Przyzwyczailiśmy się, że na ogół nie ma problemów ze zwrotem zakupionego towaru. Oczywiście w ostatnim czasie te przyzwyczajenia pokrzyżowało zamknięcie sklepów, coraz prościej jednak możemy zwrócić zakupy robione przez Internet. Czego nie możemy zwrócić? Nadal istnieje lista towarów, których prawo zwrotu nie dotyczy.
Czego nie możemy zwrócić po zakupie? Okazuje się, że tych towarów jest całkiem sporo i warto o nich pamiętać. Oczywiście końcówka tego roku to dość szczególny czas, z jednej strony poświąteczny zwrot nietrafionego prezentu, z drugiej zamknięte sklepy stacjonarne.
Taki stan rzeczy mocno komplikuje nasze uprawnienia związane ze zwrotem. Warto pamiętać, że w przypadku terminów obowiązujących w sklepach stacjonarnych większość sieci zawiesiła ich bieg. Miało to miejsce już w przypadku pierwszego lockdownu.
Czego nie możemy zwrócić, nawet jeśli składamy zamówienie w sklepie internetowym?
Biegnący termin to nie jedyny problem w przypadku zwrotu towaru. Odstępstwo od tej zasady, zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet, dotyczy także pewnej grupy towarów, których po prostu nie możemy zwrócić po zakupie. Pewnie najbardziej oczywistą będzie bielizna. Nie jest to jednak do końca prawda. Większość sklepów stacjonarnych faktycznie nie przyjmuje zwrotów bielizny, nie dotyczy to na ogół zakupów przez Internet. Jeżeli rzecz, w tym bielizna nie została rozpakowana, możemy ją zwrócić.
Kwestia zwrotu bielizny tak naprawdę pokazuje pewną ogólną zasadę, która dotyczy również innych zakupionych rzeczy. Przepisy wyłączają możliwość zwrotu ze względów higienicznych lub ochronę zdrowia. Obok bielizny będzie to również dotyczyć niektórych innych ubrań czy soczewek kontaktowych. Patrząc szerzej na towary, które nie podlegają zwrotowi, warto wspomnieć, że nie możemy zwrócić także tych wykonanych na nasze specjalne, indywidualne zamówienie. Tu przykładem może być grawerowana biżuteria, sukienka czy garnitur szyty na miarę oraz ubrania z wyszytym logo, itp.
Nie możemy zwrócić również rzeczy, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, takich jak jedzenie lub niektóre kosmetyki.
Kolejnym przykładem będą rzeczy, który po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, stają się nierozłącznie połączone z innymi rzeczami (np. paliwo w samochodzie) oraz takie, których cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym (np. waluty obce).
Rezygnacja z usługi
Oprócz rzeczy warto zwrócić uwagę, że zwrotowi nie podlegają usługi. Przede wszystkim dotyczy to tych, które zostały wykonane w pełni (za naszą zgodą) przed upływem 14-dniowego terminu do odstąpienia (np. e-korepetycje, szkolenia, montaż). Prawo to nie dotyczy także usług hotelarskich, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, zakupionych biletów na wydarzenie oznaczone co do dnia, np. koncertów.
Warto pamiętać, że prawo odstąpienia nie przysługuje nam, gdy kupiliśmy płytę CD lub DVD, którą rozpakowaliśmy z folii ochronnej. Wszystkie nagrania dźwiękowe lub wizualne, a także programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, po jego zdjęciu nie podlegają już zwrotowi i uważane są za użyte.
Zwracać nie możemy również gazet. Czasopisma i dzienniki nie podlegają zwrotowi nawet jeśli są treściami cyfrowymi. Ten typ treści, jeżeli nie jest utrwalony na nośniku materialnym, jest wyłączony z tego prawa. Podobnym przykładem, są rzeczy zakupione na aukcjach i nie chodzi tu tylko o popularne aukcje Allegro, ale również inne aukcje publiczne.