Polska Grupa Górnicza zaplanowała daleko idące zmiany w swoim funkcjonowaniu. W szczególności dotyczy to sposobu dystrybucji surowca. Spółka postanowiła, że oprze się w tej kwestii w całości o formułę ecommerce. Tym samym sklep internetowy PGG będzie jedynym kanałem sprzedaży węgla opałowego.
Teraz cały węgiel opałowy z PGG trafi do sprzedaży przez Internet
Już niedługo nastąpi niemalże rewolucja w funkcjonowaniu Polskiej Grupy Górniczej. Spółka nie tylko stara się zwiększyć dostępność węgla dla wszystkich zainteresowanych klientów, ale też zmienia kanał dystrybucji węgla opałowego. Prezes PGG Tomasz Rogala wyjaśnił nadchodzące zmiany w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Węgiel jest cały czas produkowany przez wszystkie krajowe spółki górnicze. Dodatkowo klienci PGG mogą go kupić bezpośrednio, a ilość tak dostępnego węgla cały czas rośnie i już w sierpniu osiągnie 100 proc. – tym samym cały produkowany przez PGG węgiel opałowy będzie dostępny w sklepie internetowym
Obecnie sklep internetowy PGG jest rozwiązaniem tyleż przydatnym dla odbiorców indywidualnych, co niekoniecznie praktycznym. Owszem, pozwala on kupić węgiel bezpośrednio od producenta. Pomija się tym samym pośrednika w postaci składów węglowych. Polska Grupa Górnicza akurat wciąż pozwala kupić surowiec po cenach mniej-więcej zbliżonych do tak zwanej rządowej ceny węgla.
Niestety, równocześnie sklep internetowy PGG jest dostępny jedynie dwa dni w tygodniu. Czy raczej: nowa partia towaru pojawia się we wtorki i czwartki od godziny 16:00. Węgiel można kupić do wyczerpania zapasów. Czyli bardzo krótko, bo zainteresowanie tanim węglem jest w Polsce ogromne. Jakby tego było mało, węglem w e-sklepie PGG żywo interesowali się także scalperzy ze swoimi botami.
Dlatego właśnie decyzja PGG o przekierowaniu dystrybucji węgla opałowego w całości do sklepu internetowego jest taka ważna. Można by wręcz zaryzykować stwierdzenie, że jest na swój sposób przełomowa. Oznacza to bowiem drastyczne zwiększenie dostępności surowca w niskiej cenie dla odbiorców indywidualnych. Miesięcznie kopalnie PGG produkują ponad 220 tys. ton węgli opałowych. Teraz najwyraźniej całość trafi do sprzedaży w formule ecommerce.
Sklep internetowy PGG nie rozwiąże wszystkich polskich problemów z węglem, ale to wciąż krok we właściwą stronę
Równocześnie PGG buduje sieć Kwalifikowanych Dostawców Węgla. Ci mają pełnić funkcję dystrybutorów dostarczających surowiec do odbiorców. Partnerzy PGG zajmą się transportem węgla z kopalni do składu, jego pakowaniem i dostarczeniem klientowi w ciągu 48 godzin od momentu złożenia zamówienia.
Celem Polskiej Grupy Górniczej jest w tym przypadku to, by węgiel rzeczywiście trafiał do odbiorcy i żeby jego cena nie powiększała się na każdym kolejnym etapie transportu. Co ciekawe, ofertę współpracy spółka kieruje przede wszystkim do małych i średnich firm o profilu rodzinnym.
Sklep internetowy PGG to rzeczywiście nowoczesne rozwiązanie z ogromnym potencjałem. Jeśli rzeczywiście wraz ze zmianą kanału dystrybucji dojdzie do usprawnienia całej logistyki, to zmiana może okazać się sukcesem. Co może potencjalnie pójść nie tak? Prezes Rogala apeluje do klientów, by ci nie kupowali nadmiernych ilości węgla na zapas.
Doradzamy klientom, aby przy zakupach węgla zaopatrywać się konkretnie na ten rok, a nie gromadzić zapasów na dłuższe okresy w przyszłości. Nie warto ulegać panice i poddawać się presji większych zakupów na zapas
Nie da się ukryć, że sama PGG nie jest w stanie zaspokoić całego zapotrzebowania na węgiel opałowy w Polsce. Można się więc spodziewać, że surowiec wciąż będzie dość szybko wykupywany. Należy się jednak spodziewać, że doświadczenie ze sprzedażą przez Internet zdobyte przez spółkę w ciągu ostatnich miesięcy znacząco poprawią dostępność taniego węgla opałowego.