Wysoka inflacja sprawia, że Polacy, wybierając się na zakupy, za te same produkty wydają coraz więcej. W tym roku wydamy również znacznie więcej na organizację świąt Bożego Narodzenia – i bynajmniej nie chodzi o kupno droższych i bardziej okazałych prezentów.
Ile Polacy wydadzą na święta Bożego Narodzenia w 2022 r.?
Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja w listopadzie wyniosła 17,4 proc., czyli minimalnie mniej, niż miesiąc wcześniej (17,9 proc.). Na razie jednak Polacy nie mają jeszcze powodów do optymizmu. Wiceprezes NBP szacuje, że inflacja zacznie wyraźniej spadać od marca 2023 r. Część analityków wskazuje drugi kwartał 2023 r., jednak bez podania konkretnego miesiąca. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli inflacja zacznie spadać, to nie oznacza to jeszcze automatycznie spadku cen; wręcz przeciwnie – ceny nadal będą rosły, tyle że… wolniej.
Inflacja przekłada się z kolei na wysokość wydatków – zakupy, zwłaszcza spożywcze, stają się coraz droższe. Rosną też opłaty za ogrzewanie czy czynsze. To wszystko sprawia, że Polacy wydadzą też więcej na święta Bożego Narodzenia – nawet, jeśli nie planują (względem zeszłego roku) żadnych dodatkowych wydatków.
Jak wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta, Polacy wydadzą w tym roku na święta średnio 1259 zł; to o 307 zł więcej, niż w 2021 r. I aż o ponad 500 zł więcej niż w 2020 r. Najwięcej, bo aż 36,6 proc. Polaków założyło na tegoroczne święta budżet w wysokości 1000-1999 zł. 20 proc. zamierza wydać ponad 2 tys. zł. Jednocześnie jednak niewiele mniej respondentów planuje wydać… 500 zł.
Najmniej planują wydać najstarsi
Dla nikogo nie będzie chyba zaskoczeniem, że najmniej planują wydać seniorzy. Jak mówi rzeczniczka Provident Polska Karolina Łuczak,
Oszczędną Gwiazdkę deklarują zwłaszcza najstarsi respondenci, którzy wydadzą na nie średnio 1010 złotych. To o połowę mniej niż najmłodsza grupa wiekowa. Ponadto, co czwarty senior na organizację świąt przeznaczy mniej niż 500 złotych.
Na drugim biegunie znajdują się… najmłodsi respondenci. Osoby w wieku 18-24 lat planują na święta budżet w wysokości średnio 2040,5 zł. Aż 9 proc. ankietowanych z tej grupy zamierza jednocześnie pożyczyć w tym celu pieniądze od rodziny (przy czym dla pozostałych grup wiekowych odsetek ten wyniósł tylko 2 proc.). Warto przy okazji zauważyć, że aby sfinansować święta, spora grupa Polaków (26,9 proc. ankietowanych) jest gotowa sięgnąć po oszczędności. Niespełna 8 proc. respondentów ma zamiar wspomóc się środkami z różnych programów pomocowych, w tym 500 plus. Zdecydowana większość podchodzi jednak rozważnie do finansowania organizacji świąt. Jak zauważa rzeczniczka,
Tegoroczne wyniki Barometru Providenta pokazują, że Polacy rozważnie podchodzą do swoich finansów. Odpowiedzialnie planują świąteczne wydatki, aby te nie nadwyrężyły domowego budżetu. Dwóch na trzech ankietowanych sfinansuje tegoroczne święta z bieżących dochodów. Jeszcze w 2021 roku niemal ¾ Polaków finansowało święta w ten sposób.
Wielu Polaków prezenty kupuje znacznie wcześniej. Nawet na kilka miesięcy przed świętami
Z badania Provident Polska wynika również, że Polacy coraz rozsądniej podchodzą do kwestii zakupu prezentów. Niemal 20 proc. ankietowanych zaczyna kompletować podarunki nawet na kilka miesięcy przed Bożym Narodzeniem. Co więcej, 15,7 proc. respondentów przyznaje, że szuka okazji do zakupu prezentów cały rok. Z grudniowych wyprzedaży (co również jest niezłym sposobem na oszczędność) decyduje się skorzystać 17,3 proc. badanych. Co trzeci badany uważa natomiast, że zdąży kupić prezent na kilka tygodni przed świętami, a tylko 14,2 proc. respondentów zostawia to na ostatnią chwilę.
Jednocześnie – co warto odnotować – tylko nieco ponad połowa badanych (55,3 proc.) spodziewa się, że dostanie jakikolwiek prezent. Najbardziej na podarunki czekają… seniorzy – 20 proc. z nich jest właściwie pewna, że otrzyma jakiś prezent, natomiast 37 proc. spodziewa się, że raczej go otrzyma.
A co Polacy chcieliby dostać pod choinkę? Okazuje się, że po raz kolejny duża grupa badanych wykazuje się pragmatycznym. W każdej grupie wiekowej wygrywają zdecydowanie dwie odpowiedzi – pieniądze oraz bon na zakupy. Taki prezent chciałby otrzymać co czwarty badany.