Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w mieszkaniu, mogą rozliczać w kosztach uzyskania przychodu m.in. wydatki na czynsz czy opłaty eksploatacyjne – choć pod pewnymi warunkami. Skarbówka wydała jednak niezwykle przychylną dla przedsiębiorców interpretację, zgodnie z którą nie trzeba wyodrębniać pomieszczenia do działalności gospodarczej.
Nie trzeba wyodrębniać pomieszczenia do działalności gospodarczej
Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą i wybierająca jako siedzibę firmy własne mieszkanie lub dom, może część opłat zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Do tej pory utarło się, że przedsiębiorca powinien dla pewności wydzielić odrębne pomieszczenie do prowadzenia działalności gospodarczej (np. gabinet) i na podstawie jego powierzchni obliczać, jaką część wydatków na czynsz czy media może wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Inna sprawa, że w wielu wypadkach jest to trudne – na przykład w sytuacji, gdy mieszkanie jest stosunkowo niewielkie i przedsiębiorca nie jest w stanie wydzielić osobnego pomieszczenia, a świadczy usługi np. jako grafik czy programista (i w rezultacie do pracy wystarcza mu biurko lub w skrajnych przypadkach – po prostu kanapa).
Niedawno jednak skarbówka wydała interpretację indywidualną, która jest sporym przełomem w tej kwestii – i znacząco ułatwia przedsiębiorcom życie. Skarbówka stwierdziła bowiem, że nie trzeba wyodrębnić pomieszczenia do działalności gospodarczej, by wliczać koszty eksploatacji mieszkania w koszty firmowe. Wystarczy, że przedsiębiorca rozlicza koszty proporcjonalnie do powierzchni całego mieszkania (czyli np. nie wlicza 3/4 kosztów do kosztów uzyskania przychodu, mając dwu- lub trzypokojowe mieszkanie). Inna sprawa, że wciąż nie do końca wiadomo, jakie wartości należy przyjąć.
Co jeszcze można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, prowadząc działalność gospodarczą?
Przedsiębiorcy, którzy jako siedzibę swojej firmy wskazali własne mieszkanie powinni mieć również świadomość, że możliwe jest wliczanie w koszty uzyskania przychodu odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup tego mieszkania. Należy jednak pamiętać, że wliczenie kosztów odsetek do kosztów firmowych jest możliwe dopiero w momencie, gdy mieszkanie zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
Odrębną kwestią jest wliczanie wydatków na zakup mieszkania poprzez odpisy amortyzacyjne. Obecnie przedsiębiorcy mają jeszcze taką możliwość, ale od 1 stycznia 2023 r. zostaną jej całkowicie pozbawieni. Jest to jedna ze zmian wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu; miała zresztą zacząć obowiązywać już wcześniej, ale ostatecznie ustawodawca zdecydował się na wydłużenie terminu amortyzacji mieszkań. Rządzący tłumaczyli, że całkowity zakaz amortyzacji został wprowadzony w celu ujednolicenia opodatkowania najmu mieszkań – większość wynajmujących miała wykorzystywać amortyzację do unikania opodatkowania.