Firmy mają więcej czasu na rozliczenie nadwyżki z Tarczy Finansowej 2.0. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że Rada Ministrów podjęła uchwałę dającą na to przedsiębiorcom 6 tygodni więcej. Od 15 stycznia do 28 lutego 2021 ze wsparcia z tarczy skorzystało w sumie 47,7 tys. firm. Na konta przedsiębiorców trafiło łącznie 7,1 mld zł. Średnia kwota pomocy wyniosła 539 tys. zł.
Firmy mają więcej czasu na rozliczenie nadwyżki z Tarczy Finansowej
Przedsiębiorcy postulowali o wydłużenie czasu na rozliczenie pomocy. Ministerstwo Rozwoju postanowiło dać im go więcej. Chodzi o to, by zwrot części pieniędzy przyznanych w ramach pomocy z tarczy nie zaszkodził bieżącemu funkcjonowaniu firmy. Przedsiębiorstwa zyskały więcej czasu na wygospodarowanie i odłożenie pieniędzy, które muszą ewentualnie oddać. Zgodnie z uchwałą beneficjent programu powinien zwrócić różnicę pomiędzy kwotą subwencji finansowej, jaką otrzymał w oparciu o prognozowaną wysokość spadku przychodów oraz kosztów stałych. A kwotą subwencji finansowej, którą otrzymałby bazując na rzeczywistych danych finansowych. Ma na to czas do 15 marca 2022 roku.
„Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wielu przedsiębiorców z branż, które najdotkliwiej odczuły negatywne skutki pandemii Covid-19, wydłużyliśmy o 6 tygodni czas na rozliczenie nadwyżek z środków pomocowych, jakie otrzymali z rządowej Tarczy Finansowej 2.0. Dzięki temu będą mieli więcej czasu na uregulowanie należności i zabezpieczenie płynności finansowej swoich firm. W szczególności tych z sektora MŚP” powiedział minister rozwoju i technologii Piotr Nowak.
Te ponad 7 mld zł trafiło do firm z branż, które najbardziej doświadczyły negatywnych skutków pandemii Covid-19. To głównie hotelarstwo, organizatorzy targów i różnych eventów. Branża turystyczna i fitness.
Fundusz może umorzyć wszystko i nic
W październiku Polski Fundusz Rozwoju poinformował, że rusza proces rozliczania i umarzania subwencji dla mikro, małych i średnich firm w ramach Tarczy Finansowej 2.0. Firmy, które spełnią określone warunki mogą liczyć na 100 proc. umorzenia. Rozliczenie tarczy ma się odbywać w trzech etapach. Najpierw PFR rozliczy małe i średnie firmy. Potem te mikro. Trzeci etap to umorzenia. Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o wsparcie.
Każda firma dostanie z PFR decyzję, w której fundusz określi, jaką część subwencji umorzy. Może to być nawet 100 procent. Można też dostać decyzję wzywającą do zwrotu całej subwencji. Jest i opcja trzecia. Można dostać od PFR informację o „zidentyfikowaniu okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu”. W takim przypadku PFR poprosi o wyjaśnienia.
Na całkowite umorzenie mogą liczyć te firmy z sektora MŚP, które łącznie spełniają dwa warunki: nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji.