Wbrew powszechnemu przekonaniu wynikającemu z setek inicjatyw mających zapewniać kobietom równe szanse z roku na rok maleje liczba kobiet w biznesie. W spółkach giełdowych zaledwie 6 proc. stanowisk prezesów zajmują kobiety.
Hołdując liberalnym wartościom, nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem, iż jakakolwiek dyskryminacja – czy to w zakresie kariery naukowej, czy zawodowej mogłaby być właściwa. Nie chciałbym obudzić się w rzeczywistości, w której moi koledzy, czy też koleżanki z pracy znaleźliby się w tym miejscu, w którym jestem ja dlatego, że np. mają ciemniejszy kolor skóry, są amiszami czy noszą sukienki. Zdecydowanie oczekuje, że będą po prostu merytorycznie przygotowani do danej pracy. Żaden ze mnie feminista, natomiast wyniki raportu są jednoznaczne. Sztucznie wypracowywane parytety, z reguły zawodzą, natomiast w tym wypadku konieczne jest abyśmy na temat spojrzeli nieco szerzej. Udział kobiet w największym biznesie – mimo i tak znacznych różnic – z roku na rok marginalizuje się coraz bardziej. Dlatego jako redakcja dostrzegamy problem oraz staramy się go nagłośnić.
Maleje liczba kobiet w biznesie
Obecnie aż 80 proc. stanowisk prezesów oraz 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich firmach zajmują mężczyźni. Wyłącznie w 6 proc. spółek giełdowych funkcję prezesa sprawuje kobieta. Dodatkowo, warto podkreślić, że w stosunku do ubiegłego roku, aż o 3 proc. spadła liczba firm należących do kobiet. Nie brakuje głosów, iż kobiety często pomijane są niejako w debacie publicznej. Niemalże 75 proc. ekspertów zapraszanych do mediów stanowią bowiem mężczyźni.
To naprawdę istotne dysproporcje, zważywszy że udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. Dodatkowo warto podkreślić, że spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów oraz członków zarządu dotyczy także spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Zaledwie 17 proc. członków zarządów spółek giełdowych stanowią kobiety.
Ponadto, w związku z pandemią Covid-19 wywołaną działaniem koronawirusa SARS-CoV-2 co 5 kobieta prowadząca działalność gospodarczą musiała zmienić profil działalności. Niewątpliwie wciąż trwająca pandemia miała znaczny wpływ na spadek aktywności biznesowej kobiet, w szczególności pośród kobiet. To kobiety bardzo o wiele częściej zmuszone były do przerwy, czy to w prowadzonej działalności czy w trakcie pracy w związku z lockdownami, które swoim zasięgiem obejmowały przedszkole oraz placówki edukacyjne.
Zgodnie z danymi wskazanymi w raporcie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką 1/3 ankietowanych właścicielek/współwłaścicielek różnych firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności. Dodatkowo ponad 1/4 badanych odnotowała spadek przychodów, natomiast 8 proc. było zmuszone zawiesić swoją działalność.
Wiedza Nie Ma Płci
Mając na uwadze powyższe pragniemy poinformować, że rusza druga już odsłona kampanii społecznej pt. Wiedza Nie Ma Płci. Jak wynika z danych opublikowanych na łamach magazynu Science już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy płci. Przekonania oraz przeświadczenia mające swoje źródło w sytuacjach oraz zachowaniach z okresu wczesnego dzieciństwa zdaniem ekspertów przekładają się na dorosłe życie. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.
Kampania o której wspominamy jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet oraz mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet.
Dlatego już teraz zapraszamy was do udziału w debatach:
- Automatyzacja w biznesie – 20 stycznia 2022 r., ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture;
- Praca zdalna vs. hybrydowa – 7 lutego 2022 r., ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
- Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego 2022 r., ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange – 10 lutego
- Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń – 14 lutego 2022 r., ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas.