne sklepy pod kątem ich atrakcyjności wizualnej i funkcjonalnej. Może się okazać, że firmy którym zamierzamy postawić wyzwanie, opracowały rozwiązania będące daleko poza naszym technologicznym zasięgiem. To również może wpłynąć na problem z pozyskaniem klientów. Czasem też przyda się po prostu łut szczęścia. Trendy e-commerce 2020 mówią na przykład, że z powodu pandemii bardzo mocno wystrzelił internetowy handel produktami spożywczymi. A jeszcze rok temu takiego sukcesu właściwie nie dało się przewidzieć.
I niech to nie brzmi dla was zniechęcająco. Pierwszy krok to po prostu zestawienie naszego pomysłu z twardą rzeczywistością. Nie chcemy przecież dołączyć do bardzo licznego przecież grona sklepów internetowych, które upadają po kilku miesiącach istnienia. A często dzieje się tak właśnie z powodu nieodpowiedniego rozeznania rynku.
Zakładanie sklepu internetowego – krok 2
Od drugiego kroku również zależy bardzo wiele. A jest nim wybór nazwy i domeny. Nawet najbardziej twórczy i innowacyjny pomysł może nie zawojować świata przy nie najlepiej dobranych słowach. Wiele zależy tu od tego czy naszą działalność w e-commerce zaczynamy od zera, czy też prowadziliśmy dany sklep do tej pory w wersji stacjonarnej. W tym drugim przypadku zwykle lepiej nie wprowadzać zamieszania z więcej niż jedną nazwą działalności, szczególnie jeśli zdobyła ona już w przeszłości pewną renomę.
Wybór nazwy/domeny wiąże się też oczywiście z kolejną analizą rynku. Dziś, gdy kolejne e-przedsiębiorstwa wyrastają jak grzyby po deszczu, lepiej nawet dzień przed rejestracją naszego sklepu internetowego upewnić się raz jeszcze, że nikt nie wpadł na podobny pomysł, co my. Co do samej nazwy/domeny, to bardzo trudno o jednolitą regułę mówiącą o tym, co jest najbardziej skuteczne. Z pewnością jeśli nasze towary adresujemy na przykład do rodzin z klasy średniej, to możemy zadbać o nieco bardziej finezyjną grę słów. Jeśli jednak naszymi klientami mają być wszyscy, niezależnie od poziomu zarobków czy wykształcenia, to zastanówmy się nad czymś jak najbardziej uniwersalnym.
Zakładanie sklepu internetowego – krok 3
Czas na przejście od poziomu abstrakcji do poziomu funkcjonalności. Czyli wybór systemu i oprawy graficznej. Oczywiście – jeśli nasze przedsięwzięcie to duży projekt, to będziemy chcieli zadbać o to, żeby i to, i to było naszym autorskim dziełem. Jednak dziś, przy ogromnej dostępności gotowych rozwiązań oraz platform ułatwiających błyskawiczne wchodzenie w e-commerce, wiele mniejszych firm decyduje się na skorzystanie z gotowych rozwiązań (takich jak Shoper).
Nie odkryjemy Ameryki pisząc, że dziś zdecydowanie bardziej opłaca się postawić na minimalizm niż na stronę zarzuconą od góry do dołu świecącymi bannerami. Jeśli jednak nie oferujemy rzadkich towarów luksusowych, to z tymże minimalizmem nie musimy też aż tak przesadzać. Dobre zdjęcia w odpowiedniej kolorystyce oczywiście przyciągają wzrok, ale nie powinno być ich za dużo na raz. Podobnie jest z informacjami o promocjach – klienci chcą je zobaczyć, ale niekoniecznie w centralnym punkcie serwisu.
To, co pozostaje już wyłącznie w naszej gestii, to zamieszczenie fotografii i opisów naszych towarów. Jeśli zatem decydujemy się na wysoką jakościowo szatę graficzną, musimy też zadbać o to by rzeczy, które mamy na sprzedaż, również prezentowały się jak najlepiej. Można pomyśleć nad zatrudnieniem do tego fotografa orientującego się w uwiecznianiu towarów na potrzeby e-commerce. Istotną częścią jest także wprowadzenie opisu przedmiotu – nie powinien być zbyt długi, za to konkretny, skupiony na jego funkcjonalności, zwracający uwagę na to co w naszym towarze jest wyjątkowe.
Zakładanie sklepu internetowego – krok 4
Kolejnym niezbędnym elementem, który przybliży nas do otwarcia swojego sklepu internetowego, są formalności. Dziś na szczęście nie kojarzą się one już tak często z nieprzyjemnym, biurokratycznym procesem, w którym tracimy mnóstwo czasu na wizyty od biura do biura i od urzędu do urzędu. Ale mimo wszystko rejestracja firmy zabierze nam trochę czasu, tym bardziej że jest to proces kluczowy dla dalszej formy naszej działalności. Ale już założenie konta firmowego jest czynnością znacznie przyjemniejszą niż kiedyś. Również dlatego, że banki mają w tej dziedzinie coraz atrakcyjniejsze oferty.
Przykładem jest tu Konto Firmowe Otwarte na Biznes w Banku BNP Paribas. W przypadku miesięcznych wpływów w wysokości od 20 tysięcy złotych, za prowadzenie rachunku nie płacimy tu co miesiąc ani grosza. Darmowy jest też dostęp do intuicyjnej bankowości internetowej GOonline i Biznes Pl@net (w Biznes Pl@net dla jednego użytkownika). A miesięczne wpływy powyżej 100 tysięcy złotych dają też nieograniczone darmowe przelewy krajowe bądź przelewy w Euro (SEPA).
Do obsługi takiego konta firmowego za darmo dostajemy także kartę debetową Mastercard. Daje ona możliwość bezpłatnej wypłaty pieniędzy z bankomatów Euronetu w całym kraju. Nie zapłacimy też za jej miesięczne użytkowanie, jeśli transakcje bezgotówkowe w danym okresie przekroczą zaledwie 700 złotych. I jeszcze jedno – w Koncie Firmowym Otwartym na Biznes w Banku BNP Paribas na początek współpracy klient jest zwolniony z opłaty za prowadzenie rachunku czy przelewy przez dwa miesiące.
Zakładanie sklepu internetowego – krok 5
Na koniec czas na sprawy nieco mniej widoczne, za to zdecydowanie kluczowe. Czyli statystyki. Podpięcie naszego sklepu pod Google Analytics (lub podobne narzędzie tego rodzaju) sprawi, że od pierwszego dnia jego uruchomienia będziemy wiedzieli z jakich obszarów sieci nasi klienci do nas trafili, z jakich części kraju (albo świata!) pochodzą i ile czasu spędzają w naszym sklepie. Każda tego typu informacja jest na wagę złota, więc w żadnym wypadku nie zapominajmy o tym, by narzędzie analityczne było z nami od momentu otwarcia sklepu.
To oczywiście nie są wszystkie kroki, jakie musi wykonać przyszły właściciel sklepu internetowego. Pozostaje przecież jeszcze wiele innych kwestii, na przykład to jak przygotować regulamin sklepu internetowego. Jednak pięć opisanych wyżej kroków to absolutny elementarz, bez którego wejście do sektora e-commerce będzie niemożliwe. A co dalej? Sukces leży w naszych rękach! Artykuł powstał we współpracy z Bankiem BNP Paribas.