Najczęściej wybieramy Audi i BMW. To niby segment premium, ale przyciąga głównie atrakcyjnymi rabatami

Moto Zakupy Zakupy firmowe Dołącz do dyskusji
Najczęściej wybieramy Audi i BMW. To niby segment premium, ale przyciąga głównie atrakcyjnymi rabatami

W zakresie finansowania samochodów, najnowsze dane serwisu Superauto.pl wydają się być bardzo interesujące. W pierwszym półroczu 2022 roku, blisko 92% klientów postawiło na zakup nowego auta. Jednakże w tym roku ten trend się zmienił. W 2023 roku aż 94% klientów zdecydowało się na ten sam krok, co przekłada się na zaledwie 6% klientów zainteresowanych pojazdami używanymi. Jak do tego doszło? Wiem.

Kiedy przyjrzymy się bliżej rodzajom samochodów, które cieszą się zainteresowaniem, widzimy pewien stały wzorzec. Samochody dostawcze przewodzą w obu porównywanych okresach, z 41% klientów wybierających je do finansowania. Samochody osobowe jadą tuż za nimi, choć ich popularność nieco spadła w 2023 roku – z 38% do 36%. Co więcej, samochody klasy premium zyskują na popularności – obserwujemy wzrost o 2 p.p. w ciągu roku do 23%.

Bartosz Chojnacki, wiceprezes Superauto.pl podkreśla, że ten trend ma sens. „Nasi Klienci najczęściej decydują się na finansowanie nowych samochodów dostawczych, ponieważ samochody te są narzędziem ich pracy,” mówi. Różni się to od wyborów w segmencie samochodów osobowych i premium, gdzie decyzje zakupowe są bardziej oparte na konsumpcji.

Jeśli chodzi o marki, Skoda króluje w segmencie samochodów osobowych, chociaż jej dominacja wydaje się nieco słabnąć w 2023 roku. Tymczasem w świecie samochodów klasy premium, Audi przejmuje pierwszeństwo w 2023 roku z imponującym wynikiem 35%. Chojnacki zauważa, że rabaty oferowane przez Audi przewyższają konkurencję, co przyciąga klientów. Jednakże w segmencie dostawczym, Renault było wcześniej liderem, ale w 2023 Ford zaczął dorównywać, dostarczając zaległe zamówienia.

Najpopularniejsze marki samochodów w pierwszym półroczu 2022 i 2023:

  • W segmencie samochodów osobowych w 2022:
    • Skoda (27% klientów),
    • Dacia (11% klientów),
    • Ford (8% klientów).

W 2023, Skoda zanotowała spadek popularności o 6 p.p. Następnie najchętniej wybieranymi markami były natomiast Kia i Toyota, z wynikiem 14% dla obu marek.

  • W segmencie samochodów premium w 2022:
    • BMW (26% klientów),
    • Mercedes (25% klientów),
    • Volvo (15% klientów).

Natomiast w 2023, Audi stało się liderem z wynikiem 35% klientów, BMW zyskało na popularności z wynikiem 33%, natomiast zainteresowanie marką Mercedes spadło do 20%.

  • W kategorii samochodów dostawczych w 2022:
    • Renault (27% klientów),
    • Ford i Opel (po 17% klientów).

W 2023, zainteresowanie marką Renault spadło o 7 p.p., a Ford stał się równie popularny co Renault z wynikiem 20% klientów. Marka Iveco zyskała 12% zainteresowania wśród klientów.

Na szczęście, część importerów, już z coraz większą odwagą, nakłada rabaty na bardzo wysokie ceny katalogowe. Widoczne jest to na przykładzie marki Audi, której rabaty znacznie przewyższały te oferowane przez innych producentów z segmentu premium. To zaowocowało większym zainteresowaniem właśnie tą marką.

– zauważa Chojnacki, wskazując na znaczenie strategii cenowej w sektorze motoryzacyjnym. To, co jest pewne, to zmieniający się krajobraz zakupów samochodów w Polsce, który dokonał bardzo dynamicznych